خود مراقبتی عاطفی

خود مراقبتی عاطفی

خود مراقبتی عاطفی

خود مراقبتی عاطفی به معنی داشتن رابطه ی عاطفی خوب بین مراقب و بیمار است به طوری که بیان احساسات خودمان را سرکوب نکنیم، منظور از این رابطه عاطفی الزاما رابطه ی زن و مرد نیست.

ما در مورد خود مراقبتی صحبت کردیم و گفتیم که خود مراقبتی جنبه های مختلفی دارد این نخستین گفتار در مورد مبحث خود مراقبتی عاطفی است.

خود مراقبتی جسمی اگر چه بسیار لازم است اما برای حفظ سلامتی ما کافی نیست ما در کنار آن نیاز داریم از عواطف و احساسات خودمان نیز مراقبت کنیم.

خود مراقبتی عاطفی

خود مراقبتی عاطفی

خود مراقبتی عاطفی به معنای بی تفاوت شدن، انکار یا اجتناب نیست.

ما به هیچ وجه قصد نداریم که شما را به یک افراد بی تفاوت، بی خیال و بدون کنش تبدیل کنیم بلکه ما خواستار آن هستیم که بتوانیم بهترین کنش عاطفی را داشته باشیم و در عین حال از آسیب دیدگی خودمان هم جلوگیری کنیم.

ما در چند گفتار در مورد مهارت همدلی سالم صحبت کردیم و به شما توصیه می کنم آن گفتارها را گوش کنید چون داشتن مهارت همدلی سالم بسیار برای حفظ سلامت عاطفی ما مهم است، واقعیت این است که بسیاری از انسان ها به شدت تمایل دارند با انداختن بار احساسی و عاطفی خودشان روی دیگران خودشان را التیام دهند و فردی که ما از آن مراقبت می کنیم نیز از آن قاعده مستثنی نیست ممکن است چنین تمایلی را داشته باشند، پس آسیب های عاطفی که ما ممکن است از مراقبت ببینیم می شود به دو دسته تقسیم کرد:

نخست آسیب های عاطفی که خود موضوع مراقبت کردن در بر دارد.

در زمانی که ما از عزیزی مراقبت می کنیم و آن عزیز دارای مشکلی است و نیاز به مراقبت دارد ما ممکن است یکی از نظر عاطفی احساس تحت فشار بودن داشته باشیم، ممکن است به نوعی سوگواری کردن را بگذرانیم، ممکن از بد بودن اوضاع و شرایط دچار آسیب عاطفی شویم اما نوع دوم آسیب ها، آسیب هایی هستند که به صورت فعال از سوی مراقبت شونده یا اطرافیان به ما زده می شوند و خیلی از اوقات می توانند به شدت دردناک باشند، انواع کارهای آسیب زایی که انسان ها با رفتارشان یا کلامشان انجام میدهند ممکن است در این دسته قرار بگیرند مانند توهین کردن و بی احترامی کردن، نادیده گرفتن، شایعه پراکنی، زخم زبان زدن و بسیاری از اعمال دیگری که متاسفانه برای آسیب زدن به انسان های دیگر انجام می شود.

خود مراقبتی عاطفی

خود مراقبتی عاطفی

مراقبت کردن خودش به اندازه ی کافی سخت است ولی گاهی خود فرد مراقبت شونده یا اطرافیان دیگر هم به این سختی دامن میزنند هر چه بیشتر ما به پذیرش و یکی شدن با عملی که می پردازیم برسیم بیشتر در مقابل هر دو نوع آسیب مقاوم خواهیم بود، زمانی که ما مانند وقتی که مراقبت می کنیم در یک شرایط سخت قرار می گیریم آن شرایط ممکن است برای ما استرس زا باشد.

تا همین چندی پیش برخورد سالم با شرایط استرس زا را برخوردی سازگارانه یا انعطاف پذیرانه می دانستند اما در چند وقت اخیر با مطالعاتی که بر سلامتی افراد در درازمدت انجام شده در کنار سازگاری به عنصر رشد هم توجه می شود یعنی ما زمانی واقعا می توانیم از این شرایط استرس زا عبور کنیم و سلامتی خودمان را حفظ کنیم که هم سازگاری و انعطاف پذیری داشته باشیم و هم آن را مایع رشد خود قرار دهیم این گونه می توانیم سلامت روانی و جسمانی خودمان را در درازمدت حفظ کنیم.

