مراقبت از بیمار زوال عقل

مراقبت از بیمار زوال عقل

مراقبت از بیمار زوال عقل

مراقبت از بیمار زوال عقل کار بسیار دشواری است زیرا این بیماری بر روی حافظه و رفتار فرد کهن سال تاثیر می گذارد.

مراقبت از بیمار زوال عقل نباید به گونه ای باشد که زندگیمان از روال عادی خود خارج شود.

سوال کردند که پدر من دچار بیماری زوال عقل است، خواهرم به طور کامل از آن مراقبت می کند و اجازه نمی دهد او دست به هیچ کاری بزند، آیا این روش صحیح است؟

بیماری زوال عقل یک بیماری هایی است که در زمان کهن سالی ممکن است در فرد ایجاد شود این که بپرسیم آیا این بیماری قابل پیشگیری است یا خیر؟ پاسخ آن این است که پژوهش های زیادی در این مورد انجام شده که فعالیت هایی را در مورد زوال عقل پیشگیرانه می داند برخی هم بیماری زوال عقل را وابسته به ژنتیک می دانند در هر صورت ما میبینیم که فرد دچار بیماری زوال عقل توانمندی های ذهنی و عقلانی آن به تدریج کاهش پیدا می کند. ممکن است که سرعت انتقال آن کم شود، دیگر توان رانندگی نداشته باشد، چیزها را گم کند، حواس پرت شود، حافظه ی ضعیفی داشته باشد و این حافظه روز به روز ضعیف تر شود، ممکن است با سخن گفتن طولانی مدت و نکرار کردن خاطراتی که یادش نمی آید قبلا برای شما تعریف کرده حوصله ی شما را سر ببرد، اما همین فرد دارای توانمندی هایی هم است.

یکی از اصول مراقبت سالم این است که ما باید به توانمندی های بیمار توجه کنیم و آن توانمندی ها را تقویت کنیم.

مراقبت از بیمار زوال عقل

مراقبت از بیمار زوال عقل

اینکه ما به طور کلی بیمار را از همه چیز از همه ی عملکردهایش محروم کنیم عملکرد درستی در مراقبت نیست و باعث می شود فرد عزت نفس آن و احساس توانایی اش روز به روز کمتر شود و حتی ممکن است با دنبال چالش یا لجاجت شود، ممکن است احساس تحقیر شدن بکند، ممکن است احساس کند که ما داریم کرامتش را زیر ضرب می بریم یا حتی احساس کند که ما داریم با او دشمنی می کنیم در عین حال که ما ناتوانایی های فرد نیازمند مراقبت را در نظر می گیریم باید توانمندی هایش را هم در نظر بگیریم، توانمندی هایی که الزاما صفر نیستند و اگر که آن توان مندی ها را تقویت کند حتی شاید صفر شدن آن توانمندی ها خیلی دیرتر اتفاق بیفتد ما حق نداریم پیش از موعد افراد را به معلولیت، ناتوانی و زمین گیر شدن محکوم کنیم شاید راحت باشد به فردی که دچار ناتوانی است استراحت مطلق دهیم و همه ی کارهایش را خودمان بر عهده بگیریم یا یک خدمت کار یا پرستار محول کنیم اما این کار صحیح نیست، بیایید کار سخت تر را انجام دهید مدام توانمندی های فردی را که داریم از آن مراقبت می کنیم ارزیابی کنیم و به آن اجازه دهیم که او توانمندی اش را به عمل در بیاورد و از عمل کردن توانمندی هایش احساس شادی و رضایت مندی و خرسندی پیدا کند.

بیایید باور کنیم که احساس مفید نبودن انسان ها را سمت مرگ سوق می دهد.

مراقبت از بیمار زوال عقل

مراقبت از بیمار زوال عقل

یکی از انگیزه های مهم انسان برای زنده ماندن احساس مفید بودن است ما نباید این احساس را از فردی که نیازمند مراقبت است سلب کنیم.درست که فرد در یک حوزه هایی دچار نا توانایی است اما احساس توانایی در حوزه های دیگری دارد. شناسایی این حوزه هایی که فرد در آن ها احساس توانایی دارد ممکن است که سخت یا حوصله سر بر باشد اما ما وظیفه داریم که این کار را انجام دهیم و حتی در زمان هایی که خود فرد برای انجام توانایی های واقعی خود تنبلی می کند یا تعلل می کند ما باید آن را ترغیب و تشویق کنیم در عوض آنکه مدام به آن بگوییم که  نه تو نمی توانی به آن بگوییم که تو می توانی.

خیلی ظریف است که متوجه شویم که چه زمانی تشویق کردن استرس زا است و چه زمانی تشویق کردن استرس زا نیست و مراقب وظیفه دارد که آن مرز را بشناسد و فرد نیازمند مراقبت را تشویق کند بدون این که به او استرس وارد کند، توصیه ی من این است که در این موارد با یک مشاور آگاه حتما مشورت کنید.

مراقبت از بیمار زوال عقل

مراقبت از بیمار زوال عقل

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.