لکنت زبان

لکنت زبان

لکنت زبان

لکنت زبان از مهم ترین اختلالات گفتاری در کودکان است که این اختلال عمدتا جنبه ی ارثی داشته و در کودکان قابل درمان است.

لکنت زبان و نحوه ی برخورد با کودکان دچار این اختلال موضوعی است که این جا به آن می پردازیم.

سوال کرده اند که پسر من مبتلا به لکنت زبان است و در خانواده او را مسخره می کنند این موضوع باعث تنش ها و مشکلات خانوادگی نیز می شود من چه برخوردی باید کنم؟

خب متاسفانه این موضوع رایجی است که بسیاری از کودکان دارای نیاز خاص دچار این مشکل می شوند، ممکن است که در مدرسه که اگر به مدرسه ی معمولی بروند در آنجا مورد هول دهی قرار بگیرند، ممکن است مسخره شان کنند، ممکن است از سوی هم کلاسی ها یا حتی از سوی اولیای مدرسه که نا آگاه هستند به آن ها آسیب عاطفی وارد شود. در خانواده هم نظیر همین موضوع وجود دارد، بچه های خانواده ممکن است با یک کودکی که دچار لکنت زبان است برخورد خوب و سالمی نداشته باشند، ممکن است مسخره اش کنند، حرف زدنش را تکرار کنند و به انواع مختلف به آن آزار برسانند. در این جا باید به این نکته توجه داشته باشید که کودکان از بزرگ تر هایشان الگو برداری می کنند نه اینکه بزرگ ترهای آن ها بچه ی دچار لکنت زبان را مسخره می کنند بلکه حتی رفتارهای بدنی ناگوار و ناراحت کننده که بزرگسال ها انجام می دهند توسط کودکان به خوبی دریافت می شود و آن ها ، آن را به یک واکنش آشکار تبدیل می کنند.

لکنت زبان

لکنت زبان

آزار دادن بچه ها توسط  بچه ها متاسفانه موضوع رایجی است و بیشتر توسط بچه هایی انجام می شود که خودشان در خانه احساس شادمانی ندارند و به نحوی خودشان تحت فشار هستند.

ممکن است که پدر و مادری با هم مشکل داشته باشند و بچه تحت فشار باشد، ممکن است بچه جدید آمده و توجه خانواده به آن جلب شده است و بچه تحت فشار است حتی ممکن است این بچه ها در مدرسه تحت فشار و قلدری قرار بگیرند و آن فشار و قلدری را روی بچه های کوچک تر از خودشان تخلیه و پیاده کنند.

به نظر من در این جا باید از پدر و مادرها آغاز کرد در خانواده می شود موضوع مشکل داشتن یک کودک را در جمع بزرگ سالانه به بحث گذاشت و راجب آن صحبت کرد اما شرط آن این است که خود آن پدر و مادر نسبت به قضیه آگاه باشند و پیشاپیش تنش های خودشان را در مورد این موضوع برطرف کرده باشند باز به این جمله ی جادویی می رسیم، همه چیز از من آغاز می شود اما به من ختم نمی شود. اما سخن گقتن راجب به مشکل کودک باید بدون کاهش کرامت و ارزشمندی آن کودک انجام شود یکی از راه ها این است که افرادی را که برای ما عزیز هستند یا عضو خانواده ما هستند در فرآیند درمان حتی مشارکت دهیم و از آن ها برخوردهای خاص و مشخصی را بخواهیم، در واقع به آن ها دستور العمل برخورد دهیم باز این شرطش این است که ما خودمان دستورالعمل های برخورد با کودک دارای نیاز خاص را بشناسیم و آن ها را اجرایی کنیم آن وقت می توانیم به بزرگسالان دستور العمل برخورد دهیم چون اکثر افراد نمی دانند در چنین مواردی چه کار باید بکنند.

لکنت زبان

لکنت زبان

گاهی اوقات افراد به کودک دارای نیاز خاص فشار نا معقول و نا مناسب می آورند و آن فشار باعث بدتر شدن اوضاع می شود در حالی که این فشار آوردن نتیجه ی بدخواهی نیست نتیجه ی ندانستن نوع برخورد است.

باز من روی نقطه ی کرامت تاکید می کنم کودک نباید احساس کند که ارزشمندی اش به دلیل  دچار بیماری بودن کاهش پیدا کرده و اطرافیان هم نباید به کودک به عنوان یک فرد نیازمند محتاج نگاه کنند و برایش دلسوزی و ترحم بکنند این به شرطی است که ما در زمان آموزش دادن به افراد روی این مباحث هم تاکید کنیم باید به هم یاد بدهیم، باید با هم پیشرفت کنیم و همه ی ما در بهبودی و سلامت عزیزانمان سهیم باشیم.

لکنت زبان

لکنت زبان

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.