روحیه در بیماران سرطان پستان

روحیه در بیماران سرطان پستان

روحیه در بیماران سرطان پستان

روحیه در بیماران سرطان پستان به اندازه ی درمان های موفقیت آمیزی که روی بیمار صورت می گیرد بستگی دارد.

روحیه در بیماران سرطان پستان عاملی است که راه بهبودی را در آن ها تسریع می کند.

ماه اکتبر است و زمان سخن گفتن در مورد بیماری سرطان پستان است، ماه اکتبر در سراسر دنیا به عنوان ماه اطلاع رسانی در مورد سرطان پستان شناسایی شده است.

متخصصین مختلف در مورد سرطان پستان در این ماه صحبت می کنند، موسسات خیریه، بیمارستان ها و مراکز بهداشتی و درمانی در این ماه مشخصا به موضوع سرطان پستان می پردازند.

در این گفتار می خواهم مبحثی را مطرح کنم که شاید برای مراقبین اهمیت بیشتری داشته باشد و برایشان پرسش باشد و آن تاثیر روحیه در بیماری سرطان پستان است. حوزه ای از دانش است که در واقع فصل مشترک است بین روانشناسی و پزشکی است و به تاثیر شرایط روانی، پیش، در زمان و پس از بیماری سرطان بر ایجاد و بهبودی سرطان می پردازد این حوزه از دانش نامش سایکو آنکولوژی است یعنی روان سرطان شناسی. ممکن است که این نام برای شما غریب به نظر بیاد اما زمانی که متوجه می شویم بیمار مبتلا به سرطان در بعضی از خصوصیات با  هم اشتراکات جالبی دارند بیشتر توجه می کنیم به این که می توان از پژوهش های انجام شده یک حوزه از علم را نتیجه گیری کرد، مثلا یکی از یافته هایی که بیشتر در بیماران مبتلا به سرطان دیده می شود این است که در بسیاری از کلینیک ها با وجود اینکه بیماران مبتلا به سرطان نیاز بیشتری به مراجعه به پزشک دارند اما تعداد بیشتری از کنسلی ها و لغو کردن قرار ملاقات ها با پزشکان متعلق به بیماران مبتلا به سرطان است. من در کلینیک های آنکو لوژی، سرطان شناسی درصد بیمارانی که وقت خودشان را کنسل می کنند از کلینیک های دیگر بالاتر است، واقعا چرا؟

روحیه در بیماران سرطان پستان

روحیه در بیماران سرطان پستان

آیا می شود گفت اجتناب کردن یکی از ابعاد روانی است بیماران مبتلا به سرطان است؟

شاید هم باشد اما پژوهش هایی که در عرض ۳۰ سال انجام شده و بیماران مبتلا به سرطان نشان می دهد که ۲ خصوصیات شخصیتی است که در این افراد بیشتر از جامعه عمومی دیده می شود.

خصوصیات اول، ضعف خصوصیات احساسی و گرم کردن احساس های نا خوشایند است در واقع این در بیماران مبتلا به سرطان به وفور دیده می شود که نمی توانند احساسات نا خوشایند خودشان را بیان کنند و بیرون بریزند و آن ها در خودشان جمع و ذخیره می کنند.

انواع مختلف احساس های نا خوشایند مثل رنجش، ترس، خشم، سرخوردگی و…

خصوصیات دومی که در بیمار مبتلا به سرطان به وفور یافت شده بیش از جمعیت عمومی، ضعف در گذراندن واکنش سوگ.

واکنش سوگواری یا عزاداری چیست؟ واکنش سوگ واکنشی است که ما هر زمانی که تغییر در زندگی خود اتفاق می افتد دچارش می شویم، الزاما این تغییر فوت کسی نیست شاید تغییر مکان زندگی، شاید بازنشستگی، شاید یائسه شدن، ازدواج فرزند، فارغ التحصیل شدن و استرس های این چنینی هم در ما واکنش سوگ ایجاد کند، در واقع واکنش سوگ مراحل تنظیم کردن خودمان با شرایط جدید است اما برای اینکه با شرایط جدید می توانیم سازگار شویم باید در مورد شرایطی که از دست دادیم سوگواری خودمان را به پایان برسانیم. در مورد واکنش سوگ و برخورد با آن گفتارهایی در آینده خواهیم داشت و گذر کردن از واکنش سوگ را آموزش خواهیم داد خصوصا این خیلی اهمیت دارد برای اینکه زمانی که ما متوجه می شویم اطرافیانمان بیمار هستند یا خودمان بیمار هستیم وارد واکنش سوگ می شویم و نیاز داریم این واکنش را به طرز سالمی بگذرانیم اگرنه آسیب می بینیم.

