اصول مراقبت

اصول مراقبت

اصول مراقبت

اصول مراقبت یک اصول مهم و اساسی در مراقبت از بیمار است که هر مراقب باید به آن اصول پیایبند باشد و با یادگیری این اصول از بیمار خود مراقبت کند.

اصول مراقبت شامل هفت اصل مهم می باشد که در این سایت به آن پرداخته می شود.

اصل اول این بود که مهارت همدلی سالم را بیاموزید.

وعده دادیم که در مورد مهارت همدلی سالم بسیار در سایت صحبت خواهیم کرد. اصل دوم که در واقع همان میثاق دوم یک مراقب است این است که برای مراقبت هدف معنوی داشته باشید، بدانید برای چی مراقبت می کنید و این مراقبت را برایش معنای فرا شخصی و فراتر از یک رابطه ی بین فردی قائل باشید.

 اصل سوم در مورد شناخت و رعایت حدود خودمان بود، هرگز پایتان را از حدود خودتان فراتر نگذارید. گفتار دوم را به طور کامل به اصل چهارم مراقبت اختصاص دادیم و آن این بود که مهارت خود مراقبتی را بیاموزید، یاد بگیرید از خودتان مراقبت کنید.

 مهارت پنجم که در گفتار سوم آن را مطرح کردیم این بود که یاری گرفتن سالم را بیاموزید. در ادامه ی این گفتار ما مهارت ششم را هم مطرح کردیم که شامل داشتن یک مشاور آگاه بود.

 اصل ششم مراقبت سالم داشتن یک مشاور آگاه و قرار دادن خود زیر نظر یک مشاور آگاه به موضوع مراقبت است.

 امروز به اصل هفتم مراقبت می پردازیم.

اصول مراقبت

اصول مراقبت

اصل هفتم مراقبت این است که با خودتان صادق باشید و احساسات خودتان را بشناسید و ابراز کنید.

صداقت با خود واقعا از همه ی اصول دیگر مراقبت سالم حمایت می کند و آن ها را تقویت می کند. زمانی که ما با خودمان صداقت داشته باشیم می توانیم حدمان را واقعا تشخیص بدهیم و آن را رعایت کنیم، زمانی که با خودمان صداقت داشته باشیم می توانیم با مشاور خود درست برخورد کنیم و اطلاعات درست به آن بدهیم و راهنمایی های درست دریافت کنیم. زمانی که بلد باشیم خودمان را ابراز کنیم آن وقت تنش ها و استرس های ناشی از مراقبت در ما جمع نمی شود، تنش ها و استرس ها اگر در ما جمع شود می تواند به اشکال نا خواسته بروز بکند، اگر زمینه ی بیماری داشته باشیم، زمینه ی اضطراب، وسواس و انواع مختلف بیماری های دیگر را داشته باشیم احساسات ناخوشایند جمع شده می توانند این زمینه ها را فعال کنند، احساسات نا خوشایند جمع شده می توانند در ما غم ساکت ایجاد کنند و کم کم به سمت کاهش روحیه و افسردگی پیش برویم. به احساسات نا خوشایند جمع شده می تواند در ما خشم ساکت ایجاد کند و موجب شود به کسانی که از آن ها مراقبت می کنیم خشم بورزیم بدون آنکه دست خودمان باشد زمانی که ما احساسات ناخوشایند خود را ابراز نمی کنیم مستعد انواع مشکلات و بیماری های روان تنی می شویم اما متاسفانه ما یاد نگرفته ایم که احساسات خودمان را بشناسیم و آن ها را به راحتی ابراز کنیم متاسفانه فرهنگ خانوادگی و اجتماعی ما ابراز احساسات و شناخت احساسات را ترغیب نمی کند. آدم هایی که احساسات ناخوشایندشان را در خودشان می ریزند انسان های بهتری محسوب می شوند و آدم هایی که احساسات ناخوشایندشان را بیان می کنند انسان هایی پررو و بدون ادب به حساب می آیند در حالی که هر کسی که احساسش را ابراز و بیان می کند الزاما پررو و بی ادب نیست، انسان پررو و بی ادب کسی است که احساساتش را به طرز نا سالمی ابراز می کند.

اصول مراقبت

اصول مراقبت

همیشه یک فاصله ی ظریفی است بین صداقت داشتن و زننده بودن، بین صداقت داشتن و گستاخی.

