اختلالات یادگیری در کودکان

اختلالات یادگیری در کودکان

اختلالات یادگیری در کودکان

اختلالات یادگیری در کودکان و علل ناتوانی آن ها در یادگیری موضوع مهمی است که در این مقاله به پاسخ آن می پردازیم.

اختلالات یادگیری در کودکان  به این معنا نیست که کودکان شما چیزی را یاد نمی گیرند و باهوش نیستند بلکه به این معناست که نحوه ی یادگیری آن ها نسبت به سایر افراد متفاوت است.

اختلال یادگیری:

اصطلاح کودکان دارای ناتوانی یادگیری به کودکانی اشاره دارد که در یک یا چند مورد از فرایندهای اساسی رشدي و تكاملي از قبیل درک و فهم مطالب تحصیلی ، استفاده از زبان گفتاری یا نوشتاری اختلال داشته باشند . این اختلال ممکن است خود را به صورت ناتوانی در شنیدن و درك كردن ،بيان كلامي ، خواندن ، نوشتن ، هجی کردن یا انجام محاسبات ریاضی نشان دهد . این تعریف کودکانی را که مشکلات یادگیری ناشی از معلولیتهای بینایی ، شنوایی یا حرکتی، عقب ماندگی ذهنی ، نابسامانیهای عاطفی یا محرومیت های محیطی ، فرهنگی یا اقتصادی دارند ، در بر نمي‌گيرد. بعلاوه ناتوانی یادگیری نبايد ناشی از هوش پایین باشد به عبارت دیگر دانش آموزی دارای ناتوانی یادگیری داراي ويژگي‌هاي زير است:

  • دارای بهره هوشی متوسط و بالاتر است.
  • از نظر حواس مختلف ( بینایی و شنوایی و… ) سالم است.
  • از نظر پیشرفت درسی و عملكرد تحصيلي توجه به سن و هوش ضعيف است.
  • مشكلات زباني شاملاختلال زبان دركي و يا بياني، وارونگی کلمات و… دارد.
  • به موضوعات مطرح شدهپاسخ‌هاي نامربوطمي‌دهد.
  • حواس پرتی دارد و جزئيات مهم را فراموش مي‌كند.
  • گاها دست‌ و پا چلفتي است و هماهنگی چشم و دست و ضعيف است
  • اعتماد به نفس پایین داردو در زمينه‌هاي تحصيلي انگيزه‌ي زيادي ندارد.
  • فعاليت‌هاي آموزشي و درسي را با تأخير انجام مي‌دهد و از پرداختن به فعاليت‌هاي آموزشي طفره مي رود و يا آن‌ها را به پايان نمي‌رساند.
  • فراخنای کوتاه حافظه ضعيف دارد و مطالب را زود فراموش مي‌كند.
اختلالات یادگیری در کودکان

اختلالات یادگیری در کودکان

تعریف ناتوانی های یادگیری:

اختلال یادگیری زمانی تشخیص داده می شود که پیشرفت فرد برای خواندن ، ریاضیات و بیان نوشتاری اساسا پایین تر از سطح سنی، هوشی و تحصیلی مورد انتظار باشد و مشکلات یادگیری در پیشرفت تحصیلی یا فعالیتهای روزمره مستلزم مهارت خواندن، ریاضیات و نوشتن به میزان قابل ملاحظه ای اختلال ایجاد كرده‌باشند. اختلالات یادگیری ممکن است تا بزرگسالی نیز ادامه پیدا کنند. امکان دارد که اختلالات یادگیری با روحیه ی ضعیف، عزت نفس پایین و کمبود مهارتهای اجتماعی و افت تحصيلي همراه باشد. بزرگسالان مبتلا به این اختلال، ممکن است در زمینه های استخدامی یا سازگاری اجتماعی با مشکلات جدی مواجه شوند.

۷۵% دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری در مقایسه با دانش آموزان عادی همتای خود، در مهارت های اجتماعی ضعف دارند. این کودکان به علت داشتن مشکلات میان فردی با همسالان، اغلب از سوی همکلاسی های خود پذیرفته نشده، از سوی آنها طرد شده یا نادیده گرفته می شوند. پذیرفته نشدن از سوی همسالان، بدبینی کودک به درس و مدرسه، گوشه گیری، تنهایی و افت تحصیلی او را در پی دارد. هوش از عوامل مهم در انتخاب بهترین راه حل در موقعیت های حل مساله میان فردی است، اما با وجود بهره هوشی طبيعي بدليل عزت نفس پایین ممكن است کودک نتواند عملكرد مناسبي داشته‌باشد.

مهمترین ناتوانیهای یادگیری عبارتند از : ناتوانی در خواندن ، ناتوانی در ریاضیات ، ناتوانی در بیان کتبی یا نوشتن .