روحیه در بیماران سرطان پستان

روحیه در بیماران سرطان پستان

آسیب شناسی سوگ های نا تمام مبحثی است که الان حدودا ۱۰ ساله دارد روی آن کار می شود. در سال ۲۰۱۰ یک سری پژوهش ها مشخصا روی بیماران مبتلا به سرطان سینه انجام شد و دیدند تاثیر درمان در بیمارانی که افسرده هستند پایین تر است تا در بیمارانی که افسرده نیستند، پس گفتن افسرده بودن روحیه ی بیمار تاثیر منفی بر تاثیر درمان ها دارد یعنی روحیه پایین حتی می تواند از تاثیر درمان جلوگیری کند یا عوارض ناشی از درمان را تشدید و تقویت کند، می تواند ترمیم زخم ها را به تاخیر بیاندازد و می تواند فرآیند بهبودی را به طور کلی کند یا مختل کند، این پژوهش ها نشان داد که واقعا چقدر مهم استما رو روحیه ی بیماران کار کنیم اما بیایید به پیش از ابتلا به سرطان برگردیم و مشخصا به بیماران مبتلا به سرطان پستان بپردازیم.

من حدودا ۱۲ سال است که با بیماران مبتلا به سرطان کار می کنم، جالب اینجاست که بیشترین روحیه ای که ما در بیماران مبتلا به سرطان پستان می بینیم به نوعی خدمت گزار بودن آن ها است، ممکن است بگویید خدمت گزار بودن چه ایرادی دارد؟ خدمت گزار بودن هیچ ایرادی ندارد به شرط آن که خدمت گزار همه باشید از جمله خودتان. اما اگر شما به قیمت نادیده گرفتن تمام و کمال خودتان خدمت گزار دیگران باشید خودتان را مستعد انواع بیماری می کنید یک مبحثی است به نام سوپر مام یا فوق مادر.

روحیه در بیماران سرطان پستان

روحیه در بیماران سرطان پستان

فوق مادر، مادری است که وظایفی را که فرزندانش و اطرافیانش می توانند خودشان برای خوشان انجام دهند او برای آن ها انجام می دهد.

دقت کنید که این وظیفه شناسی نیست بلکه انجام دادن کارهایی برای اطرافیان است که آن ها خودشان از انجام آن ناتوان نیستند و می توانند انجام دهند پس یک سوپرمام یا یک فوق مادر چرا این کار را انجام می دهد؟

پیش از این که به چرایی این کار بپردازیم بیاییم ببینیم نتیجه ی این عملکرد روی اطرافیان چیست؟

آیا آن ها بی مسئولیت نسبت به وظایفشان بار نمی آیند؟ مثلا زمانی که شما وظایفی را که فرزندتان در منزل دارد خودش از پس آن ها بر می آید، می تواند انجام دهد شما برایش انجام دهید آیا روحیه ی مصرف کنندگی پیدا نمی کند؟ آیا در آینده متوقع نمی شود که هر کسی با آن زندگی می کند یا به آن ابراز علاقه می کند باید وظایف او را هم بر عهده بگیرد؟ آیا احساس ناتوانایی را در او رشد نمی دهیم؟ من زمانی که وظایفی بر عهده ام است انجام آن وظایف به من احساس توانمندی خواهد داد، به من احساس عزت نفس خواهد داد اما وقتی یک نفر تمام کارهای من را انجام می دهد عرت نفس، احساس توانمندی من را از من می گیرد. این بازتابی است که یک فوق مادر ممکن است روی فرزندانش داشته باشد.

روحیه در بیماران سرطان پستان

روحیه در بیماران سرطان پستان

اما برگردیم به پرسشمان، یک فوق مادر چرا این کار را انجام می دهد؟

اگر با یک فوق مادر راجب این موضوع صحبت کنید اعلام می کند که به دلیل محبت این کار را انجام می دهد قطعا درون مایه ی محبت در این کار وجود دارد اما ما در کنار محبت داشتن باید بدانیم که چطور به نحو سالمی ابراز محبت کنیم به نظر میاد بیشترین دلیل این شیوه ی فوق مادرها ترس از دست رفتن کنترل اوضاع باشد یعنی آن ها می خواهند اوضاع را رو به راه باشد اوضاع از دسترس خارج نشود، تقریبا همه چیز سر جای خودش باشد برای همین هم اکثر فوق مادرها وسواسی به نظر می آیند شاید هم وسواس داشته باشند اما بیشتر آن ها دچار وسواس نیستند بلکه خواهان آرامش هستند و خواهان آن نظمی که آرامش را تداوم دهد، خواهان خوشحالی همه هستند اما به یاد داشته باشید نباید برای خوشحالی دیگران، خوشحالی یک نفر فدا شود این که خوشحالی یک نفر در مقابل خوشحالی دیگران فدا شود بیماری زا است.

در ادامه باز هم به این مبحث خواهیم پرداخت.

روحیه در بیماران سرطان پستان

روحیه در بیماران سرطان پستان

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.