اقدامات لازم برای بیمار سکته قلبی بستری شده

اقدامات لازم برای بیمار سکته قلبی

اقدامات لازم برای بیمار سکته قلبی

اقدامات لازم برای بیمار سکته قلبی بستری شده شامل تشخیص سریع مشکل توسط پزشکان و درمان به موقع آن است.

اقدامات لازم برای بیمار سکته قلبی بستری شده این است که ضربان قلب او را به طور مداوم در یک تا دو روز اول کنترل می کنند.

اقدامات لازم برای بیمار سکته قلبی بستری شده اقدام مهمی است و نیازمند مراقبت ویژه از بیمار است.

اقدامات لازم برای بیمار سکته قلبی بستری شده بسیار حائز اهمیت است زیرا بیمار ممکن است دوباره دچار سکته قلبی شود.

بیمار سکته قلبی بستری شده معمولاً  بعد از ۷ روز از بروز سكته قلبي مرخص ميشود. اكثر بيماران بعد از سكته قلبي بهبود مييابند و نياز به جراحي قلب ندارند. براي اين بيماران آسپيرين (با مقدار كم)، نيتراتها (مانند نيتروگليسيرين) و يا داروهاي بتابلوكر (ماننـد پروپرانولول) تجويز ميشود. اين داروها خطر سكته قلبـي مجـدد را كـاهش مـيدهنـد.

اقدامات لازم برای بیمار سکته قلبی بستری شده

اقدامات لازم برای بیمار سکته قلبی بستری شده

معمـولاًبيماران قبل از مرخص شدن از بيمارستان راهنمايي ميشوند. آنها بايد نكاتي را درباره موارد زير بدانند:

  • ۱ .براي مراقبت از عوامل خطري كه داشته اند يا دارند (مانند مـصرف دخانيـات، فـشارخون بـالا، كلسترول خون بالا يا داشتن اضافه وزن) چه وظايفي به عهده آنها است؟
  • ۲ .از چه زماني فعاليتهاي طبيعي زندگي (مانند ورزش، رانندگي و روابـط جنـسي) را مـيتواننـد شروع كنند؟
  • ۳ .از چه زماني ميتوانند كار (فعاليت حرفهاي) خود را شروع كنند؟
  • ۴ .توانبخشي آنها را چه كسي انجام ميدهد؟ (پزشك عمومي، متخصص قلب يا بخش خدمات سرپايي بيمارستان)
  • ۵ .برنامه بازتواني بيمار شامل چه مواردي است؟

بيمار بايد در طي بستري در بيمارستان، از نظر بروز مجدد سكته قلبـي ارزيـابي شـود، چـوناحتمال بروز اين خطر زياد است.

ممكن است براي بيمار تصميم گرفته شودكه پيوند عروق كرونرانجام شود، يا از روشهاي ديگر مانند استفاده از بالن يا فنر ( استنت ) براي باز كردن قسمتهـاي تنگ شده شريانهاي عروق كرونر (آنژيو پلاستي) استفاده گردد. زماني كه شرايط بيمـار تثبيـت شد، اقدامات بيشتري براى بازگرداندن جريان خون كرونر صورت ميگيرد.

آنژيو پلاستي عروق كرونر شامل سه روش است:

استفاده از بالن: در اين روش با استفاده از روش آنژيوگرافي با كاتتر وارد شريان كرونر بـستهشده ميشوند و با عبور يك بالن كوچك از درون و بـازكردن آن در محـل شـريان بـسته شـده،تنگي را باز ميكنند تا جريان خون برقرار شود. سپس هواي بالن را خالي كرده و كـاتتر را از رگخارج ميكنند.
برداشتن پلاك ايجاد شده در رگ: در اين روش نيز با استفاده ازروش آنژيوگرافي، پـلاك منطقه بسته شده شريان توسط يك وسيله باريك وارد شده به رگ، تراشيده ميشود.

اقدامات لازم برای بیمار سکته قلبی بستری شده

اقدامات لازم برای بیمار سکته قلبی بستری شده

گذاشتن استنت:

در اين روش نيز با استفاده از روش آنژيوگرافي با كـاتتر وارد شـريان كرونـر بسته شده ميشوند و از انتهاي كاتتر يك سيم فنري شكل كوچـك و ظريـف توخـالي را داخـل محل شريان بسته شده قرار ميدهند تا منطقه مسدود شده رگ را باز كند اين فنر درهمان محل شريان باقي ميماند. ممكن است در بعضي از افراد مجراي شريان پس از مـدتي مجـدداً تنـگ و نهايتاً دوباره بسته شود. اين مسئله در افراد سيگاري و ديابتي شايعتر است.
جراحي پيوند عروق كرونر (باي پس): در اين روش قـسمتهـاي كـوچكي از سـياهرگ (معمولاً سياهرگهاي ساق پا) يا شريان داخل سينه را برميدارند و با اسـتفاده از ايـن رگهـا از شريان آئورت قلب شاخهاي فرعي به انتهاي مسدود عروق كرونر متصل ميكنند تا مسير فرعـي جديدي براى عبور خون در قلب ايجاد كنند. در مواردي كه نتوان از آنژيو پلاستي اسـتفاده كـرد (به علت طولاني بودن و سفتي لخته يا نامناسب بودن محل انسداد) و انسداد مجـدد رگهـا كـه نتوان با آنژيوپلاستي مجدد آن را باز كرد از جراحي پيوند عروق كرونر استفاده ميشـود.

