مصرف ماهی در پیشگیری از بیماری

مصرف ماهی در پیشگیری از بیماری

مصرف ماهی در پیشگیری از بیماری

مصرف ماهی در پیشگیری از بیماری نکته ی مهمی است زیرا ماهی سرشار از مهم ترین منابع تامین پروتئین های حیوانی مورد نیاز انسان است و همچنین حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع امگا ۳ می باشد.

مصرف ماهی در پیشگیری از بیماری آلزایمر، سکته ی قلبی، سرطان و همچنین درمان افسردگی موثر است.

به طور مسلم مهم ترین و اساسی ترین آرزوی هر انسانی این است که سالم و راحت زندگی کند و از گزند بیماری ها در امان باشد. نوع تغذیه، تأثیر مهمی در سلامت یا بیماری انسان دارد. همانگونه که تغذیه صحیح می تواند انسان را از گزند بیماریها مصون نگه دارد و سلامت انسان را تأمین کند، تغذیه نامناسب نیز می تواند موجب ابتلای انسان به بسیاری از اختلالات ناگوار و مهلک بشود.

مصرف ماهی در پیشگیری از بیماری

مصرف ماهی در پیشگیری از بیماری

گروهی از مواد غذایی که تأثیر مهمی در سلامت انسان و پیشگیری از بیماریها | دارند، ماهی و آبزیان هستند.

این مواد غذایی مفید که دارای ارزش تغذیه ای بسیار بالایی هستند، چنانچه به مقدار کافی یعنی هفته ای ۲ تا ۳ بار در برنامه غذایی افراد گنجانده شوند در پیشگیری از بسیاری از بیماریها و حتی کنترل و کمک به بهبود عوارض و اختلالات مختلف، اثرات مهمی خواهند داشت.

امروزه ثابت شده است که مصرف ماهی و آبزیان به علت داشتن اسیدهای چرب اشباع نشده خاصی به نام «امگا- ۳»، در پایین آوردن چربی های نامطلوب خون مانند کلسترول تام و تری گلیسرید تأثیر مهمی دارد، همچنین در حفظ تعادل فشار خون و نگهداری آن در حد مناسب مؤثر است.چاقی، یکی از اختلالاتی است که بسیاری از افراد به آن مبتلا هستند و به علت عوارض ناگواری که دارد سلامت  جامعه را دچار مخاطره می کند.

ماهی به علت وجود ترکیبات خاص، موجب تحریک اکسیداسیون ( سوختن ) چربی در بدن و در نتیجه کاهش توده چربی بدن می شود.

بنابراین مصرف مداوم آن در برنامه غذایی هفتگی به کاهش و نگهداری وزن در حد متعادل کمک می کند. البته به خاطر داشته باشیم که افراد چاق نباید در مصرف مواد پرانرژی مانند انواع شیرینی ها، شکلات ها، دسرهای چرب و شیرین، غذاهای سرخ کرده، مواد نشاسته ای و مواد چرب افراط کنند و باید از رژیم لاغری مناسب و متعادل تحت نظر متخصص پیروی کنند.

در ضمن ماهی را به طور منظم هفته ای ۲ تا ۳ بار در برنامه غذایی خود جانشین گوشت قرمز و مرغ کنند. ماهی در بینایی مؤثر است و موجب افزایش قدرت بینایی می شود و این موضوع بخصوص برای بهبود بینایی افراد سالمند که دچار ضعف بینایی هستند اهمیت بسزایی دارد. تأثیر دیگری که مصرف ماهی در سلامت انسان دارد این است که در پیشگیری از عفونت مؤثر است؛ به این ترتیب که با افزایش قدرت دفاعی بدن، انسان را در مقابل عفونت ها مصون نگاه | میدارد.

مصرف ماهی در پیشگیری از بیماری

مصرف ماهی در پیشگیری از بیماری

مصرف ماهی و آبزیان برای خانم های باردار و شیرده نه تنها مفید بلکه ضروری است.

این ماده غذایی در رشد مغز و تکامل عصبی جنین و کودک شیرخوار مؤثر است. همچنین در تنظیم طول مدت بارداری تأثیر دارد و چنانچه خانم های باردار در رژیم غذایی خود، مقدار کافی ماهی مصرف کنند موجب تعادل طول مدت بارداری آنها خواهد شد. اثر مهم دیگری که ماهی و آبزیان در سلامت جنین دارند این است که وزن جنین را به حالت متعادل نگاه داشته و در نتیجه موجب تناسب وزن نوزاد به هنگام تولد خواهند شد.

 

 

تأثیر مصرف ماهی در کاهش خودکشی، بهبود آلزایمریا فراموشی و درمان افسردگی

محققان دانشگاه کوپو در فنلاند گزارش کرده اند که مصرف مرتب ماهی از خطر خودکشی و افسردگی می کاهد. مطالعه این گروه بر روی ۱۷۶۷ مرد و زن فنلاندی صورت گرفت و آنها را از نظر گرایش به خودکشی و افسردگی ارزیابی کرده و به این نتیجه رسیدند در افرادی که دو بار یا بیشتر در هفته ماهی مصرف می کنند خطر ابتلا به افسردگی ۳۷ درصد و خطر بروز افکار خودآزاری ۴۳ درصد کمتر از بقیه است.

