علل عدم انگیزه ی مراجعه ی بیمار به پزشک

علل عدم انگیزه ی مراجعه ی بیمار به پزشک

علل عدم انگیزه ی مراجعه ی بیمار به پزشک

علل عدم انگیزه ی مراجعه ی بیمار به پزشک می تواند عدم برخورداری از بیمه ی سلامت و هزینه ی سنگین درمان باشد، عدم اطمینان از تشخیص پزشک و از روبه رو شدن از حقیقت هراس داشته باشند.

علل عدم انگیزه ی مراجعه ی بیمار به پزشک برای تشخیص و درمان متاسفانه موضوع بسیار رایجی است.

سوال پرسیده اند که شوهر من حدود ۵۰ سال دارد و نزدیک به ۳ ماه است که از مشکل گوارشی رنج می برد، در این مدت فقط از جوشانده ها و  داروهای گیاهی استفاده کرده و از رفتن به نزد پزشک خودداری می کند چگونه او را ترغیب کنم که به پزشک مراجعه کند؟

علل عدم انگیزه ی مراجعه ی بیمار به پزشک

علل عدم انگیزه ی مراجعه ی بیمار به پزشک

این موضوع به عوامل متعددی بر می گیردد که برخی از آن ها به خود بیمار مربوط می شوند و برخی دیگر مربوط به فرآیند تشخیص و درمان هستند آن بخشی که به خود بیمار مربوط می شود ممکن است انواع نگرانی ها از اینکه دچار یک مشکل جدی باشیم و ترس از فرآیند های تشخیصی و درمانی را در بر بگیرد.

مبحث دیگر مبحث هزینه است که بسیاری از مردم امروزه درگیر آن هستند واقعیت این است که هزینه های تشخیصی و درمانی برای افرادی که بیمه های خوبی ندارند بسیار بالاست و یکی از عوامل کاهش دهنده ی انگیزه برای مراجعه به پزشکان می شود.

این خانم اظهار کرده اند که همسرشان ۵۰ ساله هستند و این به این معناست که مطابق روند پذیرفته شده ی سن و سال آن آقا تصور می کنند که کم کم ممکن است دچار سلسله ای از بیماری ها و مشکلات شوند و گاهی اوقات عدم مراجعه به مراکز تشخیصی و درمانی به این دلیل است که ما نمی خواهیم به این فرآیند دچار شویم و نگران هستیم که این مشکلات برای ما در این برای ما پیش بیاید، البته در اینجا این نکته را هم باید ذکر کنم که مراجعه کردن این آقا برای حل مشکلاتش به پزشک و انجام بررسی های لازم ضروری است، حداقل اقدامات لازمه یک معاینه ی عمومی و یکسری آزمایشات برای این آقا است که یک درک و دریافت کلی از وضعیت سلامتی اش به ما ارائه کند، گفتیم که بخشی از بی رقبتی برای مراجعه و تشخیص برای درمان به خود بیمار و مراجعه کننده بر می گردد.

علل عدم انگیزه ی مراجعه ی بیمار به پزشک

علل عدم انگیزه ی مراجعه ی بیمار به پزشک

عامل لزوم وقت گذاشتن را در این میان واقعا نمی شود نادیده گرفت، بسیاری از ما چنان در فعالیت های کاری و امرمعاش درگیر هستیم که اصلا متوجه گذشت زمان و لزوم رسیدگی به خودمان نمی شویم من خصوصا از خانم ها تقاضا می کنم که بیشتر آقایان را به حفظ سلامتی خود و توجه به خودشان ترغیب کنم.

 نکته ی بعد که در بی رغبتی برای مراجعه مهم است برخورد موسسات و اشخاص مرتبط با تشخیص و درمان است.

هر چه برخورد این موسسات و این اشخاص پذیرنده تر و همدلانه تر باشد بیشتر افراد ترغیب می شوند که مراجعه کنند و نکته ی بعد خود فرآیند های تشخیصی و درمانی هستند مثلا ممکن است فرد خون ریزی از روده ی بزرگ داشته باشد و احساس کند که باید بررسی های روده ی بزرگ انجام شود و این موضوع برایش ناراحت کننده و دردناک باشد یا خیلی افراد هستند که مصرف دارو حتی برای آن ها ممکن است دشوار باشد حالا یا از ترس عوارض یا از ترس عادت دارویی خیلی از اشخاص واقعا تمایلی به مصرف داروها ندارند که این عوامل هم باز به توضیحات و همدلی ما و تیم تشخیصی و درمانی نیازمند هستند تا افراد ترغیب شوند به ما برای تشخیص و درمان مراجعه کنند.

یادمان باشد که در این زمان ها باید از ۲ کلمه استفاده کنیم: همدلی و هدایت، تا فرد را برای رسیدگی به وضع خودش تشویق و ترغیب کند.

علل عدم انگیزه ی مراجعه ی بیمار به پزشک

علل عدم انگیزه ی مراجعه ی بیمار به پزشک

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.