تمرین ذهن آگاهی

تمرین ذهن آگاهی

تمرین ذهن آگاهی

تمرین ذهن آگاهی تمرینی است که باعث می شود به خودمان یادآوری کنیم به آنچه در لحظه برای ما رخ می دهد توجه کنیم. انجام این تمرین به ما کمک می کند تا نسبت به  فشار و استرس‌های روزمره، مقاومت بیشتری داشته باشیم و با آرامش بیشتری به مسیر ادامه دهیم.

تمرین ذهن آگاهی باعث می شود که ذهن ما از حالت مشوش و پریشانی بیرون بیاید و از زمان حال خود بدون قضاوت و با پذیرش کامل، لذت ببریم.

امروز می خواهیم یک تمرین ذهن آگاهی ساده برای پرورش عزت نفس و پذیرش خود انجام دهیم.

به دلیل تاثیر بسیار عمیق این تمرینات در آینده توضیحات بیشتری در مورد آنها خواهیم داشت. فعلاً اجازه دهید با یک تجربه آغاز کنیم.

تمرین ذهن آگاهی

تمرین ذهن آگاهی

برای انجام این تمرین ذهن آگاهی بهتر است که یک مکان ساکت و آرام پیدا کنید و به راحتی در حالت نشسته این تمرین را انجام دهید.

پس راحت بنشینید، چشم هایتان را ببندید، چند نفس عمیق بکشید، به بدن خود توجه کنید و هر زمانی که آماده بودید تصمیم بگیرید که چشم هایتان را تا آخر تمرین بسته نگه دارید.

شروع کنید به کشیدن نفس های عمیق و آسودگی را در بدنتان جاری کنید، توجه خود را از قله ی سرتان حرکت دهید به سمت پایین همین طور توجه خودتان را بیاورید به صورت، چانه، گردن، شانه ها، دستان از بازوها تا نوک انگشتان دستان، قفسه ی سینه، شکم، کمر، ستون مهره ها از بالا به پایین، لگن، پاها از ران ها تا نوک انگشتان پا، همین طور که توجه خودتان را حرکت می دهید به احساس های موجود در بدن خودتان توجه کنید فقط نظاره گر باشید به هیچ تفسیری فقط نظاره گر باشید.

حالا زمانی را به یاد بیاورید در گذشته که کاری ارزشمند انجام دادید و توانستید به خودتان ببالید به خودتان افتخار کنید.

زمانی را در گذشته به یاد آورید که توانسته اید به خودتان ببالید و افتخار کنید، احساس ارزشمندی کرده اید، در ذهنتان بگردید و این زمان را ابتدا ذهناً به یاد بیاورید. در آن لحظه چه احساسی داشیتد؟ چه چیزی در ذهن شما می گذشت؟

تمرین ذهن آگاهی

تمرین ذهن آگاهی

بدون تفسیر فقط به یاد بیاورید و به یاد بیاورید که در بدن خود چه حس هایی داشتید، اندام های مختلف بدنتان در چه حالتی بودند؟

اگر برایتان به یاد  آوردن سخت است حدس بزنید که در اعضای بدن خود و اندام های بدن خود چه حس هایی را، چه احساس هایی را تجربه می کردید؟ در صورت خود چه حسی داشتید؟ چه حالی داشتید؟ گردن و شانه هایتان چه حالتی داشت؟ دستانتان به یاد بیاورید و قفسه سینه و شکم خود و کمر و ستون مهره هایتان و در لگن وپاهایتان چه حالتی و چه حس هایی را تجربه می کردید؟ این را به یاد بیاورید در زمانی که احساس ارزشمندی می کردید در بدن خود چه حس و حالی داشتید؟ و در این تجربه لحظاتی باقی بمانید حالا بیایید به این فکر کنید که چه اعمالی را اگر انجام بدهید احساس ارزشمندی خواهید کرد؟  اگر آن اعمال را انجام دهید چه احساسی خواهید داشت؟ احتمالا چه افکاری خواهید داشت؟

و بعد باز توجه کنید به بدن خود، در بدن شما چه حس هایی خواهید داشت؟ صورتتان، چشم هایتان، لب ها، گونه ها، پیشانی شما در چه حس و احساسی خواهد بود؟ گردن شما، شانه ها، دستان، قفسه سینه، شکم، کل ستون مهره هایتان، کمر، لگن و پاهایتان در آن ها چه حس ها و احساس هایی خواهید داشت؟

اصل انجام این تمرین نظاره کردن بدون قضاوت کردن است.

فقط به جریان یافتن حس و احساس ناشی از آن عمل زیبایی که شما از بابت آن احساس ارزشمندی خواهید کرد در وجود خودتان نظاره کنید و اجازه دهید این حس و احساس باقی بماند.

کم کم از حالت خوتان در بیایید در حالی که تصمیم داید این حس ها و احساس ها را بدن خوتان ثبت و ذخیره کنید و هر زمان آماده بودید می توانید چشم هایتان را باز کنید.

این نخستین مرحله از تمرین ما برای افزایش عزت نفس و پذیرش بود.

تمرین ذهن آگاهی

تمرین ذهن آگاهی

 

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

2 دیدگاه ها

  1. سلام آقای دکتر
    بیش از چند بار این تمرین را انجام دادم
    و در ان واقعا احساسهای خوب و بد رو تجربه میکنم
    فقط نمیتونم مانع تجربه احساس بد بشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.