نتایج دیگر مربوط به مطالعه گسترده ژاپنی ها است که بر روی ۲۶۵۰۰۰ مورد به مدت ۱۷ سال انجام شد. این تحقیق، کاهش خطر خودکشی در میان افرادی که روزانه ماهی مصرف می کنند را نشان داد. پزشکان دانشکده پزشکی هاروارد نیز اعتقاد دارند ساکنین جزایر که مقدار زیادی ماهی مصرف می کنند به میزان بالایی از خطر تشویش و اختلالات موسمی در امان هستند.

دانشمندان از آزمایش های مکرری سخن می گویند که در نهایت مشخص کرده که بهتر است برای مبتلایان به افسردگی و یا برای تمام افراد، مصرف ماهی با روغن ماهی را تجویز کنند.

امروزه بیماری های روانی حدود ۴۷ درصد افراد بالای ۸۰ سال جوامع غربی را مبتلا ساخته است، به ویژه بیماری آلزایمر که به سرعت رو به افزایش می باشد. هیچ راه درمانی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد و علل این بیماری نیز معلوم نیست. محققان در مطالعات خود به این نتیجه رسیدند که تجویز روغن ماهی موجب بهبود رفتار، بهبود اشتها، خواب و حافظه کوتاه مدت در بیماران مبتلا به بیماری الزایمر می شود.

مصرف ماهی در پیشگیری از بیماری

مصرف ماهی در پیشگیری از بیماری

بسیار دیده شده که برای پایین آوردن کلسترول، کاهش وزن بدن و رژیمهایی با محتوای چربی بسیار پایین تجویز می شود.

 اگرچه کاهش کلسترول احتمال خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی را کم می کند، در مقابل می تواند موجب افزایش احتمال بروز مرگ و میرهای غیر طبیعی، خودکشی و افسردگی شود. همچنین داروهای کنترل چربی و کاهنده کلسترول ممکن است منجر به کاهش تراکم اسیدهای چرب اشباع نشده در بافت های عصبی شوند. رژیم های مهار چربی عموما منجر به افزایش جذب اسیدهای چرب اشباع نشده «امگا – ۶» و کاهش جذب اسیدهای چرب امگا ۔ ۳» میشود.

اسیدهای چرب امگا ۔ ۳» موجود در روغن ماهی برای فعالیت درست سیستم عصبی، مهم و حیاتی هستند.

 در رژیم هایی که جهت کاهش کلسترول، کاهش وزن و جلوگیری از سرطان تجویز می شوند باید حتما اهمیت جذب کافی اسیدهای چرب امگا ۔ ۳» را در نظر گرفت. روشن است از نظر شرعی فقط ماهیهای پولک دار حلال می باشند و فرقی نمی کند که چه نوع پولکی داشته باشند. همین که جزء ماهیان پولک دار به ش مار روند هر چند فقط در قسمتی از عمر خود دارای آن باشند خوردن آنها حلال خواهد بود.

مصرف ماهی در پیشگیری از بیماری

مصرف ماهی در پیشگیری از بیماری

مصرف ماهی و سکته های مغزی

 سکته مغزی در بسیاری از موارد ناشی از لخته در رگهای مغز است. «امگا ۔ ۳» موجود در ماهی و نقشی که در مهار تشکیل لخته دارد، احتمال سکته های مغزی را کم می کند که این آثار مطلوب را در خانم ها بیشتر می توان مشاهده کرد. در کسانی که حداقل هفته ای یک بار مصرف ماهی دارند، ۷ درصد احتمال س کته مغزی کاهش می یابد. اگر دفعات مصرف ماهی به هفته ای ۵ بار برسد، احتمال سکته مغزی تا | ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت

ماهی در پیشگیری از سرطان

امروزه بیماری سرطان یکی از بزرگترین آمار مرگ و میر را در جهان به خود اختصاص داده است. سرطان های ریه، دستگاه گوارش، خون، استخوان، سینه و پروستات در بین مردم شیوع زیادی دارد.

این بیماری مهلک هر ساله در جوامع مختلف، قربانیان زیادی می گیرد و هر گونه اقدامی در جهت پیشگیری از ابتلا به کاهش مرگ و میر ناشی از این بیماری کامی مؤثر در راستای ارتقای سلامت جامعه است ماهی و آبزیان به علت دارا بودن اسیدهای چرب( امگا ۳ )، در پیشگیری از ابتلا به سرطان مؤثر بوده و در جوامعی که مصرف محصولات دریایی رواج بیشتری دارد، درصد ابتلا به سرطان در بین افراد کمتر است.

مصرف ماهی در پیشگیری از بیماری

مصرف ماهی در پیشگیری از بیماری

 

ماهی یکی از منابع غنی روی و سلنیوم است.

این دو عنصر ضمن آنکه آنتی اکسیدان بوده و مانع از تجمع رادیکال های آزاد در بافت ها می شوند، باعث تقویت سیستم دفاعی بدن نیز شده و به طور غیر مستقیم توانایی گلبول های سفید در حذف سلول های سرطانی را | افزایش می دهند. همچنین ماهی دارای مقادیر بالای ویتامین D است. در تحقیقات متعددی به نقش این ویتامین در پیشگیری از سرطان های کولون و پروستات اشاره شده است.

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.