سرطان پانکراس

 سرطان پانکراس

 سرطان پانکراس

 سرطان پانکراس (لوزالمعده) بیشتر در بین افراد مسن شایع است و بیش از نیمی از موارد ابتلا به این سرطان مربوط به افراد ۵۲ سال به بالا هستند، این سرطان در بین افراد زیر۴۰ سال  چندان شایع نیست.

 سرطان پانکراس از علل نوروپاتی است و در مراحل اولیه به ندرت دارای علائمی است.

 شیوع سرطان لوزالمعده مردان و زنان به یک میزان می باشد در سطوح اولیه سرطان لوزالمعده، وجود تومور در پانکراس عموماً هیچ علائمی را به همراه ندارد و در نتیجه تشخیص آن دشوار است.

 سرطان پانکراس

سرطان پانکراس

علائم و نشانه ها

علائم   سرطان پانکراس به آن بستگی دارد که کدام قسمت را تحت تأثیر قرار میگیرد، قسمت هایی که دچار سرطان می شود.

عبارتست از:

 پانکراس اگزوکرین (برون ریز) آنزیم های گوارشی را تولید میکند. این آنزیم ها غذا را تجزیه میکنند تا توسط بدن جذب شود.

 پانکراس آندوکرین (درون ریز) که هورمون ها را ایجاد می کنند که شامل انسولین میشود که سطوح شکر خون را ثابت نگه میدارد.

 اغلب موارد سرطان لوزالمعده در پانکراس اگزوکرین اتفاق می افتد و سه علائم رایج آن از قرار زیر هستند:

  •  درد در ناحیه کمر یا شکم
  •  کاهش وزن
  •  یرقان (زرد شدن پوست و قسمتهای سفید چشمها)

شایان ذکر است که این علائم با بیماری های زیادی ظاهر می شود و عموماً ناشی از سرطان نیستند با این حال، در صورت نگرانی، یا در صورتی که علائم ناگهانی ظاهر شوند، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

 سرطان پانکراس

سرطان پانکراس

 علت

به طور کامل مشخص نیست که علت   سرطان پانکراس چیست، اما عوامل خطر برای بوجود آمدن این بیماری مشخص شدهاند. بر طبق مطالعات صورت گرفت، در موارد زیر احتمال ابتلا به سرطان لوزالمعده افزایش پیدا می کند:

  •  استعمال دخانیات۳۰% درصد از موارد سرطان به کشیدن سیگار مرتبط است
  •  چاقی
  •  ورزش نکردن به صورت منظم
  •  کم خوردن میوه و سبزیجات
  •  خوردن غذاهای سرشار ازچربی
  •  مصرف نوشیدنی های الکلی
  •  ابتلا به دیابت
  •  کار کردن با آفت کش ها و مواد شیمیایی

 

داشتن التهاب پانکراس شدید

 آسیب دیدگی شدید کبد

سابقه سرطان در بین اعضای خانواده یا اختالات ژنتیکی مشخصی که به این نوع سرطان مرتبط است این سرطان عمدتا افراد بین ۵۰ تا ۸۰ سال را تحت تأثیر قرار می دهد.

 زمان  سرطان پانکراس به سادگی امکان پذیر نمی باشد. این سرطان در سطوح اولیه خود به ندرت باعث بوجود آمدن علامتی می شود، بنابراین اغلب تا زمانی که سرطان به مرحله پیشرفته نرسیده باشد، علائمی نخواهد داشت و تشخیص داده نمی شود در صورتی که تومور بزرگ باشد، درمان سرطان لوزالمعده دشوارتر خواهد بود.

 در صورتی که مشخص شود که بیمار به  سرطان پانکراس مبتلا است، درمان شما به نوع و محل سرطان و میزان پیشرفت آن بستگی دارد.

سن، وضعیت سلامتی و اولویت های شخصی نیز در درمان شما در نظر گرفته می شوند.

 اولین هدف، حذف کامل تومور و سلول های سرطانی است در صورتی که این کار امکان پذیر نباشد، درمان بر جلوگیری از رشد تومور و آسیب بیشتر به بدن تمرکز دارد.

