اختلال هم وابستگی

اختلال هم وابستگی

اختلال هم وابستگی

اختلال هم وابستگی شایع ترین اختلالی است که مردم پیدا می کنند و هم وابستگی می تواند باعث بروز بسیاری از مشکلات روانشناختی، رفتاری، ذهنی و جسمی فرد شود.

اختلال هم وابستگی یک بیماری است که فرد عزت نفس و اعتماد به نفس خود را از دست می دهد و پذیرفتن واقعیت جدایی برایش سخت می شود.

 سوال کرده اند که خواهر من حدود ۲ ماه پیش پس از یک رابطه ی عاطفی ۱ ساله دچار ضربه ی عاطفی شدیدی شد من در این ۲ ماه تلاش بسیاری کردم تا او را دوباره به زندگی عادی برگردانم اما متاسفانه موفق نشدم خواهرم هنوز شب ها گریه می کند و تمام وقت خودش را در شبکه های اجتماعی به تعقیب آن آقا می پردازد من واقعا درمانده شده ام شما می گویید چه کنم؟ خواهرم فقط ۲۱ سال دارد و من برای او بسیار نگران هستم؟

ضربه های عاطفی گاهی می توانند بسیار شدید و دردناک باشند و بهبودی از آن ها ممکن است سخت و زمان بر باشد.

بسیاری از اوقات ما که از بیرون نگاه می کنیم متوجه ی شدت ضربه ای نیستیم که آن فرد دارد احساس می کند متاسفانه این خانم در پرسش خود نگفته اند که آیا خواهرشان به مشاور مراجعه می کند یا نه اما توصیه ی من این است که حتما به مشاور مراجعه کند و شاید حتی با شرایطی که شما می فرمایید نیاز به دارو درمانی داشته باشد.

اختلال هم وابستگی

اختلال هم وابستگی

ضربه های عاطفی واقعا می توانند زمینه های اختلالات روانشناختی و روانپزشکی را فعال کنند؛ اختلالاتی مثل افسردگی، اضطراب و اختلالاتی دیگر…

از طرف دیگر ما بر حسب زمینه هایی که داریم در مقابل فقدان ها یا استرس ها واکنش نشان می دهیم.

پژوهش هایی که روی اختلال استرس پس از صدمه PTSD انجام شده نشان داده که میزان آسیب پذیری افراد به شدت به پیشینه ی روانی آن ها بر می گردد، پیشینه ای که خصوصا در دوران کودکی شکل گرفته است.

ما کلا ممکن است در مقابل بعضی استرس ها آسیب پذیرتر باشیم یکی از زمینه هایی که ممکن است ما را بیشتر به ضربات عاطفی آسیب پذیر  کند اختلال هم وابستگی یا Codependency است که در آن فرد لنگرهای عاطفی خودش را بیرون از خودش تعریف می کند و حتی ممکن است هویت و استحکام شخصیتی خودش را با روابط عاطفی اش تعریف کند، روابط عاطفی که دو سر دارد و ممکن است که از سوی خودش یا از سوی طرف مقابل آسیب ببینند و در آن صورت ممکن است ضربه ی عاطفی به آسیب دیدگی در سطوح عمیق تری منجر شود.

اختلال هم وابستگی

اختلال هم وابستگی

تشخیص این موارد معمولا توسط یک مشاور آگاه میسر است.

 کاری که ما به عنوان اطرافیان، به عنوان هم دلان، به عنوان مراقبین فرد می توانیم انجام دهیم برقراری یک نظام همدلی سالم است طوری که آن فرد متوجه شود ما بدون قضاوت کردن درکش می کنیم، آن را می شنویم بدون دلسوزی کردن با آن همدلی می کنیم، به عنوان منابع عاطفه ی بدون قید و شرط به او مهر می ورزیم بدون آنکه سرزنشش کنیم یا مدام به آن دستورالعمل دهیم چون چنین افرادی که آسیب های عاطفی دیده اند به شدت به سرزنش و دستورالعمل دادن حساس هستند.

به یاد داشته باشید که ضربه ی عاطفی یکی از کارهایی که با ما می کند کاهش دادن عزت نفس و اعتماد به نفس ما است، احساس دوست داشتنی نبودن و حتی گاهی احساس بی ارزشی، ممکن است که از نتایج ضربات عاطفی باشند متاسفانه بسیاری از ما واقعا بلد نیستیم که چگونه یک رابطه را ایجاد کنیم، تداوم بدهیم و اگر زمانی نتوانستیم آن را ادامه دهیم چگونه آن را پایان دهیم.

من به این خواهر عزیز توصیه می کنم که از هر اقدامی که ممکن است عزت نفس و احساس خود ارزشمندی خواهرشان را تضعیف بکند خودداری کند و به طور نا محسوسی احساس ارزشمندی او را تقویت کند نه خیلی آشکار و به اصطلاح تابلو! بلکه به صورتی نا محسوس سیگنال هایی را به آن فرد دهند تا دوست داشتنی و توانمند و عزیز است و این رویداد برای او یک شکست نبوده بلکه گامی در جهت پیروزی و خودشناسی اش محسوب می شود تا بالاخره با غربال شدن آدم ها در زندگی اش بتواند فرد مناسبش را پیدا کند کسی که ارزش های او را ببیند و دوستش داشته باشد.

اختلال هم وابستگی

اختلال هم وابستگی

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.