اختلالات یادگیری در کودکان

اختلالات یادگیری در کودکان

ناتوانی در خواندن : Dyslexia

مشکلات خواندن از اساسی ترین مشکلاتی است که کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری با آن مواجه هستند ، زیرا کودکی که نمی تواند بخواند شانس بسیار کمی برای موفقیت در مدرسه دارد . علاوه بر آن گاهی دشواریهای خواندن این کودکان با مشکل هجی کردن نیز همراه است . ناتوانی در خواندن ، اختلالی است که به رغم تجارب کلاسی متعارف ، شخص در کسب مهارتهای زبانی خواندن و هجی کردن که متناسب با توانایی هوشی اش باشد، عاجز است .

ناتوانی در ریاضیات : Dyscalculia

ناتوانی در ریاضیات عبارت است از اختلال در توانائیهای ریاضیات که در اثر آسیب ارثی، فرایندهای رشدی مراکز مغز که زمینه رشد تواناییهای ریاضی است ، به وجود می آید . کودکان مبتلا به ناتوانی در ریاضیات در زمینه درك مفاهيم رياضي، محاسبات، خواندن يا نوشتن اعداد، حل مسئله و درک روابط فضایی دچار مشکل شدیدند .

ناتوانی در بیان کتبی یا نوشتن : Dysgraphia

فرایند نوشتن پیچیده است و به مهارتها و تواناییهای مختلفی بستگی دارد و مستلزم درک صحیحی از الگوهای نمادین نوشتاری است . مهارت نوشتن با کارکرد حرکتی چشم و هماهنگی حرکات ارتباط دارد ، همچنین مستلزم هماهنگی حرکتی چشم و دست ، کنترل بازو ، دست و عضلات انگشت است . مشکلات نوشتن اکثرا ًدر بین کودکان دارای صدمات مغزی ، آسیبهای خفیف مغزی و کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری دیده می شود .

ناتوانی در نوشتن شامل : ناتوانی در املاء نویسی ، دستخط و انشا نویسی می شود .

اختلالات یادگیری در کودکان

اختلالات یادگیری در کودکان

مهارت املانویسی یکی از مهارتهای مهم زبان نوشتاری است. املای یک کلمه پیچیده تر و دشوارتر از خواندن آن است چرا که در خواندن ، نشانه ها و حروف الفبا در بازشناسی کلمه وی را یاری می کنند اما در نوشتن دانش آموز باید بر روابط آواها و نشانه ها ، تجزیه واژه ها و نحوه ترکیب عناصر متشکله آن آگاهی و مهارت کامل داشته باشد .

علل ناتوانی های یادگیری:

ناتواني يادگيري مي‌تواند علت‌هاي متعددي داشته باشد. براي برسي اين علل بايد عوامل زير مورد ارزيابي قرار گيرد.

ب) عوامل محيطي

عوامل محيطي بسياري وجود دارد كه مي تواند به پيچيدگي ناتواني هاي يادگيري بيفزايد و حتي شايد سبب ساز آن باشد . از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جدایی طولانی کودک از والدین بویژه مادر، به هر دلیل (این جدایی در دوران نوزادی تاثیرات شدیدی بر رشد کودک دارد)
  • بیماری، ضعف و ناتوانی شدید و طولانی در دوران نوزادی یا سالهای اولیه زندگی کودک
  • کودکی که مورد بی توجهی قرار گرفته و از تاثیر و همراهی متقابل والدین، بزرگسالان یا سایر کودکان در لحظات یا فرصتهای موثر زندگی شدیدا محروم می شود.
اختلالات یادگیری در کودکان

اختلالات یادگیری در کودکان

ج) عوامل رواني

امكان دارد كودكان مبتلا به ناتواني هاي يادگيري در عملكردهاي رواني پايه چون ادراك ، حافظه و شكل دادن به مفاهيم اختلال داشته باشند .

د) عوامل فيزيولوژيك

بسياري از متخصصان بر اين باورند كه علل اساسي و عمده ناتواني هاي يادگيري آسيب ديدگي مغزي ، شديد يا جزيي و صدمه وارده به دستگاه عصبي و مركزي است .

ه) عوامل ژنتيكي

شواهدي در دست است كه نشان مي دهد ناتواني هاي يادگيري احتمالا در برخي خانواده ها بيش از ديگران ديده مي شود در واقع عوامل ژنتيكي در بسياري از ناتواني هاي يادگيري نقش دارند .

و) عوامل بيوشيميايي

اختلالات متابوليك از جمله عوامل ديگري هستند كه موجب ناتواني هاي يادگيري مي شوند اختلالاتي مثل مثل هايپوگليسمي ، كم كاري تيروئيد و …

 

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

2 دیدگاه ها

  1. سلام خیلی خوب بود من دختر از طریق تی ال پی اس زبان رو یاد گرفت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.