مصرف قلیان در بین نوجوانان و جوانان

مصرف قلیان در بین نوجوانان و جوانان

مصرف قلیان در بین نوجوانان و جوانان

مصرف قلیان در بین نوجوانان و جوانان یکی از رایج ترین مشکلات  جوامع امروزی است که برای حل این مشکل باید راه حل هایی را ارائه داد.

مصرف قلیان در بین نوجوانان و جوانان باعث آسیب به سیستم قلبی، عروقی و ریوی آن ها می شود.

مصرف قلیان در بین نوجوانان و جوانان معضلی است که باید برای جلوگیری از بیشتر مصرف شدن آن فرهنگ سازی صورت بگیرد.

مصرف قلیان در بین نوجوانان و جوانان طبق پژوهش های انجام شده نمی تواند راهی برای ورود آن ها به اعتیاد باشد.

خانمی سوال پرسیده اند که پسر ۱۷ ساله ی من اخیرا به قلیان روی آورده، او با دوستانش به قهوه خانه می روند و با هم قلیان می کشند من خیلی نگران معتاد شدن او هستم اما پدرش می گوید خطری وجود ندارد و این برای پسرمان فقط یک تفریح است.نظر شما چیست؟

خب متاسفانه مصرف قلیان در بین نوجوانان و جوانان ما خیلی شایع شده است اما باید دانست که مصرف قلیان اصلا مصرفش از سیگار کم ضررتر نیست بلکه ضرر بیشتری هم دارد.

هر بار که فرد قلیان می کشد انگار حداقل ۷ نخ سیگار را پشت سر هم دود کرده است.

مصرف قلیان در بین نوجوانان و جوانان

مصرف قلیان در بین نوجوانان و جوانان

مواد سرطان زای موجود در تنباکوهای طمع دار حتی خیلی بیشتر از سیگار هستند باید بدانیم موادی که به عنوان اسانس برای طمع به تنباکوها زده می شود مواد آروماتیک هستند و این مواد از سرطان زا ترین مواد شیمیایی هستند که وجود دارند اما متاسفانه مصرف قلیان یک جوری به صورت فرهنگ در بین جوانان و نوجوانان ما در آمده جوری که مانند سیگار حتی قبیح هم محسوب نمی شود نوجوانانی را می بینیم که در کنار خانواده قلیان می کشند در حالی که اگر همان نوجوان سیگار بخواهد بکشد عملی قبیح و ناپسند به حساب می آید، برخورد با چنین موضوعی که فرهنگ دسته ای از افراد و یک رده سنی از افراد به نحوی از آن حمایت می کند یا برایش ضرر قائل نیست بسیار مشکل است. قطعا باید فرهنگ سازان در سطح فرهنگی روی این موضوع کار کنند مثلا در صدا و سیما، در مدارس و در سطح عمومی راجب به مضرات قلیان صحبت شود.

در مورد اینکه مصرف قلیان می تواند در ورودی به اعتیاد باشد پژوهش هایی نداریم که این مطلب را تایید کند البته می شود گفت زمانی که فرد یاد نگرفته باشد به پیشنهاداتی نه بگوید عملا به نحوی مستعد و در معرض انواع اعتیادها است و به راحتی ممکن است به جاهایی سوق پیدا کند که واقعا دوست نداشته باشد یا آن ها را مضر بداند.

مصرف قلیان در بین نوجوانان و جوانان

مصرف قلیان در بین نوجوانان و جوانان

داشتن مهارت قاطعیت یکی از عوامل پیشگیری کننده از بیماری اعتیاد است.

اما پژوهشی وجود ندارد که تایید کند که مصرف قلیان مقدمه اعتیاد می تواند باشد، نکته ی مهم اینجاست که ما در خانواده باید نه گفتن و قاطعیت و پاسخ منفی دادن به پیشنهادات مضر را به فرزند خود یاد بدهیم و آن را از این باب تربیت کنیم، پژوهش ها نشان داده که خانواده هایی که مقرراتی و منضبط هستند و خانواده هایی که با هدایت و نظارت پذیرفته شده ی والدین اداره می شوند کمتر دچار انواع آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد می شوند. باید به یاد داشته باشیم که اگر ما خانواده ی مقرراتی نداریم اینکه با ترس شروع کنیم به تعریف کردن یک سری مقررات ممکن است که منجر به عصیان نوجوانی و جوانی ما شود و نتیجه ی عکس بگیریم، یادمان باشد که برخورد با نوجوان و جوان بسیار حساس است چون در این سنین افراد مستعد تضادهای بین نسلی هستند نباید هر موضوعی را به چالش بین نسلی تبدیل کرد چون در جامعه ی فعلی نوجوانان و جوانان به راحتی ممکن است که از گروه خانواده احساس جدایی کنند، با خانواده مخفی کاری کنند و به سوی گروه های پیرامونی کشیده شوند که الزاما خیرخواه نیستند. پیشنهاد دیگر من این استکه زمانی که احساس می کنید اوضاع از دستتان خارج می شود، مهارت های فعلی شما پاسخ گوی برخورد جوان یا نوجوانتان نیست حتما به مشاور آگاه مراجعه کنید، حتما مشورت کنید. در هر صورت کلید برخورد با جوان و نوجوان را به یاد داشته باشید، نظارت همدلانه که در مورد آن در مباحث خود صحبت خواهیم کرد.

مصرف قلیان در بین نوجوانان و جوانان

مصرف قلیان در بین نوجوانان و جوانان

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.