 سرطان پانکراس

سرطان پانکراس

سه روش اصلی برای درمان  سرطان پانکراس از قرار زیر هستند:

 جراحی

 در صورتی که تومور محدود به پانکراس شود، جراحی توصیه میشود.محل دقیق سرطان انجام یا عدم انجام جراحی را مشخص می کند. در صورتی که تومور در رأس و گردنه پانکراس قرار داشته باشد، روشی که عمل جراحی ویپل نام دارد، صورت میگیرد.

در این عمل جراحی، بخش اول (رأس) پانکراس و در حدود۲۰ درصد از بدنه آن که نیمه پایینی مجرای صفراوی و بخش اول روده هستند، بیرون آورده می شود. در روش اصلاح شده این جراحی، بخشی از معده نیز خارج میشود.

 فرآیند بهبودی پس از جراحی جدا کردن تومور سرطان لوزالمعده طولانی مدت است. پس از جراحی، احتمالاً یک دوره شیمی درمانی شش ماهه تجویز می شود که احتمال درمان شما را شدیدا افزایش می دهد.

شیمی درمانی

 در بعضی از موارد، پزشک برای درمان از روش شیمی درمانی استفاده می کند. در شیمی درمانی، از داروهای از بین برنده سرطان برای کمک به جلوگیری از رشد بیشتر سلول های سرطانی استفاده می شود.

پرتودرمانی

 با این حال، وقتی سرطان به خارج از پانکراس گسترش پیدا کرد، روش های درمانی دیگری باید برای درمان مورد استفاده قرار گیرد. در روش پرتودرمانی با استفاده از پرتوهای اشعه ایکس و پرتوهای پرانرژی دیگر سلول های سرطانی کشته می شوند.

 برخی از انواع  سرطان پانکراس تنها به یک روش درمانی نیاز دارند، در حالی که انواع دیگر به دو روش یا ترکیبی از سه روش درمانی نیازمند هستند.

پرتو درمانی

پرتو درمانی

عوارض

 با پیشرفت سرطان لوزالمعده، عوارض زیر به وجود می آیند.

 یرقان

 سرطان پانکراس که باعث انسداد مجرای صفراوی کبد میشود موجب ابتلا فرد به یرقان می شود علائم این بیماری شامل زرد شدن رنگ پوست و قسمت سفید رنگ چشم است و همچنین تیره شدن رنگ ادرار و کمرنگ شدن مدفوع می باشد.

پزشک توصیه می کند که یک لوله فلزی یا پلاستیکی داخل مجرای صفراوی قرار گیرد تا آن را باز نگه دارد. در بعضی از موارد، برای ایجاد یک راه جدید برای جریان پیدا کردن صفرا از کبد به روده به بای پس نیاز است.

درد

تومور رو به رشد بر عصب های شکم فشار وارد می کند و دردی را به وجود می آورد که می تواند شدید باشد.

داروهای مسکن به شما کمک می کنند تا درد کمتری را احساس کنید. پرتو درمانی سرطان لوزالمعده باعث توقف موقتی رشد تومور میشود و این کار باعث تسکین درد شما می شود.

 در موارد شدید، پزشک روشی را توصیه می کند که در آن الکل به عصب ها تزریق میشود که درد داخل شکم را کنترل می کند. این روش باعث توقف ارسال سیگنال های درد از عصب ها به مغز می شود.

کاهش وزن

 عوامل مختلفی باعث کاهش وزن در افرادمبتلا به سرطان لوزالمعده می شود.سرطان به خودی خود باعث کاهش وزن می شود.

تهوع و استفراغ ناشی از روشهای درمان سرطان یا توموری که بر معده فشار وارد می کند، باعث میشود که غذا خوردن به سختی صورت بگیرد یا بدن شما در جذب مواد مغذی از غذا به مشکل برمی خورد، زیرا پانکراس شیره های گوارشی کافی تولید نمی کند. در این حالت مکمل های آنزیم پانکراس برای کمک به هضم توصیه میشود سعی کنید با اضافه کردن کالری های بیشتر به هر شکل ممکن و خوردن وعده های غذایی در محیطی شاداب و آرام، وزن خود را حفظ کنید.

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

3 دیدگاه ها

  1. مقالات بسیار جالب و قابل فهم واستفاده بودند. موفق و پیروز باشید.

  2. مقالات بسیار جالب و قابل فهم واستفاده بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.