تاثیر آلزایمر در زندگی فرد کهنسال

تاثیر آلزایمر در زندگی فرد کهنسال

تاثیر آلزایمر در زندگی فرد کهنسال

تاثیر آلزایمر در زندگی فرد کهنسال موضوع مهمی است زیرا حافظه ی کوتاه مدت فرد را تحت تاثیر قرار می دهد و رویدادهای رخ داده در طول روز را فراموش می کند.

تاثیر آلزایمر در زندگی فرد کهنسال به گونه ای است که باعث تغییر شرایط روحی و روانی در آن فرد می شود.

تاثیر آلزایمر در زندگی فرد کهنسال این شرایط را گوشزد می کند که آن فرد احساس عدم توانایی در انجام کارهای روزمره خود می کند.

تاثیر آلزایمر در زندگی فرد کهنسال پرسشی است که به پاسخ آن پرداخته ایم.

سوال کرده اند که پدر من دچار حواس پرتی و فراموش کاری است و پزشک متخصص تشخیص زوال عقل را داده است و رانندگی کردن را برایش منع کرده است و پدرم به خاطر این موضوع با ما قهر کرده است. چه کار کنیم؟

تاثیر آلزایمر در زندگی فرد کهنسال

تاثیر آلزایمر در زندگی فرد کهنسال

می توانم بگویم که شما واقعا در شرایط سختی قرار گرفته اید به خاطر این که پدر شما تصورش این است که شما آن را از چیزی که حقش بوده است محروم کرده اید و این احساس بدی به آدم می دهد.

خصوصا اگر خود پدرتان به این موضوع واقف نباشد که حواس پرتی هایش، کاهش سرعت انتقالش می تواند در رانندگی خطر ساز باشد، طبعا در رانندگی خصوصا در شرایط رانندگی در کشور ایران نیاز به حواس جمع و سرعت انتقال بالا دارد به دلیل این که از یک طرف ما این جا مشکل رعایت مقررات راهنمایی رانندگی را داریم و از طرف دیگر مردم یک مقدار خطرناک رانندگی می کنند و با فواصل خیلی نزدیک از کنار هم رد می شوند مطلبی که در خیلی از کشورهای پیشرفته شما به این صورت نمی بینید و تعدد حوادث رانندگی و تعدد حوادث منجر به مرگ یا مجروع شدن در کشور ما نشان دهنده ی این ضعف است بنابراین زمانی که فردی به دلیل مشکلات ذهنی و مغزی مرتبط با کهن سالی دچار کندی سرعت انتقال و مشکل توجه می شود طبیعتا ممکن است که رانندگی کردنش هم برای خودش و هم برای دیگران بتواند خطرناک باشد و متاسفانه اگر خسارتی وارد شود اگر جانی باشد به راحتی قابل جبران نیست.

تاثیر آلزایمر در زندگی فرد کهنسال

تاثیر آلزایمر در زندگی فرد کهنسال

ممکن است یک فردی بگوید برای جوان ها و افرادی که حواسشان جمع هست هم ممکن است حوادث رانندگی پیش بیاید.

بله ممکن است اما ما قاعدتا وقتی که یک موضوع خطر آفرین دارد باید حتما احتیاط کنیم، زمانی که این تشخیص بر عهده ی خانواده قرار می گیرد و یک جا چند تا از اعضای خانواده برای رفع این خطر اقدام می کنند یعنی به نحوی رانندگی را برای پدر ممنوع می کنند یا اتومبیل او را  را از آن می گیرند آن پدر از سوی آن ها احساس محرومیت می کند، احساس می کند که آن ها چیزی را که حقش بوده از آن گرفته اند البته به باور من همان فرد در عمق وجودش می داند که دیگر رانندگی کردن برایش خطرناک است و مقداری از این موضوع رنج می کشد شاید مدتی متوجه شده اما دارد به یک نحوی آن را جبران می کند یا دارد به یک نحوی با این ضعف کنار می آید اما متاسفانه حوادث از پیش خبر نمی کنند ما باید ار آن ها پیشگیری کنیم این که ما صرفا به این عضو خانواده که قبلا رانندگی می کرده برای خوش احساس قدرتمندی داشته به خودش اعتماد داشته بگوییم تو دیگر قابل اعتماد نیستی و تو دیگر توانایی را نداری بسیار برای آن پدر سنگین است در عین حال ما داریم محرومیت از یک وسیله ی راحت کننده و تسهیل کننده ی زندگی روزمره را از آن می گیریم.

چندتا کار می توانیم انجام دهیم اما مهم تر از همه همدلی کردن با فردی است که این توان ها را از دست داده و در نتیجه ی از دست دادن توان های مغزی و ذهنی اش دارد امکانش را هم از دست می دهد، اتومبیلش را از دست می دهد.

همدلی خیلی نکته ی کلیدی و مهمی است البته باید این را هم در نظر داشته باشیم که محروم کردن هم باید به نحوی جبران شود تا اندازه ی ممکن که فرد احساس عسر و حرج نکند، احساس ستم دیدگی نکند در کنار همدلی من واقعا کمک گرفتن از همسالان و دوستان آن پدر را توصیه می کنم که بنشینند و با آن صحبت کنند، خیلی از اوقات خیلی لازم است که پزشک وقت بگذارد و این موضوع را با آن فرد در موردش صحبت کند و در واقع به آن مشورت دهد و به او بگوید که چگونه با شرایطی که اتومبیل ندارد کنار بیاید.

تاثیر آلزایمر در زندگی فرد کهنسال

تاثیر آلزایمر در زندگی فرد کهنسال

کار دیگری که حتما باید انجام دهیم این است که توان های فرد را به دطور کلی هرگز نباید زیر سوال ببریم به خاطر این که واکنش برانگیز خواهد بود و آزارنده خواهد بود و آن فرد از ما خواهد رنجید.

خصوصا برای پدرهایی که خیلی قدرتمند بودند در منزل و احساس می کنند که آن قدرت را به ناگهان از دست می دهند و باید به توانمندی هایی که در آن ها باقی مانده احترام گذاشت، ممکن است یک ماجرایی را چند بار تعریف کنند باید هر بار به آن ماجرا گوش کرد متاسفانه عادت ما است که می گوییم  که قبلا این  موضوع را برای ما تعریف کرده ای یا یک نکاتی را که اشتباه می کند به رویش می آوریم.

در آینده و در درس هایمان به این موضوع اشاره خواهیم کرد فقط یک نکته کلیدی به شما می گویم رفتاری است که فرد سالمند رو به نا توانی احساس کرامت داشته باشد، احساس کند که همانند سابق بزرگ داشته می شود، به آن احترام گذاشته می شود، احساس کند که جایگاهش را در خانواده هنوز دارد  باید چنین برخوردی را آموزش ببینیم و فرهنگ آن در ما و در خانواده شکل بگیرد.

تاثیر آلزایمر در زندگی فرد کهنسال

تاثیر آلزایمر در زندگی فرد کهنسال

 

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.