روش صحیح کمک به بیمار سرطانی

روش صحیح کمک به بیمار سرطانی

روش صحیح کمک به بیمار سرطانی

روش صحیح کمک به بیمار سرطانی باید به گونه ای باشد که موجب آسیب روحی، عاطفی، اجتماعی و… به فرد مراقبت کننده نشود.

روش صحیح کمک به بیمار سرطانی نیازمند مراجعه به متخصصان حاذق در این زمینه است.

روش صحیح کمک به بیمار سرطانی ابتدا نیازمند آموزش صحیح به منظور یاری رسانی به فرد بیمار است.

روش صحیح کمک به بیمار سرطانی این نکته حائز اهمیت است که کمک درست فرد مراقبت کننده می تواند تاثیر مثبتی در بهبودی روحیه ی بیمار داشته باشد.

روش صحیح کمک به بیمار سرطانی نباید به گونه ای باشد که به فرد بیمار حس ترحم بدهیم.

روش صحیح کمک به بیمار سرطانی مطلبی است که به آن م پردازیم.

 آیا افرادی که شرایطی را از سر گذراندند حالا ممکن است که بهبودی کامل یا نسبی از آن شرایط پیدا کرده باشند می توانند به افرادی که هنوز در آن شرایط به سر می برند کمک کنند؟

مثلا ما می بینیم که افرادی که قبلا دچار بیماری سرطان شدند و بهبود یافته هستند برای کمک به عزیزانی که الان دارند بیماری سرطان را می گذرانند اقدام می کنند یا افرادی که دچار آسیب های اجتماعی شدند و از آسیب های اجتماعی بهبود پیدا کردند حالا به صورت کامل یا نسبی سعی می کنند به افرادی که الان دچار آن آسیب ها هستند کمک کنند.

روش صحیح کمک به بیمار سرطانی

روش صحیح کمک به بیمار سرطانی

کمک کردن البته که بسیار کار پسندیده ای است و اجر زیادی دارد. در خیلی از اوقات ما با کمک کردن به دیگران در واقع به خودمان کمک می کنیم، اگر آموخته هایی داشته باشیم مرور می کنیم، اگر چیزهایی را از شرایط خودمان درک نکرده باشیم می توانیم با دیدنش در دیگران به درک آن برسیم اما همیشه الزاما اینطوری نیست. خیلی وقت ها اقدامات ما برای کمک به دیگران کاملا نتیجه ی عکس می دهد نه در مورد دیگران اغلب بلکه در مورد خودمان و حال خودمان بد می شود، یک فاصله ای است بین کمک کردن سالم و کمک کردن آسیب زا.

ابتدا بیایید این نکته را کاملا روشن و مشخص کنیم این که کسی از شرایطی بهبود پیدا کرده باشد به هیچ وجه الزاما به این معنا نیست که می تواند فردی که در این شرایط به سر می برد یاری کند.

یک مثال برایتان می زنم یک خانمی از بیماری سرطان بهبودی پیدا کرده بود و مراحل جراحی شیمی درمانی را گذرانده بود و با من تماس گرفت و گفت که آقای دکتر من نمی دانم که چه کاری کنم با من دختر عمویم تماس گرفته و گفته است که دوستش در بیمارستان است و از تزریق شیمی درمانی خودداری می کند از من خواسته که بروم با او صحبت کنم اما من نمی دانم که چه کاری کنم می ترسم و نگران هستم که رفتن نزد او و کمک کردن به او حال خودم را بد کند از یک طرف با اصرار دختر عمویم روبه رو هستم و نمی دانم چه پاسخی به آن بدهم؟

