بیماری اسکیزوفرنی پارانوئید

بیماری اسکیزوفرنی پارانوئید

بیماری اسکیزوفرنی پارانوئید

بیماری اسکیزوفرنی پارانوئید یک اختلال روانی است، این بیماران معمولا توهمات دیداری، شنیداری، فکری از خوشان نشان می دهند و یکی از محوری ترین راه درمان این بیماری مصرف قرص است.

بیماری اسکیزوفرنی پارانوئید بیماری است که علائم این بیماری در دوران نوجوانی شروع می شود.

سوال کرده اند برادر من دچار اسکیزوفرنی پارانوئید است او باید به طور مرتب داروهایی را که روانپزشک تجویز کرده مصرف کند اما متاسفانه ما همیشه در مورد مصرف دارو با او درگیر هستیم لطفا بفرمائید ما باید چه کار کنیم؟

بیماری اسکیزوفرنی پارانوئید

بیماری اسکیزوفرنی پارانوئید

بیماری اسکیزوفرنی پارانوئید در واقع حاوی توهمات آسیب و گزند است.

یعنی فرد به نحوی احساس می کند که دیگران می خواهند به آن آسیب بزنند یا ممکن است که هذیان های کنترل داشته باشد و احساس کند که دارند کنترلش می کنند در هرصورت ما زمانی که از تشخیص اسکیزوفرنی پارانوئید صحبت می کنیم داریم از نوعی اختلال در قضاوت و اختلال در تعقل و گرفتاری در یک وضعیت توهمی و هذیانی حرف می زنیم، خوشبختانه داروهای خیلی خوبی برای این بیماری در بازار وجود دارد که روانپزشکان به خوبی از این داروها برای کنترل کردن بیماری استفاده می کنند.

قاعدتا هر چقدر بیماری روحی روانی شدید تر باشد فرد بیشتر نسبت به وضعیت خودش نا آگاه است و کمتر متوجه شرایط بیمارگونه ی خودش است.

بنابراین ممکن است که از مصرف دارو سر باز بزند یا حتی از بایت اینکه می خواهید به او دارو بدهید شما را دشمن خودش بداند و با شما درگیر شود البته برای چنین بیمارانی معمولا مصرف داروهایی با طول مدت اثر طولانی تر توصیه می شود اما بالاخره باید بیمار دارو بخورد تا حالش خوب شود.

نکته ای که وجود دارد این است که ما می دانیم که دارو برای بیمار مفید است اما او خودش به این موضوع واقف نیست و حتی ممکن است دارو را برای خودش مضر یا سمی بداند.در این صورت باید راهی را پیدا کنیم که بتوانیم هم داروی بیمار را به او برسانیم و هم مانع از درگیر شدن او با خودمان شویم، به نظر می آید که اقتدار پزشک و تجویز کننده ی دارو در این موضوع نقش مهمی دارد به یاد داشته باشیم که ما در کنار بیمار و در مقابل بیماری او ایستاده ایم، بیمار در مقابل ما نایستاده است هر دو در یک جبهه در مقابل بیماری ایستاده ایم در اینجاست که ما باید تجربه کنیم که بیمار را تقویت و بیماری را تضعیف کنیم.

بیماری اسکیزوفرنی پارانوئید

بیماری اسکیزوفرنی پارانوئید

واقعیت این است که دارو درمانی محور درمانی اسکیزوفرنی پارانوئیدها است و ما حتما باید داروهای بیمار را به او برسانیم.

یادتان باشد که اگر مثلا بیمار را به نحوی با روش سیاست مدارانه که ممکن است فریبکاری به نظر می آید مجاب کنیم به خوردن دارو در واقع ما در حال فریب دادن بیمار نیستیم ما در حال فریب دادن آن بیماری هستیم که بیمار ما درگیر آن است و بالاخره باید راهی پیدا کنیم تا داروی لازم برای بهبودی آن بیماری به بیمار ما برسد و به او کمک شود مهم این است که در این شرایط تعادل خودمان را از دست ندهیم و همان طور که گفتم رو در روی بیمار نایستیم چون در این صورت عملا باعث تقویت و تشدید بیماری او می شویم و بیمار بیشتر اسیر بیماری خود خواهد شد یادتان باشد زمانی که خصوصا به مراقبت از فردی می پردازیم که دچار مشکلات روحی روانی است حفظ تعادل ذهن مهم ترین کلید مراقبت و خود مراقبتی است از هر روشی که بلد هستید برای بازگرداندن تعادل به ذهن خودتان استفاده کنید و اجازه ندهید که در مقابل بیماری مغلوب شوید همان طور که بیمار شما در مقال بیماری اش مغلوب شده است.

در مورد روش های رساندن دارو به هر شکلی به بیمار حتما با پزشک و با پرستار آگاه مشورت کنید تا به شما بیاموزند که چگونه بدون انکه در برابر بیمار قرار بگیرید به هدف رساندن دارو به بیمار برسید.

من واقعا امیدوارم پزشک های ما در دادن این اطلاعات به مراقبین بیماران سخاوتمند باشند و این را در کشور ما هم مثل همه جای دنیا بخشی از وظیفه ی شغلی آن ها در نظر بگیرند و همین طور جامعه پرستاری می تواند در این مورد به خوبی به شما کمک کند و نحوه ی رساندن دارو به بیمار را به شما آموزش بدهد.

بیماری اسکیزوفرنی پارانوئید

بیماری اسکیزوفرنی پارانوئید

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.