بیماری هیدروسفالی

بیماری هیدروسفالی

بیماری هیدروسفالی

بیماری هیدروسفالی به وضعیتی گفته می شود که مایع مغزی-نخاعی تولید شده در شبکه کوروئید، بیش از اندازه در بطن های مغزی و دیگر حفره های مغز انباشته گردد و منجر به افزایش حجم آنها شود.

بیماری هیدروسفالی از عوارض سرطان است

این افزایش حجم اشغال شده توسط مایع در سیستم عصبی مرکزی و به ویژه مغز می تواند ناشی از اختلال در توزیع، تشکیل، جریان یا جذب مایع مغزی_نخاعی باشد و پیآمد آن افزایش فشار درون جمجمه و آسیب های مغزی و حتی مرگ است.

هیدروسفالی در کودکان زیر دو سال به خاطر باز بودن سوتورهای کرانیکال(درزهای استخوان جمجمه) منجربه بزرگ شدن غیرطبیعی جمجمه شده است.

بیماری هیدروسفالی

بیماری هیدروسفالی

ولی در بزرگسالان با اختلال در راه رفتن و حافظه نمود می یابد هیدروسفالی در کودکان بیشتر به علت ناهنجاری مادرزادی تنگی در مجرای مغزی( سیلویوس )مادرزادی یا خونریزی و عفونت نوزادی داخل بطنی پدید می آید.

هیدروسفالی در کودکان بیشتر به علت ناهنجاری مادرزادی تنگی در مجرای مغزی(سیلویوس)مادرزادی یا خونریزی و عفونت نوزادی داخل بطنی پدید می آید، بزرگ شدن بالای سر همراه با نازک شدن استخوان های جمجمه و جدا شدن سوتورها و در موارد پیشرفته تر آتروفی اپتیک و اختلال در حرکت چشم ها و مشکل در تعادل و راه رفتن کودک، دیده میشود علائم در سنین مختلف متفاوت است در شیرخواران به صورت افزایش سریع در اندازه دور سر یا بزرگ شدن غیر طبیعی اندازه سر باشد. در کودکان و بالغین شامل علائم افزایش فشار درون جمجمه مانند سردرد، استفراغ، تهوع، ادم پاپی، انحراف چشمها به پایین، اختلال در تعادل، عدم هماهنگی اختلال در شناخت، کاهش حافظه، خواب آلودگی و یا کما می باشد.

علائم بالینی در هیدروسفالی با مزمن شدن تفاوت می یابد.

دیلاتاسیون و گشادی نوع حاد بطنی بیشتر خودرا با علائم غیراختصاصی و علائم افزایش فشار درون جمجمه ای نشان می دهد.

اتیولوژی هیدروسفالی بیشتر شامل سه ویژگی است

تولید بیش از اندازه مایع مغزی-نخاعی(لیکور مغز): با نام هیپرپروداکتیو که بیشتر در کودکان دیده می شود و بیشترین دلیل، وجود کارسینوم و یا پاپیلوم در شبکه کوروئید است.

انسداد در مسیر گردش مایع: بیشتر بدلیل بسته شدن کانال یا مجرای سیلویوس( بین بطن سه و چهار ) رخداده و در نوزادان، بیشتر دیده می شود.

بیماری هیدروسفالی

بیماری هیدروسفالی

کاهش سرعت و قدرت بازجذب مایع

هیدروسفالی مرتبط یا غیر انسدادی: بسته بودن جریان مایع مغزی-نخاعی در ناحیه ی ساب آراکنوئید و بزرگ شدن همه بطن های مغز و افزایش فشار دراطراف مغز و نخاع پیآمد آن است

هیدروسفالی انسدادی یا غیر مرتبط: بسته شدن کانال(آکوداکت) یا مجرای سیلویوس بین بطن سه و چهار مغز است و چون در آن ارتباط بین بطنی قطع می شود، با نام غیرمرتبط شناخته می شود.

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.