پژواک گویی و اوتیسم

پژواک گویی و اوتیسم به معنای تکرار کلمات و جملات است به طوری که کودک نمی تواند با والدین خود ارتباط برقرار کند و چیزی از آن ها بخواهد.

پژواک گویی و اوتیسم نوعی اختلال گفتاری در کودکان است که برای درمان آن ها باید به پزشک متخصص در این زمینه مراجعه کرد.

پژواک گویی به معنای تکرار گفته های دیگران است. تکرار کلمات و عبارات بدون درک آنها. اغلب اوقات پژواک گویی به عنوان اختلال شناخته می شود اما همیشه یک ویژگی بد نیست. پژواک گویی به طور طبیعی در مسیر رشدی کودک رخ می دهد. هم اکنون محققان آن را به عنوان یک پدیده رشدی  که در بلوغ زبانی و شناختی کودکان اتفاق می افتد می شناسند. در واقع پژواک گویی یک ماده خام برای رشد زبان در آینده است. اغلب اوقات اکتساب زبان به شکل پژواکی شروع می شود و سپس به سمت زبان خودبه خودی پیش می رود. در واقع تکرار و تقلید صداها، کلمات و جملات بزرگتر هنگامی که به شکل تحلیلی درآید از پژواک گویی دور می شود و حالت خودساخته می گیرد.

در کودکان طبیعی یک سری “شبه پژواک گویی” تا حدود سن ۶ تا ۷ سال دیده می شود که ویژگی هایی متمایز از پژواک گویی دارد. این ویژگی گفتار غیر ارتباطی یا خودمحور نام دارد. پیاژه این سبک گفتار را به سه دسته تقسیم کرده است:

نوع اول تکرار است که کودک چیزی را که شنیده است فورا تقلید می کند. این گفتار صرفا تکرار و نسخه برداری از صحبت یک فرد دیگر است ونقش ارتباطی ندارد. بیشتر اوقات کودک از کار خود (تقلید صرف از گفته یک فرد دیگر) آگاه نیست و معتقد است که جمله ای که می گوید ساخته خود اوست.

پژواک گویی و اوتیسم

پژواک گویی و اوتیسم

نوع دوم از صحبتهای مبتنی بر خودمحوری “تک گویی در تنهایی”  است.

تک گویی درتنهایی هنگامی روی می دهد که کودک تنهاست و با خودش بلند بلند حرف می زند.

نوع دیگر گفتار خودمحور “تک گویی جمعی” است. تک گویی جمعی وقتی پیش می آید که دو یا چند کودک با یکدیگرند و یکی از آنها با خود حرف می زند، در حالی که بقیه به او گوش نمی دهند. شاید گوینده قصد داشته باشد که توجه دیگران را به حرفهای خود جلب کند و در واقع شاید فکر کند که دیگران به حرفهای او گوش می دهند. اما خودمحوری، حتی اگر دیگران هم بخواهند حرفهای گوینده را بفهمند مانع از این امر است. با وجود اینکه گوینده خود جز گروه است، جمله های او جنبه ارتباطی ندارد، بلکه او صرفا با خودش بلند بلند حرف می زند. در تک گویی جمعی کودک درباره آنچه در همان لحظه او را مجذوب کرده یا فعالیت های خودش صحبت می کند. هیچ یک از این خودگفتگویی ها جنبه ارتباطی ندارند. گفتار خودمحور در سن ۴ سالگی بیشترین کاربرد را دارد. با رشد کودک خودمحوری کاهش و برقراری ارتباط افزایش می یابد. پژواک گویی تا حدود سن ۳ سالگی طبیعی به شمار می رود و بعد از این دوره اختلال به حساب می آید. پژواک گویی به شکل ناهنجار و غیر طبیعی به دو صورت دیده می شود: پژواک گویی فوری و پژواک گویی تاخیری.

پژواک گویی و اوتیسم

پژواک گویی و اوتیسم

پزواک گویی فوری:

شامل تکرار بی معنی یک کلمه یا گروهی از کلمات که توسط شخص دیگری بیان شده است.

وقتی که شخص بلافاصله آنچه شما گفته اید را تکرار کند. تحقیقات نشان داده که پژواک گویی فوری به هدف ارتباط استفاده می شود. در واقع شخص آنچه را شنیده درک نکرده است ولی می خواهد با این کار روند مکالمه را حفظ کند. در واقع این نوع پژواک ممکن است بی هدف باشد یا هدف خاصی را برای فرد به دنبال داشته باشد. به نظر می رسد که پژواک گویی فوری به حافظه کوتاه مدت شخص مربوط می شود.

