واکنش خانواده ها نسبت به کودک عقب مانده ذهنی

واکنش والدین به کودکان عقب مانده ی ذهنی

واکنش والدین به کودکان عقب مانده ی ذهنی

واکنش والدین به کودکان عقب مانده ی ذهنی می تواند متفاوت باشد و با مشکلاتی همچون ایجاد اختلاف خانوادگی، تحمل بار سنگین اقتصادی، تحمل صحبت های دیگران درباره ی کودک و… همراه باشد.

واکنش والدین به کودکان عقب مانده ی ذهنی پرسشی است که در این سایت به پاسخ آن پرداخته ایم.

سوال کرده اند که برای دختر ۴ ساله ی من عقب ماندگی ذهنی تشخیص داده شده مشکل من این است که خانواده ی همسرم مدام مرا به کوتاهی و قصور متهم می کنند و می گویند که حتما در دوران بارداری کاری کرده ام یا چیزی مصرف کرده ام که برای دخترم چنین مشکلی پیش آمده است، لطفا مرا راهنمایی کنید که چه پاسخی به آن ها بدهم؟

واکنش والدین به کودکان عقب مانده ی ذهنی

واکنش والدین به کودکان عقب مانده ی ذهنی

علل عقب ماندگی ذهنی کودک ممکن است که متنوع باشند.

این علل ممکن است که به اختلالات ژنتیکی یا عوارض دوران بارداری یا عوارض در حین زایمان یا آسیب های بعد از تولد برگردند و ممکن است که هیچ کدام از این ها نباشند و عوامل نا شناخته ای دخیل باشند اما پرسش این است که سرزنش کردن مادر چه کمکی به اوضاع می کند؟ آیا با سرزنش کردن آن مادر شرایط برای فرزندش سخت تر نمی شود؟ کاهش اعتماد به نفس مادر و ایجاد احساس حقارت در او منجر به ضعف او در مراقبت فرزندش می شود.

متاسفانه برخی از افراد به دنبال بهانه هایی برای تسویه حساب های خود می گردند و وای به وقتی که یک فردی را در حوزه ی ضعف مشاهده کنند.

 مثلا اینترنت را باز کنند و ببینند که یکی از علل احتمالی عقب ماندگی ذهنی کودک ممکن است مصرف برخی داروها در زمان باراری توسط مادر باشد، برخوردهای این چنین قطعا نتایج مثبتی به بار نمی آورد.

اما متاسفانه ما نمی توانیم رفتارهای دیگران را با خودمان تعیین یا مدیریت کنیم یا آن ها را به سمت یک برخورد منطقی سوق دهیم؛ فکر میکنم نقش همسر این خانم در این جا مهم است بالاخره این کودک را برای آموزش به دست تیم آموزشی درمانی می برند و می توانند بخواهند که برای آن ها یک جلسه بگذارند تا برای والدین توضیح داده شود که چه اقداماتی برای کمک به بهبودی حال آن کودک لازم است من بر ضرورت آموزش در این جا تاکید می کنم، اگر فرهنگ خود اعضای خانواده تصحیح شود در آن صورت این قدرت درون خانواده به وجود می آید که با این موج های پیرامونی مقابله شود و این موج ها خنثی شوند چون این موج ها در واقع آسیب زننده به مجموعه ی خانواده و در نهایت همان کودک دچار عقب ماندگی ذهنی هستند.

واکنش والدین به کودکان عقب مانده ی ذهنی

واکنش والدین به کودکان عقب مانده ی ذهنی

دعوت اطرافیان به همدلی می تواند مادری را که در شرایط سخت برخورد با ضرورت مراقبت قرار گرفته تا حدی تعدیل کند و تسکین دهد ما در اصل باید به این مادر نیرو دهیم نه اینکه تضعیف اش کنیم ای کاش این فرهنگ در ما جا بیفتد که به جای سرزنش با هم همدلی کنیم و به جای تضعیف به هم کمک کنیم در هر صورت همه ی تلاش ها باید به این نکته معطوف شود که این انسان تازه از راه رسیده بهترین خدمات را دریافت کند و به سمت بالاترین کار آمدی حرکت کند و همه باید بدانیم که جز با عشق ورزیدن به خود آن فرد و با حمایت از مراقبین او امکان پذیر نیست.

واکنش والدین به کودکان عقب مانده ی ذهنی

واکنش والدین به کودکان عقب مانده ی ذهنی

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.