تاثیر روابط در خود مراقبتی عاطفی

تاثیر روابط در خود مراقبتی عاطفی

تاثیر روابط در خود مراقبتی عاطفی

تاثیر روابط در خود مراقبتی عاطفی دغدغه ای است که فکر بیشتر افراد جوامع را به خود درگیر کرده است که این روابط عاطفی ۳پایه ی اصلی و مهم دارد که شامل: توجه، کشش عاطفی، تبادل عاطفی است.

تاثیر روابط در خود مراقبتی عاطفی باید به گونه ای باشد که سلامت روحی و جسمی آسیب نبیند و همچنین اجازه ندهیم که احساسات به بازی گرفته شوند.

این دومین گفتار از مبحث خود مراقبتی عاطفی است.

در گفتار اول ما به کلیات و بعضی اصول خود مراقبتی عاطفی پرداختیم. در این گفتار می خواهیم یکی از مهم ترین مباحث خود مراقبتی عاطفی را که موضوع روابط است با شما در میان بگذاریم.

تاثیر روابط در خود مراقبتی عاطفی

تاثیر روابط در خود مراقبتی عاطفی

بسیاری از ما شاید تقریبا همه ی ما مدت زمان زیادی از روز و وقت خودمان را صرف روابط خود می کنیم، روابط در واقع دغدغه ی مهمی از ما هستند و وقت و انرژی بسیاری از ما سلب می کنند در سال های اخیر هم که روابط مجازی به روابط حضوری و عینی ما اضافه شده و این بخش از روابط هم دغدغه ها و فراز و نشیب های خودش را دارد.

روابط ما در واقع پشتوانه ی عاطفی ما هستند در این جا می خواهیم به روابط عاطفی و صمیمانه ی نزدیک بپردازیم که سلامت آن ها بسیار بر سلامت عاطفی شخصی ما تاثیر می گذارد.

نخستین نکته ای که می خواهم عرض کنم خدمت شما این است که بسیاری از ما به لزوم سلامت در روابط عاطفی خود خیلی توجه نمی کنیم، اجازه می دهیم احساسات ما را به این سو و آن سو ببرند و برای ما تصمیم بگیرند در حالی که می دانیم و تجربه داریم که احساسات همیشه بهترین تصمیم را برای ما نمی گیرند، همه ی ما به تجربه می دانیم یا دیده ایم که احساسات هرگز کافی نیستند اما ایجاد یک رابطه ی خردمندانه صرفا بر اساس تعقل و عقیده گرایی امکان پذیر نیست و همه ی ما تجربه کردیم که موجب فرسایش می شود و باز هم به نتیجه نمی رسد. ما همیشه نیازمند تعادلی بین احساس و عقل هستیم تا بتوانی رابطه ی سالمی ایجاد کنیم و آن را حفظ کنیم.

تاثیر روابط در خود مراقبتی عاطفی

تاثیر روابط در خود مراقبتی عاطفی

نکته ی دیگر این که بیشتر ما به هدفمند بودن روابط عاطفی فکر نمی کنیم یعنی در روابط عاطفی خود فاقد استراتژی و هدف هستیم.

 بسیاری از اوقات درگیر شدن در امواج احساسات موجب می شود که همه ی استراتژی ها و اهداف ما در زندگی را حتی فراموش کنیم، واقعیت این است که رابطه ی سالم باید کمکی در مسیر رسیدن ما به اهداف عالی خود باشد یعنی اگر شما یکی از اهدافتان داشتن یک خانواده است آن وقت ورود شما به یک رابطه ی بدون دورنمای تشکیل خانواده می تواند در درازمدت به شما آسیب بزند و در دراز مدت شما احساس کنید مدتی از وقت خودتان را تلف کرده اید و از دست داده اید از طرف دیگر ما ممکن است که به ساختارهای نا کارآمد و غیر هدفمند ارتباطی واقعا به نحوی وابسته و معتاد شویم و حتی سالیان سال در این ساختارها باقی بمانیم در حالی که داریم از اهداف خود دور می شویم و از این طرف در یک رابطه ی نسبتا اغنا ناکننده هم هستیم، رابطه ای که ما را اغنا نمی کند، ما را پر نمی کند.