متاسفانه بعضی از اوقات نفی ما در این است که احساسات اطرافیان خود را سرکوب کنیم و اجازه ی ابراز به آن ندهیم.در این جاست که خیلی از اوقات هرگونه ابراز احساسات را گستاخی به حساب می آوریم و این فاصله را نا دیده می گیریم باید از بچگی یاد بگیریم که احساسات خود را بشناسیم و ابراز کنیم خیلی از ما حتی احساسات خودمان را نمی شناسیم، نمی توانیم احساس خود را در لحظه ی حال نام گذاری کنیم در واقع از احساس خودمان در لحظه ی حال غافل هستیم در عوض اینکه به آن آگاه باشیم.

مشکل دیگری که ممکن است پیش بیاید این است که ما انتظار داشته باشیم دیگران به احساسات ما واقف باشند و آن را رعایت کنند بدون اینکه ما هیچی ابراز کنیم، خب این انتظاری است که خیلی از ما وجود دارد و تجربه ی زندگی هم به ما نشان داده که این انتظار چقدر به ما آسیب می زند چون اغلب دیگران نسبت به احساسات ما آگاه نیستند وقتی خودمان نسبت به احساسات خومان آگاه نیستیم چطور می توانیم انتظار داشته باشیم که دیگران آگاه باشند و چطور می توانیم از این عبارت خودش باید بفهمد استفاده کنیم.

اصول مراقبت

اصول مراقبت

تبعا هر کسی از ظن خودش یار ما می شود و باید آن احساساتی که ما می خواهیم ابراز کنیم به گوش و به نظر آن برسانیم، باید متوجه شویم که چگونه ابراز احساساتی است که باعث می شود فرد مقابل متوجه احساسات ما شود و این یکی از اصول ابراز سالم احساسات است، این جاست که بسیاری از مراقبین احساس می کنند با صدمات، آسیب ها، استرس ها، تنش های ناشی از مراقبت تنها ماندند.

یک اصلی است که من همیشه در کلاس هایم زمانی که افراد در مورد روابط صحبت می کنند این اصل را تکرار می کنم، به یاد داشته باشید اطرافیان ما همیشه بیشتر از آنچه که به نظر می رسد توان تغییر دارند.

یکی از تغییراتی که ما انتظار داریم این است که بتوانند ما را بفهمند، بتوانن تلاش های ما را متوجه شوند بتوانند بازخورد مناسب به ما دهند.

اصول مراقبت

اصول مراقبت

خیلی از اوقات سنجیدن رفتار اطرافیانمان بر حسب واکنش هایی که نسبت به ما دارند اما آیا ما با کنش مناسب، عمل مناسب، ابراز مناسب احساس نشان می دهیم که انتظار یک واکنش مناسب داریم؟ گاهی ما بدون آنکه کنش مناسب و عمل مناسب از خودمان ابراز کنیم انتظار واکنش و عکس العمل مناسب از طرف داریم و این انتظاری است که تبعا برآورده نمی شود چون خیلی از آدم ها تمرکزشان روی ما نیست که بتوانند نا نوشته های وجودی ما را که خودمان هم نمی توانیم بخوانیم آن ها بخوانند اما این نا نوشته ها ما را آزار می دهند باید آن ها را بشناسیم و آن ها را ابراز کنیم البته انجام این کار باعث می شود که ما بدهکاری عاطفی خود نسبت به دیگران هم کم شود، بدهکاری عاطفی به این معنا که بعدا به ما خواهند گفت چرا به من نگفتی نیاز به کمک داری؟ چرا به من نگفتی حالت بد است؟ چرا به من نگفتی که خسته هستی؟ من به آن می گویم خسارت ۲ طرفه، یعنی شما خدمتی را که نیاز داشتی، سرویسی را که نیاز داشتید، درکی را که نیاز داشتید دریافت نکردید و از طرف دیگر مقصر هم هستید چون آن سرویس را در خواست هم نکردید و این گونه شما یک خسارت ۲ طرفه دیدید حالا باید پاسخ گوی ابراز نکردنتان، دلایل ابراز نکردنتان هم باشید البته در مورد این اصل هم مثل همه ی اصول دیگر که مختصرا صحبت کردیم بیشتر و بیشتر ئدر وب سایت سخن خواهیم گفت و این مهارت را به شما آموزش خواهیم داد.

اصول مراقبت

اصول مراقبت

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.