روش صحیح کمک به بیمار سرطانی

روش صحیح کمک به بیمار سرطانی

واقعا برای بسیاری از افراد که شرایط سخت را گذرانده اند بازگشت و دیدار آن شرایط سخت می تواند خیلی استرس زا باشد خصوصا که اگر هنوز درون آن به طور عمیق از آن رویداد آسیب زا عبور نکرده باشند این عبور به معنای باز تعریف کردن آن رویداد است همان طور که قبلا هم گفتم زمانی که ما دچار مشکلی هستیم یا دچار بیماری هستیم درک ما از خودمان سالم ترین درک از خودمان است می تواند این باشد که خودمان را در ابتدای سفر بهبودی ببینیم و همه ی اقداماتی که روی ما انجام می شود و برای ما انجام می شود و همه ی رویداد هایی که برای ما اتفاق افتاده است بخشی از مقدمه و اصل این سفر ببینیم. این گونه ما می توانیم رنج هایی را که بردیم یا می بریم در واقع باز تعریف کنیم و روایت خود را از آن تغییر دهیم این موضوع در آسیب هایی که ما می بینیم، آسیب های اجتماعی که ما می بینیم خصوصا اهمیت دارد خب ما بابت بیماری که دچار آن شدیم زیاد نمی توانیم خودمان را سرزنش کنیم اما بسیاری از اوقات زمانی که دچار آسیب اجتماعی هستیم بایت آن آسیب دیدگی خودمان را سر زنش می کنیم ، خودمان را بابت یک انتخاب، یک حضور، یک نادیده گرفتن ممکن است به شدت سرزنش کنیم و اگر آن رویداد را باز تعریف نکنیم آن ماجرا را دوباره روایت سالمی از آن پیدا نکنیم عملا نمی توانیم از این سرزنش خود نجات پیدا کنیم. مهم ترین چیزی در یک فرد آسیب دیده ی اجتماعی اهمیت دارد احساس خود ارزشمندی است تا دوباره دچار آن آسیب نشویم.

روش صحیح کمک به بیمار سرطانی

روش صحیح کمک به بیمار سرطانی

برگردیم به موضوع اصلی صحبت خود، آیا زمانی که ما بهبودی پیدا کردیم یا در حال بهبودی از یک شرایط بد جسمی، اجتماعی، عاطفی هستیم می توانیم به کسی که الان در آن شرایط است کمک کنیم؟

گفتم الزاما خیر. اما ممکن است که بتوانیم و شاید این کمک کردن بتواند برای ما مفید هم باشد به شروطی، ۲ شرط کلی در این مورد وجود دارد:

  • آموزش
  • نظارت

هر فردی که می خواهد وارد این فضای یاری رسانی شود باید آموزش ببیند، آموزش یاری گری سالم.

ما در گفتارهای خود ۹ اصل مراقبت سالم را مطرح کردیم البته به طور خلاصه و در مورد مهارت هایی صحبت کردیم که باید در خودمان پرورش دهیم بدون داشتن آستانه ای از مهارت حتی افرادی که آن شرایط را نگذراندند و استرس پذیری کمتری دارند و همزاد پنداری کمتری با فرد دچار مشکل دارند ممکن است در نتیجه ی مراقبت آسیب ببیند چه برسد به فردی که خودش نظیر آن شرایط را طی کرده است.

 این آموزش حتما باید توسط یک فرد آگاه انجام شود، فردی که در این حوزه حرفه ای است و با امر یاری گری به بیمار یا فرد آسیب دیده ی اجتماعی آشنا است.

و اما موضوع دوم، نظارت؛ افرادی که به این نوع کمک رسانی می پردازند حتما باید تحت نظارت قرار گیرند عوارضی که ممکن است دچار شوند و آسیب هایی که ممکن است ببینند می شود به دو دسته تقسیم کرد:

  • آسیب ها و عوارض کوتاه مدت
  • آسیب ها و عوارض دراز مدت
روش صحیح کمک به بیمار سرطانی

روش صحیح کمک به بیمار سرطانی

ما حتی اگر خودمان خیلی هوشیار باشیم بیشتر به عوارض کوتاه مدت آگاه می شویم اما مشاهده ی عوارض آسیب های دراز مدت نیاز به نظارت آگاهانه دارد و اغلب کار خودمان نیست مخصوصا اگر ما عادت داشته باشیم که از خود گذشتگی و فداکاری آن موقع ممکن است که آسیب های دراز مدت را ببینیم اما خودمان متوجه نشویم پس پیشنهاد من این است که این یاری گری ها حتما تحت نظر سازمان های دولتی خیریه یا مردم نهاد انجام شود، سازمان هایی که بر حسب مسئولیتشان و شرح وظایفی که دارند از افراد یاری دهنده هم مراقبت می کنند، حمایت می کنند، به آن ها آموزش می دهند و متوجه و مواظب آن ها هستند و از شما می خواهم اگر با سازمانی کار می کنید، یاری گری هستید و با سازمانی کار می کنید که نسبت به این گونه حمایت نا آگاه است شما نقش آگاه کننده داشته باشید و از آن سازمان یا موسسه بخواهید افرادی را که به عنوان یاری گر غیر حرفه ای دارند فعالیت می کنند و قبلا خودشان دچار آن مشکلات بودند برایشان امکانات آموزش و نظارت را قطعا فراهم کنند.

روش صحیح کمک به بیمار سرطانی

روش صحیح کمک به بیمار سرطانی

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.