روانشناسی سرطان

روانشناسی سرطان

روانشناسی سرطان

روانشناسی سرطان شامل بررسی جنبه‌های روان شناختی و اجتماعی سرطان است که تحقق  این امر نیازمند مراجعه به یک روانشناس ماهر است.

روانشناسی سرطان راهی برای مقابله با افسردگی و سرخوردگی در بیماران مبتلا به سرطان است.

سوال پرسیده اند که من فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته ی روانشناسی بالینی هستم از آن جا که دو تن از عزیزانم را به دلیل بیماری سرطان از دست داده ام بسیار مایل هستم که با بیماران سرطانی کار کنم آیا به نظر شما به مهارت های خاصی نیاز دارم؟

روانشناسی سرطان

روانشناسی سرطان

 

 

پاسخ من به این پرسش مثبت است بله به مهارت های خاصی نیاز دارید، مهارت هایی که تا آن جایی که من در جریان هستم برنامه ی آموزشی دانشکده های آموزشی گنجانده نشده البته امیدواریم که این مهارت ها گنجانده شود اما به صورت دوره های مهارت آموزی قابل آموختن است و طبع می شود این مهارت ها را بر اساس دستاورد های شما از آن چه در دوره ی تحصیلی خود آموخته اید بنا کرد.

مدت زمان زیادی از توجه به حوزه ی سایکوانکولوژی یعنی روانشناسی سرطان در ایران نمی گذرد خوشبختانه توجه زیادی به این حوزه معطوف شده است.

و امیدواریم در ایران نیز شاهد پیشرفت آن باشیم و حضور مشاور روانشناس که حمایت های روان شناختی از بیماران را هدایت می کند در بخش های آنکولوژی خود به صورت یک موضوع روزمره در بیاید.

روانشناسی که می خواهد با بیماران مبتلا به سرطان کار کند نه فقط باید مهارت همدلی سالم را بیاموزد و آن را عمیقا درک و اجرا کند بلکه باید موضوعات خاص مرتبط با سرطان را هم فرا بگیرد و چالش های مرتبط با بیماران مبتلا به سرطان و برخورد با آن ها را هم حل کند.

روانشناسی سرطان

روانشناسی سرطان

 

 

یکی از آن چالش ها این است که شما در حالی در بخش انکولوژی (سرطان شناسی) کار می کنید ممکن است یک روز بیایید و بیماری که دیروز با آن مشورت دادید تخت آن خالی باشد و زمانی که می پرسید که بیمار کجا رفته اند به شما بگویند که حالش بد شد و از دنیا رفت خب این طبعا شما را سوگوار می کند، طبعا ناراحت کننده است و شما باید این تنش و سوگواری را به نحوی درون خودتان کنترل و حل کنید متوجه می شوید که شرایط خیلی استرس زا است و اصلا شرایط عادی که یک روانشناس در حوزه ی کاری خود با آن برخورد می کند نیست.

از جنبه ی دیگر خود بیماران مبتلا به سرطان اغلب به دلیل بیماری سخت خود مراحل سوگواری را می گذرانند یا تنش های شدیدی را می گذرانند.

یا از نظر خانوادگی یا اجتماعی به دلیل بیماری آسیب می بینند و روانشناس با این موضوعات هم برخورد دارد موضوع امید، موضوع حفظ شادمانی و روحیه حتی موضوع احساس خطا و گناه کاری از بیمار بودن و خیلی موضوعات دیگر چیزهایی هستند که یک روانشناس حوزه ی سرطان با آن ها برخورد خواهد کرد او خیلی اوقات با ترس زیاد برخورد خواهد کرد، ترس زیاد در بیماران از اینکه در آینده چه خواهد شد، احساس درماندگی، آشفتگی، تنها بودن در مقابل بیماری، رنجش و آزردگی و همه ی  این ها آن مشاور و روانشناس را تحت تاثیر قرار خواهد داد خواه یا نا خواه و نیاز دارد که اول آن ها را اول در خودش حل کرده باشد و بعد به کمک و یاری موثر بیمار بپردازد این است که من به این خانم توصیه می کنم حتما به افراد حرفه ای در این زمینه مراجعه کنند و تحت آموزش قرار بگیرند و زمانی هم که به کار با این بیماران می پردازند نظارت را جدی بگیرند حتما تحت نظارت فردی آگاه و حرفه ای قرار بگیرند تا خدایی نکرده خودشان آسیب نبینند.

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.