جنبه های فرهنگی و اجتماعی مهارت همدلی

جنبه های فرهنگی و اجتماعی مهارت همدلی سالم

جنبه های فرهنگی و اجتماعی مهارت همدلی سالم

جنبه های فرهنگی و اجتماعی مهارت همدلی یک خصوصیت و نشانگر مهم برای سلامتی افراد جامعه محسوب می شوند که وجود این جنبه جامعه را قدرتمند می کند.

جنبه های فرهنگی و اجتماعی مهارت همدلی گفتاری است که در این مقاله به آن پرداخته ایم و ششمین گفتار از مهارت همدلی سالم است.

ما به طور کلی نیاز به فرهنگ همدلی داریم تا بتوانیم یک جامعه ی قدرتمند و توانمند داشته باشیم، همدلی اعضای یک جامعه با هم بحران های اجتماعی را کاهش می دهد، صدمات ناشی از بلایای طبیعی را کم می کند و احساس آرامش و امنیت در آن جامعه به وجود می آورد.

 جنبه های فرهنگی و اجتماعی مهارت همدلی سالم

جنبه های فرهنگی و اجتماعی مهارت همدلی

 

همدلی مثل چسبی است که اعضای یک جامعه را دور هم جمع می کند و به آن ها احساس پیوستگی و تعلق می دهد ما نیاز به آموزش فرهنگ همدلی از سن بسیار پایین داریم، زمانی که کودک ما اسباب بازی هایش را با کودکان دیگر سهیم می شود، زمانی که کودک ما افرادی را که مشکل دارند مشاهده می کند و ممکن است که آن ها به نظرش عجیب و مسخره بیاد اما ما در مقابل به فرزند خود همدلی کردن را می آموزیم، احترام گذاشتن را می آموزیم، با دیگران زندگی کردن، رعایت کردن  دیگران را به فرزند خود می آموزیم، از سن خیلی پایین آموزش فرهنگ همدلی آغاز می شود و بعد در مدارس ما نیاز به این آموزش داریم.

 

اگر همدلی وجود نداشته باشد کار جمعی امکان پذیر نخواهد بود، افراد مدام به بهره کشی از همدیگر رو می آورند و تک روی و فرد گرایی رشد می کند در حالی که یک جامعه با تک روی و فرد گرایی نمی تواند به حرکت سالم خود ادامه دهد، همدلی قلوب را به هم نزدیک می کند، از رفتارهای نژاد پرستانه و قومیت گرایانه کم می کند، مانع از قلدری و آسیب دیدگی اجتماعی دیگر در مدارس می شود و همدلی به افراد یاد می دهد که چگونه کنار هم زندگی کنند؟ چگونه به صورتی مسالمت آمیز با هم همراه شوند و همدیگر را درک کنند.

 جنبه های فرهنگی و اجتماعی مهارت همدلی سالم

جنبه های فرهنگی و اجتماعی مهارت همدلی

همدلی فرهنگی ما را افرادی شنونده بار می آورد، افرادی که می توانیم بدون قضاوت با هم برخورد کنیم و به درک همدیگر بپردازیم، همدلی فضایی از امنیت روانی به وجود می آورد که افراد در آن از ابراز خودشان وحشت و هراس نداشته باشند.

در فضایی که همدلی فرهنگی وجود نداشته باشد افراد به دلیل تفاوت های هر چند کوچکشان مورد تمسخر یا سرزنش یا ترک شدن و ترد شدن قرار می گیرند، اگر فرزندانمان در مدارس با فرهنگ  همدلی رشد کنند ما می توانیم واقعا کار تیمی داشته باشیم و همه ی ما می دانیم که متاسفانه در کشور ما فرهنگ کار تیمی مقداری ضعیف است، طبعا در هر جامعه ای افراد و گروه هایی هستند که متفاوت اند یا نیازمند حمایت هستند، فرهنگ همدلی در سطح اجتماعی باعث می شود که افراد ترغیب شوند به انسان ها یا گروه های دارای نیاز کمک کنند.

