تاثیرات تمرینات ذهن آگاهی در سلامتی

تاثیرات تمرینات ذهن آگاهی در سلامتی

تاثیرات تمرینات ذهن آگاهی در سلامتی

تاثیرات تمرینات ذهن آگاهی در سلامتی روح و روان انسان موجب شادی، تمرکز ذهن، خلاقیت، شادی، کمک به  داشتن رژیم غذایی سالم و کاهش استرس می شود.

تاثیرات تمرینات ذهن آگاهی در سلامتی موضوع مورد بحث در این سایت است.

یاران جان سلام،

ما در دو گفتار پیشین ۲ تمرین ذهن آگاهی را برای خود مراقبتی ذهنی برای شما ارائه کردیم. امروز می خواهم مقداری در مورد ذهن آگاهی با شما صحبت کنم و تاثیرات مثبت این تمرینات را در مورد سلامتی برای شما شرح دهم.

تاثیرات تمرینات ذهن آگاهی در سلامتی

تاثیرات تمرینات ذهن آگاهی در سلامتی

همان طور که از این تمرینات متوجه شده اید، تمرینات ذهن آگاهی شامل نظاره کردن به فرآیندهای ذهنی می شوند.

ما در تمرینات خود عنصر جسمانی کردن را نیز به فرایند نظاره گری اضافه کردیم، واقعیت این است که امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته از این تمرینات برای بهبود وضعیت سلامتی، ایجاد تغییرات ذهنی، شکستن الگوهای باورهای ناسالم و رفع مشکلات روحی، روانی و خلقی خصوصا شرایط نوروتیک استفاده می کنند میلیون ها نفر در دنیا از نتایج چنین تمریناتی بهره مند می شوند، تمریناتی که ظاهر ساده ای دارند اما بر سیستم عصبی ما و بر مغز ما و بر سلامت کلی ذهن بدن ما تاثیرات بسیار خوبی می گذارند.

همان طور که متوجه شدید ما در این روش ها فکر سازی یا ذهن سازی نمی کنیم، اجازه می دهیم که تصویرها، احساسات و عناصر دیگر از ذهن بروز کنند و ما آنها را نظاره می کنیم این کار را در سطحی از آرامش انجام می دهیم در واقع در زمان انجام این تمرینات ما به نحوی در سطح آلفای امواج مغزی قرار می گیریم. من در مورد سطح آلفای امواج مغزی قبلا در مبحث سلامت خواب صحبت کرده ام این وضعیتی است بین خواب و بیداری، برای اینکه بتوانیم به این وضعیت دست پیدا کنیم نیاز داریم که در یک محیط آرام قرار بگیریم و شرایط بدنی خود را آرام کنیم، سپس از ابزار توجه استفاده می کنیم و با استفاده از این ابزار به نظاره مشغول می شویم.

تاثیرات تمرینات ذهن آگاهی در سلامتی

تاثیرات تمرینات ذهن آگاهی در سلامتی

خود قرار گرفتن در سطح هوشیاری آلفا برای ما سلامتی بخش است.

 زمانی که ما تولید فکر یا تصویر ذهنی نمی کنیم و فقط نظاره می کنیم نیمکره ی راست ما به شدت فعال می شود و یکی از نتایج زیست شناختی چنین تمریناتی تعادل بین ۲ نیمکره ی راست و چپ مغز خواهد بود.

ما اغلب در زندگی روزمره که شامل انواع افکار و محاسبات می شود، در حالی که در سطح هوشیاری بتا هستیم نیکره ی چپ خود را فعال نگه می داریم در تمرینات ذهن آگاهی ما نمیکره ی راست را هم فعال می کنیم و قصد ما این است که دو نیمکره را با هم از نظر فعالیت به تعادل برسانیم تا بتوانیم از توان های بیشتری از مغز خود استفاده کنیم.

یک اتفاق دیگری که در تمرینات ذهن آگاهی می افتد این است که ما با این تمرینات ذهن را به سمت آرام تر و ساکت شدن پیش می بریم وقتی درگیری، نقد یا تولیدی در ذهن اتفاق نیفتد طبعا آرام می شود، ذهن برای فعالیت بیشتر خواهان تناقض، نقد و تضاد است. هر ساختار ذهنی به صورت الگوهایی در سیستم عصبی و کل ذهن بدن ما ثبت شده است، زمانی که ما می خواهیم با این ساختارهای ذهنی روبه رو شویم و آنها را تغییر دهیم یا تضعیف کنیم یا تقویت کنیم در اصل باید با الگوی ثیت شده ی آنها تعامل کنیم.