پژواک گویی تاخیری:

شامل تکرار یک عبارت با سپری شدن زمان است. هنگامی که شخص پیامهای بازرگانی تلویزیون، تیتراژ فیلم مورد علاقه و یا حتی توبیخ والدینش را که در گذشته صورت گرفته تکرار می کند، این نوع تکرار یک پژواک گویی تاخیری است. به نظر می رسد که این نوع پژواک گویی به حافظه بلندمدت فرد مربوط می شود.

پژواک گویی و اوتیسم

پژواک گویی و اوتیسم

بر اساس پژوهشهای انجام شده پژواک گویی به عنوان میراث تکرارهای دوران نوزادی بیان شده است، در دوران نوزادی نیز تکرار مکر اصوات معنادار و بی­معنا مشاهده می شود و به نطر می رسد در کودکان مبتلا به اتیسم با تاخیر بزرگ زبانی روبه رو هستیم که در آنها تکرار مکرر اصوات دوران نوزادی به جا مانده است.

از جمله اختلالاتی که پژواک گویی در آنها دیده می شود می توان به آفازی ترانس کورتیکال (نوعی سکته مغزی در بزرگسالان)، عقب ماندگی ذهنی، سندرم تورت، پارکینسون، تاخیر رشدی ساده، کم شنوایی رشدی و کم شنوایی اکتسابی و اتیسم اشاره کرد.

طبق بررسی چندین پژوهش تخمین زده شده که در ۷۵ درصد کودکان مبتلا به اتیسم پژواک گویی وجود دارد. در واقع پژواک گویی یکی از نشانه های زبانی این کودکان است. مدتها این تصور وجود داشت که پژواک گویی یک رفتار غیرزبانی غیرعملکردی است. اما هم اکنون اعتقاد بر این است که این کودکان اغلب پژواک گویی را برای اهداف ارتباطی استفاده می کنند. شاید ارزش پژواک گویی برای کودک دارای اتیسم این باشد که کلمات، ایماها و اشارات به صورت اطلاعات ذخیره می شود تا بعدا برای شرح اتفاقات استفاده شود. طبق گفته لواس پژواک گویی در اتیسم انتخابی است یعنی کودکان مبتلا به اتیسم وقتی پژواک می کنند که آنچه را دیگران می گویند نمی فهمند یا کمبود مهارتهای زبانی برای پاسخهای اصلی دارند. ممکن است این کودکان عبارتهای نسبتا پیچیده ای را تکرار کنند اما از معنای آنچه می گویند درک ناچیزی داشته باشند و ممکن است از عبارتی که در یک بافت آموخته اند­ درک ناچیزی داشته باشند و ممکن است که از عبارتی که در یک بافت آموخته اند به طور نابه­جا برای انتقال پیام در موقعیت دیگر استفاده کنند.

پژواک گویی و اوتیسم

پژواک گویی و اوتیسم

در پایان به شما والدین عزیز توصیه می شود که در جهت کاهش میزان پژواک گویی در فرزندان خود به نکات زیر توجه فرمایید:

  1. با توجه به ارتباطی که بین میزان پژواک گویی و درک کلامی وجود دارد حتما بر روی بهبود مهارتهای درک کلامی کودک خود متمرکز شوید. خواهید دید که هرچه میزان درک کلامی در کودک افزایش یابد میزان پژواک گویی نیز کاهش خواهد یافت.
  2. تا حد امکان جهت آموزش کلام به کودک خود از بافت و شرایط طبیعی روزمره استفاده نمایید. هرچه در بافت طبیعی به کودک آموزش داده شود یادیگری بهتر صوت گرفته و در نتیجه تثبیت مهارت سریع تر و مناسب تر اتفاق می افتد. بنابراین چون کودک کلام را در بافت طبیعی آموخته آن را در بافت و شرایط طبیعی و زمان مناسب به کار می برد. در نتیجه میزان پژواک گویی کاهش خواهد یافت.
  3. همیشه در آموزش کلام به کودک خود از روند پرسش و پاسخ مستقیم (شکل رایج آن این است که والدین گفته وسپس از کودک درخواست تقلید فوری دارند: بگو آب می خوام! بگو بابا چی خریدی؟) استفاده نکنید. گاهی اوقات الگودهی به کمک فرد ثالث روش مناسب تری است که مانع از تشدید پژواک گویی در کودک می شود.

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

2 دیدگاه ها

  1. سلام.لطفا اعلام کنید که نوسنده این مقاله چه کسی است؟اگر دکتر روانپزشک است،تلفنش را میخواستم؟

  2. دختر من اخر جملات خودش را تکرار میکنه اما با صدای خیلی یواش.این یه اختلال هست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.