معمـولاً متوسط عمر باز ماندن رگ پيوند شده جديد ۱۰ تا ۱۳ سال بعد از جراحي ميباشد.

بهبود و بازتواني بعد از سكته قلبي افرادي كه به علت سكته قلبي بستري شده اند ممكن است افسرده و مضطرب شوند، چـون فكـر ميكنند كه ديگر قادر به هيچ فعاليت مثبت اجتماعي نيستند و با احتياط بايد منتظر سپري شـدن سالهاي پاياني عمر خود باشند. اين افراد درباره توانايي انجام فعاليـتهـاي جـسمي، اجتمـاعي، حرفهاي و جنسي خود نگران هستند. در حالي كه اين يك تصور نادرسـت اسـت. بـه جـز مـوارد سكته قلبي بسيار شديد و عضله قلب خيلي ضعيف كه فعاليتها بايد محدود شود، اكثر افرادي كه دچار سكته قلبي شدهاند اگر به موقع و صحيح مراقبت شوند، ميتوانند ماننـد قبـل فعاليـتهـاي خود را انجام دهند. ميزان فعاليت هر فرد بر اساس وضعيت قلب او تعيين ميشود.

سكته قلبي همانند بسياري از بيماريهاي ديگر، امري اسـت گـذرا و بيمـار بعـد از بهبـودي برحسب شدت بيماري ميتواند براى يك زندگي فعال و تقريباً طبيعي برنامهريزي كنـد. بنـابراين براى بيماران دچار سكته قلبي بهبود يافته، محدوديت تحرك و استراحت بيش از انـدازه توصـيه نميشود. اين بيماران بايد براساس برنامهاي مشخص و بر حسب شرايط خود به تدريج به زندگي طبيعي بازگردند تا حدي كه تمام تواناييها و فعاليتهاي قبل از سكته خود را باز يابند. بخشي از اين برنامه بازتواني از همان روزهاي اول بعد از سكته در بيمارستان آغاز ميشود و بخـش بيـشتر آن بعد از مرخص شدن ادامه مييابد. ارايه برنامه باز تواني به عهده پزشك معالج است.

اقدامات لازم برای بیمار سکته قلبی بستری شده

اقدامات لازم برای بیمار سکته قلبی بستری شده

معمولاً بيمار به علت اين كه تحمـل فعاليـت و ورزش را نـدارد و از بـروز مجـدد درد قلبـي وحشت دارد، در بستر ميماند و حركت نميكند.

هدف از بازتواني بيماران قلبـي، بهبـود ظرفيـت عملكرد وكاهش علايم و نشانههاي بيماري، تطبيق با شرايط زندگي جديد و برگرداندن فـرد بـه جامعه است. برنامه بازتواني براساس نياز بيمـار تهيـه مـيشـود. مراحـل اوليـه بـازتواني بايـد در بيمارستان انجام شود. در بيمارستان ميتوان مهارتهاي حركتي مناسب با شرايط جديد را تمرين كرد. بيماري كه سكته قلبي كرده است يا جراحي قلب داشته است ، نياز به برنامه فعاليتي دارد كه به تدريج افزايش يابد و محدوديتهاي حركتي او را كاهش و تحمل فعاليت او را افـزايش دهـد. در اين برنامه بيماران ياد ميگيرند كه علايم ناخواستهاي كه ممكن است طي فعاليـت و تحـرك رخ دهد را بشناسند.

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

1 دیدگاه

  1. من سکته کردم و گاهی قلبم بسته شده بود که بعد آنژیو وفنر گذاری حدود ۱۷روز پیش ترخیص شدم ووزشکار بدنساز قدرتی بودم و مکمل های کلسترول دار وانواع انرژی زاها وکراتین وگینر وگلو تامین پمپ هم مصرف میکردم .الان دوشبب هست که بعد یکم تحرک قلبم احساس میکنم تند میزنه چپرش داره این طبیعی هست چند شب پیش پیش دکتر قلب بودم وگفتم علامت هات خوبه و همه چیز طبیعی هست جز بطنت که یکم گشاد شده خواهش میکنم کمک کنید با نصیحت وراهنمایی لازم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.