نکته ی مهم در مورد خود مراقبتی عاطفی این است که ما در طی فرآیند رشد عاطفی خود کم کم یاد بگیریم لنگرهای عاطفی را درون خودمان بندازیم.

به بیان عامیانه خودمان با خودمان حالمان خوب باشد؛ بله بیشتر آسیب هایی که ما می بینیم به این دلیل است که ما خودمان با خودمان حالمان خوب نیست در ما هم منابع آرامش وجود دارند، هم منابع قدرت و هم پیوندهایی که ما را به منابع آرامش و قدرت در کل کاینات متصل و مرتبط می کنند اینجاست که می بینیم افرادی با تفکرات مذهبی و معنوی که ارتباطی را با قدرتی ورای خوشان در درون احساس می کنند بیشتر می توانند در مقابل طوفان های عاطفی تاب بیاورند و کمتر می شود حالشان را خراب کرد.

ما از این ارتباط ها برای خودمان در واقع تغذیه می کنیم یک حوزه ی دیگری هم است که ما از نظر عاطفی از آن تغذیه می کنیم و آن حوزه ی مشارکت عاطفی است.

خود مراقبتی عاطفی

خود مراقبتی عاطفی

داشتن یک رابطه ی عاطفی خوب البته بسیار آرامش بخش و تغذیه دهنده است.

یک رابطه ی عاطفی خوب الزاما یک رابطه ی بین زن و مرد ممکن است نباشد ممکن است رابطه ی ما با دوستان خود باشد، جمعی که ما در آن احساس آرامش می کنیم و به آن جمع عشق می ورزیم و در آنجا محبت دریافت می کنیم، فضایی که در آن می توانیم خودمان را ابراز کنیم و این خود ابرازگری عاطفی یکی از شروط سلامت عاطفی و حفظ این سلامت در طول زمان است ممکن است یک نفر به کارهای عام المنفعه بپردازد و از این طریق تغذیه ی عاطفی کند یا به حمایت از حیوانات یا طبیعت بپردازد در هر صورت هر یک از ما نیاز داریم که این چرخه ی تبادل عاطفی را داشته باشیم و احساسش کنیم و این به ما خیلی کمک می کند.

یکی از مهم ترین مباحث خود مراقبتی عاطفی فرا گرفتن بیان احساسات است.

متاسفانه ما بیان سالم احساسات و عواطفمان را خیلی یاد نگرفته ایم و به آن ترغیب هم نشدیم در واقع در تربیت اکثر ما بیان احساسات چیزی نیست که پسندیده شمرده شود و اکثر اوقات سرکوب شده است اما یادگیری بیان و تبادل احساسات یکی از نکات مهم خود مراقبتی عاطفی است.

فرد مراقب در طول مراقبت دچار احساس های نا خوشایندی ممکن است شود این ناگزیر است چون اصلا فرآیند مراقبت به نحوی احساس های ناخوشایند را برانگیخته می کند اما باید در مورد این ها حرف زد، باید در مورد این ها همدلی را هم ابراز کرد و هم طلبید من می خواهم به نقش بسیار منفی اجتناب و انکار اشاره کنم که در دراز مدت هم باعث فرسودگی می شود و هم ابراز خشم های انفجاری می شود که نه به نفع مراقب است و نه به نفع مراقبت شونده، اصلا اجازه دهید که دیگران بدانند که شما هم ممکن است خسته شوید، شما هم از موضوعی غمگین هستید هیچ مشکلی پیش نمی آید اگر دیگران بدانند که شما هم از موضوعی ممکن است عصبانی شوید بلکه کم کم دیگران هم یاد می گیرند که داشتن احساسات توسط شما را به رسمیت بشناسند و با احساس های شما تبادل کنند، با شما تعامل کنند و آن ها هم احساساتشان را به شما بگویند.

خود مراقبتی عاطفی

خود مراقبتی عاطفی

توجه به سنگینی بار عاطفی مراقبت بسیار اهمیت دارد.

و نکته ی آخر این که همیشه ناظر خودتان باشید، خودتان را ارزیابی کنید، احساساتتان را ارزیابی کنید، ببینید در حال پر شدن از احساسات ناخوشایند هستید یا نه؟ و اگر دارید به مسیر جمع کردن احساسات ناخوشایند میروید حتما فکری برای خودتان بکنید و در صورت لزوم کمک بگیرید.

خود مراقبتی عاطفی

خود مراقبتی عاطفی

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.