گفتیم که همدلی پایین ترین تعریف آن این است که بتوانیم با کفش دیگران راه برویم یعنی خودمان را به جای دیگران بگذاریم اگر چنین اتفاقی بی افتد ما می توانیم با افرادی که دچار مشکل هستند نه از موضع تفاوت، و از موضع بالا بلکه از این موضع برخورد کنیم که شاید ما به جای آن ها بودیم و آن وقت انتظار داشتیم چه برخوردی با ما شود. فرهنگ همدلی نه فقط انسان ها را در بر می گیرد بلکه حیوانات و طبیعت را هم در بر می گیرد.

افرادی که از مهارت همدلی برخوردار هستند یا به صورت آموخته شده و یا با تربیت شدن از دوران کودکی کمتر به تخریب طبیعت و آزار دادن حیوانات می پردازند و عشق به طبیعت در آن ها بیشتر دیده می شود.

 جنبه های فرهنگی و اجتماعی مهارت همدلی سالم

جنبه های فرهنگی و اجتماعی مهارت همدلی

یکی از مهم ترین خصوصیاتی که در اختلالات شخصیت دارای گرایش ضد اجتماعی دیده می شود نداشتن همدلی است.

نداشتن همدلی انسان ها را بی رحم می کند، دل ها را سخت می کند، درست است که گاه انسان بی رحم به نظر قدرتمند می آید اما در حقیقت بسیار تنها است. شاید به دلیل ضعف آموزش مهارت همدلی باشد که ما امروزه به نحوی متاسفانه شاهد نوعی بی رحمی اجتماعی هستیم بدون فرهنگ همدلی ما انسان هایی تنها و تک افتاده خواهیم بود که از احساس حمایت برخوردار نیستیم. متاسفانه بخشی از فرهنگ اجتماعی ما و توصیه هایی که آدم ها به هم می کنند به عدم همدلی اجتماعی دامن می زند مثلا من خودم بارها شنیده ام از بعضی از افراد که می گویند اگر فردی را در لبه ی چاهی دیدی در عوض اینکه دستش را بگیری و از چاه بیرونش بیاوری یک لگد هم بزن تا بیفتد ته چاه و این برداشت ها واقعا دردناک است قطعا از جهل و بی رحمی سرچشمه می گیرد و خیلی از توصیه های دیگر که متاسفانه افراد هم می کنند زمانی که قدرت در دستشان است با بی رحمی از آن قدرت استفاده کنند متاسفانه ما زمانی که قدرت را به دست می آوریم انگار وقت عقده گشایی برای ما فرا رسیده است و گویی می خواهیم انتقام تمام ناکامی ها و محرومیت هایمان را با قدرتی که به دست آوردیم بگیریم اما یادمان باشد که قدرت همیشه ماندگار نیست و بالاخره انگشت خداوند می چرخد و قدرت دست به دست می شود و جابه جا می شود شاید زمانی قدرت در دست طرف مقابل قرار بگیرد آیا دوست دارید که آن فرد با عقده گشایی از قدرتش برای آسیب شما استفاده کند.

 جنبه های فرهنگی و اجتماعی مهارت همدلی سالم

جنبه های فرهنگی و اجتماعی مهارت همدلی

یک مکان مهم دیگر که قبلا در مورد آن صحبت کردیم برای آموختن مهارت همدلی اجتماعی گروه های حمایتی هستند.

یکی از مباحث مهم گروه های حمایتی این است که فرهنگ همدلی را ترویج کنند. موسسات خیریه در پرورش فرهنگ همدلی نقش بسزایی دارند و توصیه ی من به آنها این است که به جای مصرف کننده پروری به ترویج فرهنگ همدلی بپردازند هم در خیرین و هم در خدمت گیرندگان.

من واقعا امیدوارم که ما با آموختن و ترویج مهارت همدلی در سطح اجتماعی و پرورش فرهنگ همدلی به سوی داشتن یک جامعه ی سالم تر حرکت کنیم.

جنبه های فرهنگی و اجتماعی مهارت همدلی

جنبه های فرهنگی و اجتماعی مهارت همدلی

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.