مهارت همدلی سالم

مهارت همدلی سالم

مهارت همدلی سالم

مهارت همدلی سالم باید به گونه ای یاد گرفته شود  که فرد توانایی حل مشکل خود و اطرافیانش را پیدا کند و از آسیب های ناشی از این ناتوانی ها دوری کند.

مهارت همدلی سالم شامل، داشتن روابط درست میان افراد، شیوه ی برقراری ارتباط صحیح به منظور کاهش استرس و آسیب های روحی است.

مهارت همدلی سالم روابط اجتماعی را بهبود می بخشد.

مهارت همدلی سالم نیازمن آموزش توسط مشاورین و افراد متخصص به منظور داشتن زندگی بهتر است.

مهارت همدلی سالم نخستین اصل از اصول مراقبت سالم است که در این سایت به تشریح آن می پردازیم.

 به شما گفتیم که این اصول در واقع میثاق های یک مراقب هستند یعنی نیاز است که ما به این اصول متعهد باشیم اما همدلی سالم چیست؟

در سال های اخیر خیلی به این موضوع پرداخته شده و حتی در برنامه ی درسی دانشکده های پزشکی معروف دنیا مبحث همدلی و آموزش همدلی گنجانده شده است،مهارت همدلی سالم هم یک موضوع ارتباطی است، هم یک موضوع درمانی است و هم یک موضوع فرهنگی است، همدلی هم یک حالت ذهنی و هم یک عمل است البته زمانی که ما در  حالت ذهنی همدلی قرار می گریم عمل همدلی خود به خود اتفاق می افتد همدلی صرفا یک تکنیک نیست بلکه قرار گرفتن ما در یک حالت ذهنی است.

مهارت همدلی سالم

مهارت همدلی سالم

پژوهش های دانش نوروساینس نشان داده که سیستم عصبی ما به طور اتوماتیک عملکرد همدلی را انجام می دهد.

 دسته ای از سلول های عصبی در مغز ما هستند که به طور اتوماتیک نسبت به عملکرد سلول های عصبی انسان دیگر واکنش نشان می دهند مانند آیینه تا جایی که می شود گفت همدلی یکی از خصلت های زیستی ماست و در بیولوژی ما گنجانده شده است.

هم زیستی مقدمه ی ایجاد جوامع بشری است و همدلی ابزار هم زیستی ما است. همدلی پاسخ رنج کشیدن انسان ها در تنهایی است و انسان ها را به حمایت جامعه به خانواده و گروه مرتبط می کند از این رو همدلی یکی از ایزارهای مهم برای زیست بشر گونه است و مورد حمایت قرار گرفتن و مورد حمایت قرار دادن که بخشی از قدرت حیاتی نوع بشر است این مهارت متاسفانه در دنیای مدرن با رشد فرد گرایی عقب زده شده که گویی ما انسان های منفردی هستیم که بدون حمایت و ارتباط با دیگران ناگزیریم و می توانیم به زندگی ادامه دهیم اگرچه در جوامع پیشرفته غربی که بیشتر فردگرا هستند نهادهای اجتماعی قدرتمندی هستند که حمایت افراد را بر عهده می گیرند و در آن نهاد ها به طور تخصصی همدلی آموزش داده می شود اکثر افرادی هم که در این نهادها کار می کنند کسانی هستند که طور پایه دارای احساس همدلی بیشتری هستند مثلا موسسات خیریه اساسا ساختار همدلانه دارند و تمام قدرتشان روی برانگیختن همدلی خیرین قرار گرفته است. بله ما برای درک کردن و درک شدن نیاز به مهارت همدلی داریم اما چرا اینقدر از مهارت صحبت می کنیم؟

همه ی ما به نحوی در زندگی اجتماعی هستیم، نسبت به هم محبت داریم، با همدیگر در رابطه هستیم چرا اینقدر از مهارت صحبت می کنیم؟

مهارت همدلی سالم

مهارت همدلی سالم

دلیل آن این است که بتوانیم روابط خودمان را به سمت و سویی اغنا کننده و سالم هدایت کنیم، نه ما از کسی بهره کشی عاطفی کنیم و نه اجازه دهیم کسی از ما بهره کشی عاطفی کند برای اینکه بتوانیم حد خودمان را در ابراز و دریافت محبت بشناسیم همه ی این ها نیاز به مهارت دارد، مهارت همدلی.