دانشمندان این حوزه باورشان بر این است که یک رابطه ی عاطفی ۳ پایه ی اصلی و مهم دارد؛

نخست کشش عاطفی، دوم توجه و سوم تبادل عاطفی

تاثیر روابط در خود مراقبتی عاطفی

تاثیر روابط در خود مراقبتی عاطفی

کشش عاطفی به نحوی نوعی جاذبه ی بین انسانی است، جاذبه ای که باعث می شود آدم ها همدیگر را بخواهند، تمایل به دیدار همدیگر داشته باشند، تمایل به در کنار هم بودن داشته باشند، تمایل به خبر داشتن از هم داشته باشندف تمایل به شنیدن صدا و دیدن تصویر هم داشته باشند. این تمایل در واقع همان کشش عاطفی است زمانی که این کشش تضعیف می شود در واقع یکی از پایه های رابطه ی عاطفی دچار تزلزل شده است اگر زمانی متوجه شدید که با دیدن نام یک نفر که دوستش دارید روی موبایل خود دچار اضطراب می شوید و احساس رضایت و لذت نمی کنید و میلی به پاسخ گویی ندارید حتما پایه های رابطه ی عاطفی خود را بازبینی کنید و اشکالات رابطه ی خود را بررسی و حل کنید.

توجه، اصل دوم یک رابطه ی عاطفی است به بیان ساده توجه یعنی حال آن فرد، شرایط آن فرد، شادی آن فرد، سلامت آن فرد مقابل بای شما مهم باشد.

معمولا افرادی که با هم در رابطه ی عاطفی هستند توجه را با نوعی خبر گرفتن از هم اعلام می کنند البته این به آن معنی نیست که پرسیدن مداوم کجایی؟ نشانه ی توجه است اغلب این پرسیدن مداوم نشان دهنده ی احساس نا امنی است نه توجه. در واقع زمانی توجه معنا دارد که مرکزیت آن وجود خود آن فرد مقابل باشد اما کسی که مدام می پرسد کجایی؟ در واقع تمرکز آن روی اضطراب و احساس نا امنی خودش است و می خواهد مسئله ی خودش را حل کند البته این جا منظورم پرسش ساده ی کجا هستی نیست بلکه عادت به پرسش دائمی کجا هستی از سوی یک یا هر دو طرف رابطه است که بیانگر اضطرابشان است.

اگر فردی به فردی توجه داشته باشد زمانی که از او حالش را می پرسد دقیقا منظورش این است که از حال آن طرف مقابل با خبر شود در واقع زمانی که شما به فردی توجه می کنید آن را وارد دنیای خودتان کردید، او را بخشی از دنیای خودتان دانسته اید، بخشی که دارید اهلام می کنید که برای شما اهمیت دارد یک بخش مهم از موضوع توجه، توجه به نیازها است که وقتی ما فردی را خودی می دانیم این توجه را به او ابراز می کنیم و رفع نیازهای او برای ما مهم می شود.

تاثیر روابط در خود مراقبتی عاطفی

تاثیر روابط در خود مراقبتی عاطفی

نکته ی دیگری در مورد توجه در نظر گرفتن فرد مقابل در محاسباتی است که ما در زندگی خود انجام می دهیم و در واقع او را در محاسبات زندگی خود به حساب می آوریم و نادیده اش نمی گیریم.

اصل سوم یک رابطه ی عاطفی تبادل عاطفی است؛ تبادل عاطفی باید به صورت عملی اتفاق بی افتد در سطح کلام، در سطح ارتباط جسمی در صورت محرم بودن، در سطح ارتباط چشمی و در هر سطحی که عواطف می توانند تبادل شوند. بدون تبادل عملی عواطف یک پای رابطه ی عاطفی لنگ است، افرادی که به تبادل عاطفی بی توجهی می کنند یا در آن ضعف دارند حتما باید مهارت های لازم برای تبادل های عاطفی را بیاموزند تا طرف مقابلشان احساس محرومیت نکند و خودشان هم از این تبادل بهره مند شوند و تغذیه شوند.

ابراز آزادانه ی خود بدون قضاوت شدن می تواند بخشی از این تبادل عاطفی باشد.

برای تبادل عاطفی ما نیاز به پایه ی احترام و گفت و گو داریم و همه ی این پایه ها که گفتیم بر زیر ساخت اصلی رابطه ی عاطفی استوار می شوند که آن اعتماد است، اگر اعتماد وجو نداشته باشد هیچ کدام از این پایه ها درست عمل نمی کنند و رابطه ی عاطفی نمی تواند وجود داشته باشد این است که برای رابطه ی عاطفی سالم و آرمش بخش باید هم بتوانیم اعتماد کنیم و هم قابل اعتماد باشیم.

تاثیر روابط در خود مراقبتی عاطفی

تاثیر روابط در خود مراقبتی عاطفی

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.