افسردگی

افسردگی

افسردگی

افسردگی یکی از شایعترین و جدی ترین بیماری های روانپزشکی است که ۱۵ تا ۲۵ درصد مردم جامعه را در طول عمر گرفتار می کند.

افسردگی در زنان تقریبا دو برابر مردان شیوع دارد و سن شروع آن بطور متوسط حدود چهل سالگی است.

بنابراین ملاحظه می شود که بیشترین احتمال شروع اولین دوره های بارز افسردگی از سنین میانسالی به بعد است. نشانه های این بیماری در تقریبا ۱۵ درصد از افراد سالمند وجود دارد، هر چند سن به تنهایی عامل خطر برای پیدایش افسردگی نیست اما از دست دادن همسر، «تنها زندگی کردن» و ابتلا به بیماری طبی مزمن باعث آسیب پذیری افراد نسبت به افسردگی می شود. در عین حال که شروع این بیماری در سنین بالا خطر عود آن را زیاد می کند.

افسردگی

افسردگی

نشانه های شایع افسردگی عبارتند از: کاهش تمرکز و انرژی، سحرخیزی و بیدار شدن مکرر در طول خواب، کاهش وزن و شکایات بدنی.

دردها و شکایات بدنی در سالمندان بوضوح بیشتر از جوانان افسرده دیده می شود. بعضی علائم مثل خود بیماری انگاری، عزت نفس پایین، احساس بی ارزشی و گناهکار دانستن خود در افراد سالمند افسرده آسیب پذیری را بیشتر می کند.

اختلال شناختی در بیماران افسرده را اصطلاحا ( زوال عقل کاذب ) می نامند.

چرا که به آسانی با زوال عقل واقعی از جمله «آلزایمر» اشتباه می شود. در بیماری زوال عقل واقعی تخریب ثابت و پیش روندهای ایجاد می شود که بینش بیمار نسبت به آن ناچیز است ولی در زوال عقل کاذب اختلال در تمرکز و توجه بصورت متغیر بروز می کند و بیمار افسرده به شدت از آن نگران است.

افسردگی

زوال عقل کاذب تقریبا در ۵ در صد سالمندان افسرده دیده می شود.

با در نظر گرفتن توضیحات فوق نقش پیشگیری به موقع و درمان صحیح اختلال افسردگی در سالمندان بیش از پیش مورد توجه قرار می گیرد. آنچه که معمولا ذهن افراد جوانتر یا میانسال را در گیر خود می کند نگرانی وقوع افسردگی و اختلال حافظه در سنین کهولت است. عمده راهکارهای پیشنهادی برای رفع این نگرانی عبارتند از:

توجه به رعایت اصول بهداشت روان در تمام مراحل زندگی، شناسایی و درمان کامل و مناسب بیماری های روانپزشکی در تمام سنین

رعایت شیوه صحیح زندگی شامل:

مطالعه، ورزش، کار مفید، خانواده سالم، حفظ سلامتی جسمانی و توجه به ارتباط بیماری افسردگی با بیماری های طبی عمومی و حفظ تعاملات خانوادگی و اجتماعی در سنین میانسالی و کهولت. در این میان کسانی که بعضی از عوامل خطر بروز بیماری افسردگی در آنها وجود دارد، بیشتر از سایرین باید خود را ملزم به رعایت نکات فوق نمایند.

از جمله این عوامل خطر عبارتند از: سابقه بیماری روانپزشکی در خانواده، دارا بودن صفات شخصیت مضطرب یا وسواسی، وجود استرس های مهم و سنگین در زندگی شخصی، استفاده از موادمخدر، ابتلا به بیماری های جسمی سخت و سابقه علائم بیماری افسردگی در خود فرد در گذشته، واضح است که با استفاده صحیح از آموزش و پیشگیری و درمان نگرانی افراد جامعه در مورد بیماری افسردگی، همچون سایر مشکلات طبی دیگر، تا حدود زیادی برطرف خواهد شد.

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.