عوامل مؤثر در ابتلا به بیماری آلزایمر

عوامل مؤثر در ابتلا به بیماری آلزایمر

عوامل مؤثر در ابتلا به بیماری آلزایمر

عوامل مؤثر در ابتلا به بیماری آلزایمر شامل سن، ژنتیک و جنسیت هستند، بیماری آلزایمر یک نوع اختلال عملکردی مغز است که به تدریج باعث از دست دادن حافظه و توانایی های ذهنی است.

عوامل مؤثر در ابتلا به بیماری آلزایمر موضوعی است که در این مقاله به آن می پردازیم.

نام آلزایمر در سال ۱۹۰۶ بر روی این بیماری گذاشته شد و آن نام خانوادگی پزشک آلمانی بود که پس از ۲۰ سال تحقیق توانست خصوصیات این بیماری را شرح داد. آلزایمر که بیماری کهن سالان محسوب می گردد، از یک فراموشی ساده بیشتر است.

عوامل مؤثر در ابتلا به بیماری آلزایمر

عوامل مؤثر در ابتلا به بیماری آلزایمر

در آلزایمر تغییرات متعددی در مغز بیمار رخ می دهد که باعث کوچک شدن مغز و نیز از بین رفتن سلول های مغزی می گردد و بجای آن لکه های متعددی با اشکال خاصی به نام پلاک های پیری می نشیند. این بیماری پیشرونده است و در فاصله زمانی ۸ تا ۲۰ سال به تدریج رشد می کند. نشانه های آن بتدریج شدیدتر می شود و با از ست دادن حافظه کوتاه مدت، فراموش کردن نام ها و نشانی ها روع شده، تا آن جایی پیش می رود که فرد حتی راه بازگشت به خانه را فراموش می کند. باید توجه داشت که برخی بیماری ها مانند افسردگی، بیماری های تیروئید و یا مشکلات قلبی، برخی عفونت ها، تداخلات دارویی و مصرف الکل ممکن است علائمی شبیه آلزایمر را ایجاد نمایند.

وضعیت جهانی آلزایمر

تخمین زده می شود که در حال حاضر در حدود در سرتاسر جهان ۱۸ میلیون نفر مبتلا به آلزایمر باشند، که تا سال ۲۰۲۵ به تعداد ۳۴ میلیون نفر خواهد رسید. بیشترین موارد افزایش در کشورهای در حال توسعه دیده خواهد شد که به علت بالا رفتن سن جامعه جهانی می باشد.

برای مثال در سال ۱۹۹۱ حدود ۷۰ میلیون نفر در کشور هند، دارای سن بالای ۶۰ سال بودند که این تعداد در سال ۲۰۰۱ به ۷۷ میلیون نفر رسید. حدود ۵ / ۳ میلیون نفر در ایالات متحده به این بیماری مبتلا هستند که نزدیک به ۲۰۰۰۰۰ نفر از آن ها سن زیر ۶۵ سال دارند. طبق اطلاعات بدست آمده یک نفر از هشت نفر بالای سن ۶۵ سال ( ۱۳٪ افراد مبتلا به این بیماری هستند و هفتمین عامل مرگ است. در عرض هر ۷۰ ثانیه یک نفر مبتلا به این بیماری می شود و پیش بینی می شود که در اواسط قرن این خطر ابتلا به ۳۳ ثانیه کاهش یابد و تعداد مبتلایان به ۱۹ میلیون نفر افزایش یابد.

بیماری آلزایمر یک بیماری است که حدود ۶ درصد از افراد بالای ۶۵ سال را درگیر می کند و بروز آن با افزایش سن بیشتر می شود.

عوامل مؤثر در ابتلا به بیماری آلزایمر

عوامل مؤثر در ابتلا به بیماری آلزایمر

در سن بالای ۸۰ سال بیماری رایج تر است. در سال ۲۰۰۰ بیش از ۵۰ درصد سالمندان بالای ۸۵ سال در ایالات متحده، دچار آلزایمر بودند.

احتمال ابتلای بانوان به آلزایمر و سایر بیماری های زوال عقل نسبت به مردان بیشتر است.

۱۶ درصد از بانوان بالای ۷۱ سال مبتلا به آلزایمر بوده، در حالی که در این گروه سنی، ۱۱ درصد از آقایان مبتلا بوده اند. البته یافته های دیگر حاکی از این است که تفاوت آشکاری مابین ابتلا به بیماری در زنان و مردان دیده نمی شود. تعداد سالیان آموزش نیز در احتمال ابتلا به بیماری موثر است. دیده شده

موارد ابتلا در کسانی که دارای تحصیلات بیشتری هستند نسبت به کسانی که تحصیلات کمتری دارند، کمتر می باشد.

علل احتمالی بروز آلزایمر

در یک شخص سالم مغز دارای ۱۰۰ میلیارد سلول عصبی است که به نام نرون شاخت می شوند. ارتباط این سلول های عصبی از طریق نقاطی به نام “سیناپس ” رخ می دهد و در این نقاط اطلاعات عصبی تبادل می گردد. این تبادل اطلاعات در بیماری آلزایمر دجار اختلال می شود و ممکن است طور کلی از بین برود یا اینکه تعداد سیناپس ها کاهش می یابد و سرانجام سلول های عصبی می میرند.

عوامل مؤثر در ابتلا به بیماری آلزایمر

عوامل مؤثر در ابتلا به بیماری آلزایمر

علت اصلی بیماری آلزایمر ناشناخته است.

با این حال عواملی چون سن و پیشینه خانوادگی را به آن بی ربط نمیدانند. اکثریت افرادی که به بیماری آلزایمر مبتلا می شوند بیشتر از ۶۰ سال دارند و هرچه سن بیشتر باشد احتمال ابتلا به این بیماری افزایش می یابد. البته با | این حال افرادی هستند که در سنین ۴۰ یا ۵۰ سالگی گرفتار آلزایمر شده اند. همچنین افرادی که یکی از والدین، برادر و یا خواهرشان

مبتلا بوده اند شانس بیشتری برای گرفتن این بیماری را دارند تا افرادی که هیچگونه پیشینه ای ندارند، یعنی وجود ژن یا ژن های ناقص خطر بروز بیماری آلزایمر را افزایش می دهد ( خطر در حدود ۱٪، که در این موارد بیماری حتی در سنین کمتر از ۳۰ سالگی هم مشاهده می شود ). برخی از دانشمندان معتقدند که ممکن است بیماری بر اثر یک عفونت ویروسی باشد که سال ها طول می کشد تا کاملا بروز کند. عوامل خطر زای عروقی مانند پر فشاری خون، دیابت و کلسترول بالا هم مهم هستند.

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.