حمایت و مراقبت از سالمندان

حمایت و مراقبت از سالمندان

حمایت و مراقبت از سالمندان

حمایت و مراقبت از سالمندان کار دشواری است و از آن جایی که والدین حقی بر گردن فرزندانشان دارند حمایت و مراقبت از آن ها جزئی از مهم ترین وظایف است.

حمایت و مراقبت از سالمندان مسئولیت سنگینی است و برای کاهش استرس مراقب کننده باید این مسئولیت بین اعضای خانواده تقسیم شود.

حمایت و مراقبت از سالمندان باید به گونه ای باشد که نیازهای عاطفی آن ها برطرف شود.

حمایت و مراقبت از سالمندان نیازمند آموزش است که در این سایت به پاسخ آن می پردازیم.

سوال کرده اند که من از مادر کهنسال خود در منزل مراقبت می کنم با اینکه بیشترین خدمت را به او می کنم اما او کمترین قدر دانی را از من دارد در حالی که خواهرانم هیچ کمکی به او نمی کنند و رفتارش با آن ها بسیار خوب است لطفا به من بگویید چه کنم؟

حمایت و مراقبت از سالمندان

حمایت و مراقبت از سالمندان

این موضوع بسیار رایج است که سالمندانی که توسط فرزندشان مراقبت می شوند با همان فرزند مراقب بشترین درگیری و اصطکاک را دارند ممکن است با او لجبازی کنند یا حتی به آن توهین کنند و با الفاظ درشت با او سخن بگویند.

خانمی که در منزل از پدرش مراقبت می کرد به من می گفت که او مجبور است همیشه داروهای پدر را به آن بدهد و پدر هر وقتی که حالش بابت بیماری یا مشکلش یا سالمندی اش بد می شود به این دختر می گوید داروهایی که تو به من می دهی حال من را بد میکند، او را نزد پزشک می برد اما پدر می گوید پزشکی که تو مرا پیش آن بردی داروهایی داده است که حال من را بد کرده.

متاسفانه گاهی این رفتار در سال خوردگان و کسانی که خصوصا به نحوی دچار بیماری هستند دیده می شود به ویژه اگر دارای شخصیت اضطرابی باشند یا روحیات ظن و شک و به اصطلاح پارانوئید داشته باشند کاملا  واضح است که این موضوع مراقبت را سخت می کند و احساس آدم را می تواند جریحه دار کند کما اینکه یکی از عوامل فرسودگی از مراقبت همین رفتار فرد مراقبت شونده است هر چقدر بیشتر فرد مراقبت شونده چنین رفتارهایی دارد ما بیشتر نیاز به خود مراقبتی داریم خیلی از اوقات ما بیمار گونه بودن این برخورد را نادیده می گیریم یا فراموش می کنیم که اگر متوجه آن باشیم آن وقت این سخنان را سخنان بیماری می دانیم نه سخنان پدر یا مادر خود که از آن آسیب ببینیم.

حمایت و مراقبت از سالمندان

حمایت و مراقبت از سالمندان

طبعا کسی که تب دارد بدنش داغ است این ما هستیم که نمی توانیم انتظار خنکی بدن از یک فرد تب دار داشته باشیم، این قضیه هم همین طور است این پدر یا مادر شما نیست که دارد با شما سخن می گوید این رنج و بیماری اوست که دارد با شما این سخنان را می گوید و خودش را روی نزدیک ترین فرد تخلیه می کند این جاست که روابطش با شما که به آن نزدیک تر هستی ظاهرا بدتر به نظر می آید تا روابطی که با افراد دورتر که از آن مراقبت نمی کنند دارد با شما خشونت می کند و به آن ها محبت می کند.

یکی از اقداماتی که قطعا برای خود مراقبتی لازم است این است که ما ظرفیت مراقبت شونده را واقعا بشناسیم و انتظار خودمان را پایین بیاوریم تا حدی که نه آسیب ببینیم و نه خشم ساکت پیدا کنیم که  رفتارهای تهاجمی انفعالی بروز دهیم و باعث آزار فرد مراقبت شونده هم شویم بالاخره عصبانیت ما ممکن است به یک نحوی بروز کند در فرآیند خود مراقبتی آسیب پذیری ما نسبت به این سخنانی که می شنویم شروع می کند کاهش پیدا کردن و باور کنید برای یک فرد آموزش دیده و آگاه اصلا سخت نیست که آسیب پذیری اش نسبت به این سخنان کم شود.

حمایت و مراقبت از سالمندان

حمایت و مراقبت از سالمندان

زمانی که ما وارد آن بازی شویم و بازی بخوریم و حالمان بد شود میفتیم در چرخه ی معیوب، یعنی مدام رفتارهای همدیگر را بهطور منفی و بدی تشدید می کنیم و این به ما که مراقبت کننده هستیم بیشتر آسیب می زند. پس به طور خلاصه توصیه های من به این خانم این است که انتظارشان را از مادرشان معقول و منطقی کنند، فرآیند خود مراقبتی را بیاموزند تا بتوانند تعادل ذهن خودشان را حفظ کنند و بعد از درون این تعادل ذهن راه حل هایی برای برخورد با آن لج بازی ها و آن برخورد های ناخوشایند کشف می شود.

 یادتان باشد در این موارد ما خودمان هستیم که باید تغییر کنیم، تغییر از من آغاز می شود اما به من ختم نمی شود.

حمایت و مراقبت از سالمندان

حمایت و مراقبت از سالمندان

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.