خیلی از اوقات ما با مشکلات دیگران روبه رو می شویم و آن مشکلات حال ما را بد می کنند حتی بیش از آن ها حال ما را بد می کنند، خیلی وقت ها حتی در ارتباط با مشکلات دیگران احساس می کنیم بیمار شدیم چون رنج دیگران می تواند ما را رنج دهد در حالی که خیلی از اوقات هم نمی توانیم هیچ تاثیری روی رنج آن ها بگذاریم برای اینکه هر فردی مسئول بیرون آمدن خودش از رنج هایش است.

گاهی اوقات مثلا یک دوستی داریم که با ما تماس می گیرد و مدام از احساسات ناخوشایند خود و از رنج هایی که دارد می کشد برایمان حرف می زند بعد ما این حرف ها می شنویم و حالمان بد می شود و بعد از مدتی او به ما می گوید که من وقتی با تو حرف می زنم حالم خوب می شود در حالی که ما ممکن است به آن پیشنهادهایی کنیم که راه حل باشد به نظر ما اما جالب اینجاست که اکثر موارد آن فرد مقابل آن راه حل ها را هم پیش نمی برد در اینجاست که ما به تعبیری به زباله دان احساسات ناخوشایند افراد ممکن است تبدیل شویم.

مهارت همدلی سالم

مهارت همدلی سالممهارت همدلی سالم

در مورد آسیب های نداشتن مهارت همدلی می توان زیاد صحبت کرد، در موردش ما بیشتر سخن خواهیم گفت اما فقط اینجا می خواهیم بگوییم که چقدر داشتن این مهارت ضروری است و نداشتن آن می تواند روابط ما را نا بسامان و آسیب زا کند برای یاری گران و مراقبین چه حرفه ای، چه نیمه حرفه ای و چه غیر حرفه ای این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می کند، چون ما افرادی سر و کار داریم که نیازمند همدلی سالم هستند همان طور که نیازمند مراقبت هستند. دارای بیماری، ناتوانی، معلولیت یا در هر صورت نوعی نیاز هستند که خودشان نمی توانند برطرف کنند و به همین دلیل نیاز به مراقبت دارند اگر ما مهارت همدلی را آموزش نبینیم ممکن است تبدیل شویم به گاو نه من شیر! خدمت کنیم خدمت کنیم، محبت کنیم محبت کنیم و بعد به دلیل اینکه آسیب می بینیم با نداشتن این مهارت ناگهان کاری از ما سر بزند که همه ی آن خدمت ها و محبت ها نادیده گرفته شوند و ما احساس خسارت کنیم.

بله داشتن محبت به تنهایی کافی نیست باید بدانیم که چگونه از این محبت در راستای یک رابطه ی خوب و در راستای بهبودی فرد استفاده کنیم.

مهارت همدلی سالم

مهارت همدلی سالم

یک کلید در مهارت همدلی سالم وجود دارد و آن این است که ما بگوییم اگر من جای او بودم دوست داشتم چه برخوردی به من شود؟ دوست داشتم چگونه به من نگاه شود؟ دوست داشتم چه جوری با صحبت شود؟ دوست داشتم چگونه درک شوم؟ و اصطلاحا به آن می گوییم با کفش دیگری راه رفتن. این یکی از کلیدهای مهم همدلی است اما استفاده ی درست از این کلید خودش باید آموخته شود چون به این سادگی نیست که خودمان را به جای دیگران بگذاریم و بعد فکر کنیم که چون خودم را به جای او گذاشتم پس می توانم رفتار درستی هم داشته باشم چون در بسیاری از این موارد ما خودمان هم نمی دانیم چه رفتاری با ما درست است .

در گفتار بعدی به نحوه ی استفاده از این کلید خواهیم پرداخت.

مهارت همدلی سالم

مهارت همدلی سالم

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.