سرطان پوست

سرطان پوست

سرطان پوست

سرطان پوست رایج ترین شکل سرطان است. دو نوع از رایج ترین سرطان سلول بازال و سرطان سلول سنگفرشی است آنها معمولاً بر روی سر، صورت، گردن، دستها و بازوها تشکیل می شود.

سرطان پوست هر چه زودتر تشخیص داده شود، روند درمان نیز زودتر آغاز شده و نتایج بهتری از درمان کسب خواهید کرد.

ملانوما از سرطانهای عامل نوروپاتی است.

نوع دیگری از سرطان پوست، ملانوم، خطرناک تر اما کمتر شایع است سرطان پوست چند نوع است و در ابتدا با ضایعات پیش سرطانی بروز می کند. ضایعات پیش سرطانی، ضایعات پوستی ای هستند که سرطانی نیستند ولی با گذشت زمان سرطانی میشوند.

۴۰  ۵۰ درصد سفید پوستانی که بالای ۵۰ سال دارند به سرطان پوست دچار می شوند.

علائم هشدار دهنده ی سرطان پوست را بشناسید، زیرا سرطان پوست اگر زود تشخیص داده شده و درمان شود قابل علاج است.

سرطان پوست

سرطان پوست

شاخی شدن پوست در اثر آفتاب ( اکتینیک کراتوزیس) مایعات پوستی کوچکی هستند که پوسته ریزی دارند و در اثر تماس طولانی با نور خورشید ایجاد میشوند و بیشتر در سر، گردن، دست ها ایجاد میشوند، ممکن است این ضایعات در نواحی دیگر بدن نیز ایجاد شوند، ممکن است این ضایعات پوستی اولین نشانه های سرطان پوست باشند.

شاخی این ضایعه معمولا بعد از۴۰ سالگی ظاهر میشود اما ممکن است در افراد جوان تر نیز بروز کند افراد سفید پوست، بلوند، افرادی که موهای قرمز رنگ دارند یا افرادی که رنگ چشم آنها آبی یا سبز است بیشتر در معرض خطر هستند. درمان زودرس ضایعات، برای متوقف کردن پیشرفت آنها به سرطان سلول سنگفرشی پوست، توصیه میشود.

التهاب شاخی

لب مانند ضایعه قبلی التهاب شاخی لب نیز یک ضایعه پیش سرطانی است که معمولا در لب پایینی ظاهر میشود. در لب ها، ضایعات پوسته دار، خشکی پایدار لب یا ترک لب ممکن است بروز کنند. علائمی که شیوع کمتری دارند شامل تورم لب، از بین رفتن مرز بین لب و پوست یا برجسته شدن خطوط لب هستند.

التهاب شاخی لب، اگر درمان نشود ممکن است به سرطان مهاجم سلول سنگفرشی تبدیل شود.

سرطان پوست

سرطان پوست

شاخک پوستی

این ضایعه پوستی به شکل یک برامدگی مخروطی شکل است که از یک پایه قرمز رنگ در سطح پوست رو به خارج رشد میکند. این ضایعه از کراتین (همان ماده ی تشکیل دهنده ی ناخن) تشکیل شده است. شکل و اندازه ی این ضایعات بسیار متفاوت است اما بیشتر آنها چند میلیمتر هستند.

بدخیمی سلول سنگفرشی پوست اغلب در پایه ی این ضایعات ایجاد می شود، این ضایعات در سفید پوستان مسنی که سابقه مواجهه زیاد با آفتاب را دارند دیده می شود.

خال معمولی یک ضایعه خوش خیم است و تنها تعداد بسیار کمی از آنها بدخیم میشوند اما خالهای غیر معمولی با گذشت زمان میتوانند به نوعی سرطان پوست به نام ملانوما تبدیل شوند. خال های معمولی ممکن است صاف یا برجسته باشند و یا ممکن است در ابتدا مسطح باشند و به مرور زمان برجسته شوند اما در حالت طبیعی حتی سطح خالهای برجسته هم صاف است، خال های معمولی گرد یا بیضی شکل هستند و اندازه ی کوچکی دارند (کوچکتر از ته یک مداد)

بیشتر این خال ها در اوایل بلوغ و جوانی شکل میگیرند و تشکیل خال طبیعی در افراد بالغ غیر معمول است.

سرطان پوست

سرطان پوست

خال غیر معمولی

( دیسپالستیک ) این خال ها سرطانی نیستند اما میتوانند تبدیل به سرطان شوند. این خالها میتوانند در نواحی از بدن که با آفتاب مواجهه دارند و یا در نواحی دیگر بدن تشکیل شوند. این خالها بزرگتر هستند ( عرض حدود یک چهارم اینچ معادل۶میلیمتر یا کمتر ). همچنین بیشتر شکل نامنظم دارند و حاشیه آن ها نامنظم است یا حالت محو شده دارد  این خال ها ممکن است صاف یا برجسته باشند و سطح آنها نیز ممکن است ناصاف یا صاف باشد. رنگ این خال ها ممکن است یکدست نباشد و مخلوطی از چند رنگ مثال صورتی، قرمز، برنزه یا قهوه ای باشد الفبای پیشگیری را بدانید

خال های بدن یک فرد شبیه هم هستند. خال یا لکی که با سایر خال ها متفاوت باشد، اندازه ی آن از ته یک مداد بزرگتر باشد و یا خصوصیات بدخیمی را داشته باشد باید توسط پزشک معاینه شود چون می تواند بدخیم باشد.

ملانوما نوعی سرطان پوست است که معمولا از یک خال شروع میشود.

این نوع از بدخیمی پوست به اندازه ی انواع دیگر شایع نیست اما خطرناک ترین نوع آن است و میتواند کشنده باشد.
علائم احتمالی آن شامل تغییر در شکل خال یا لکه ها است، اگر خال یا لکه ای در پوست شما از نظر اندازه، شکل، رنگ یا حاشیه ها تغییراتی داشت یا در صورت داشتن بیش از یک رنگ، عدم تقارن، خارش، ترشح یا خونریزی حتما به پزشک مراجعه کنید.

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.