تاثیرات تمرینات ذهن آگاهی در سلامتی

تاثیرات تمرینات ذهن آگاهی در سلامتی

ناظر بودن ودرک این الگوهای ثبت شده یکی از مبانی تمرینات ذهن آگاهی است در اصل اسمش هم روی آن است یعنی ذهن آگاه می شویم به الگوهای ذهنی.

اهمیت خیلی بارز این امر در این نکته نهفته است که این گونه ما می توانیم به الگوهای ذهنی نیمه هوشیار و خودکار خود دسترسی پیدا کنیم، الگوهای ذهنی که خارج از اراده ی ما به طور خود به خودی اجرا می شوند مثلا شما کدام فرد سیگاری را می شناسید که از مضرات سیگار مطلع نباشد اما الگوی سیگار کشیدن در فرد سیگاری به صورت خودکار و خود به خودی فارغ از اعمال ارادی و خواسته های ارادی و دانش او در حال اجرا شدن است انگار از زیر سطح خود آگاهی اجرا می شود بسیاری از اعمال ما در زندگی این گونه هستند، بسیاری از کسانی که فرزندشان را به طور نا متناسبی تنبیه می کنند خودشان می دانند که آن تنبیه در اصل مخرب است و دارند احساسات بد خودشان را تخلیه می کنند اما مثل کسانی عمل می کنند که انگار دست خودشان نیست.

این همه کتاب می خوانیم، این همه در ذهن به ضرورت تغییر دست پیدا می کنیم اما چه اتفاقی می افتد که تغییر پیدا نمی کنیم؟

آن الگو های ذهنی که به صورت خودکار عمل می کنند با مطالعه و استدلال خود آگاهانه تغییر پیدا نمی کنند اینجاست که تمرینات ذهن آگاهی به کمک ما می آیند ابتدا نسبت به آن عادت هایی که به آن ها ذهن آگاه بودیم و هوشیار نبودیم از حضور آن ها در سطح ادراکات ذهن بدنی خود دوباره هوشیار می شویم، اساسا شرط اینکه ما از یک عادتی عبور کنیم این است که آن عادت از حالت ذهن نا آگاهی به حالت ذهن آگاهی در بیاید با تمرینات ذهن آگاهی ما می توانیم به آن الگوهای خودکار دست پیدا کنیم اما اساس تمریناتی که ما در ۲ گفتار پیشین به شما معرفی کردیم تقویت احساسات خوشایند و الگوهای موفق و سالم ذهنی بوده است.

تاثیرات تمرینات ذهن آگاهی در سلامتی

تاثیرات تمرینات ذهن آگاهی در سلامتی

زمانی که ما به الگوهای سالم ذهنی، ذهن آگاه می شویم و آن ها را در بدن خود درک و تجربه می کنیم در واقع داریم نقشه ی مغزی و ذهن بدنی جدیدی را که سالم و کار آمد است در بدن خود و در مغز و ذهن خود ثبت می کنیم اینجاست که بعد وقتی بخواهیم به صورتی خود آگاهانه الگوهای سالم را اجرا کنیم ناخود آگاهی ما به دلیل اینکه با آن الگوهای سالم آشنا است مانع کمتری برای ما ایجاد می کند و راحت تر می توانیم از آن الگوهای ناسالم قبلی عبور کنیم و آسان تر می توانیم الگوهای سالم را با هماهنگی در زندگی خود مستقر کنیم بدون آنکه مدام ذهن ما به سراغ الگوهای تثبیت شده ی ناسالم قبلی برود به دلیل اینکه الگوهای تثبیت شده ی سالم جدید را می شناسد و با آن ها کار کرده و آن ها را تجربه کرده است.

این خلاصه ای بود از بعضی نکات مهم در مورد ذهن آگاهی.

تاثیرات تمرینات ذهن آگاهی در سلامتی

تاثیرات تمرینات ذهن آگاهی در سلامتی

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.