اختلال استرس پس از صدمه

اختلال استرس پس از صدمه

اختلال استرس پس از صدمه

اختلال استرس پس از صدمه شامل نشانه هایی از جمله اضطراب دائمی، افسردگی، پرخاشگری و تجربه ی مجدد حادثه در خواب و بیداری است.

اختلال استرس پس از صدمه ممکن است بعد از گذشت ۶ ماه تا ۱ سال علائم خود را بروز بدهد.

سوال کرده اند که شوهر من ۱ سال پیش دچار سقوط از بلندی شد او به شدت آسیب دید و پزشکان هیچ امیدی به نجاتش نداشتند اما به لطف خدا و فکر می کنم با پرستاری های من حالش اکنون خوب است اما به تازگی به شدت ترسو شده است، شب ها از خواب می پرد و جیغ می کشد، مصرف سیگار را آغاز کرده و مدام با بچه ها دعوا می کند لطفا من را راهنمایی کنید؟

 اختلال استرس پس از صدمه

اختلال استرس پس از صدمه

شوهر شما به احتمال قوی دارد نشانه های اختلال استرس پس از صدمه ( PTSD ) را نشان می دهد.

این مشکل در واقع در سطح روان وجود دارد و در خیلی از افرادی که دچار آسیب های جدی می شوند و از شرایط سخت عبور می کنند مشاهده می شود علاوه بر بدن ایشان که نیاز به ترمیم دارد، روانشان هم نیازمند تامین است قبلا در پژوهش ها می گفتند که آن خاطره و آن رویداد خاطره به شدت استرس زا است و این عارضه را ایجاد می کند اما اخیرا خیلی به موضوعات زمینه ساز اشاره می کنند به رویدادهایی که پیش از آن رویداد آسیب زا اتفاق افتاده است و حتی به پیشینه به دوران کودکی.

البته ما راجب این اختلال به طور مفصل صحبت خواهیم کرد اما در حال حاضر توصیه ای که به این خانم می توانم کنم این است که شوهرشان را خیلی زود به نزد مشاور و درمان گری ببرند که قادر به درمان PTSD  است.

تصور نمی کنم که در حال حاضر خود این خانم بتوانند در نقش یک درمانگر برای این مشکل ظاهر شوند.

یک وقت هایی ما تصور می کنیم که با محبت کردن بیشتر با هشدار دادن و با توصیه کردن مسائل این چنین قال حل هستند اما در اینجا احتمالا این چنین نیست شاید علت باشد که در واقع ما با یک اختلال رفتاری روبه رو نیستیم بلکه انگار چیزی به طور خودکار از درون ما ناخودآگاه فرد را به سمت این رفتار ها سوق می دهد چیزی که با استدلال و توصیه قابل حل کردن نیست چیزی که خود فرد هم احساس می کند در اسارت آن هست.

اختلال استرس پس از صدمه

یک نکته ای را لازم است که در مورد ارتباط ترس و خشم بگوییم و آن این است که الگوهای هورمونی-عصبی این دو در بدن ما کم و بیش بسیار مشابه هستند و در سطح رفتاری که در واقع می توانند از هم متمایز شوند، اینجاست که پرخاشگری شوهر این خانم ممکن است در واقع یک رفتار واکنشی به ترسی باشد که بتواند در نتیجه ی ان سانحه در خاطرش باقی مانده.

در مورد رفتار سیگار کشیدن باید گفت که بسیاری از افراد این رفتار را برای آرام کردن خودشان انجام می دهند و به اصطلاح یک رفتار  خود آرام گری ممکن است باشد.

بی خوابی و کابوس های شبانه هم که از نشانه های دیگر PTSD است باز به یاد داشته باشیم که چنین شرایط استرس زایی و چنین سانحه ای زمینه های مشکلات روانی فرد را هم تشدید کند و مشکلاتی را که قبلا نیاز به درمان نبودند به شکلی برانگیخته کند که نیازمند درمان باشند. من مطمئن هستم که یک مشاور و درمانگر آگاه با در نظر گرفتن همه ی این موارد ومشاهداتی که از شوهر شما به عمل می آورد مخی تواند به نتیجه برسد و با تکنیک ها و روش هایی که وجود دارد و ضرورت هایی که در طی درمان به وجود می آید در راستای بهبودی شوهر خود تلاش کنید اما حتما ایشان را به نزد یک مشاور و درمانگر آگاه ببرید.

اختلال استرس پس از صدمه

اختلال استرس پس از صدمه

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.