پرخاشگری ناشی از اضطراب در کودکان

پرخاشگری ناشی از اضطراب در کودکان

پرخاشگری ناشی از اضطراب در کودکان

پرخاشگری ناشی از اضطراب در کودکان ممکن است علل درونی در خانواده داشته باشد که ابتدا باید این علت را بررسی کرد.

پرخاشگری ناشی از اضطراب در کودکان ممکن است به دلیل مهاجرت کردن اجباری به شهر دیگر باشد زیرا آنها در محل زندگی قبلی خود دوستانی داشتند که جدایی از آنها برایشان ناراحت کننده است.

من دکتر بیژن نوذری هستم مشاور شما در وب سایت yaresevom.com

سوال پرسیده اند که ما به تازگی پس از ۱۵ سال سکونت در تهران مجبور شدیم برای زندگی در یکی از شهرهای شمالی بیاییم، مشکل ما فرزند ۱۰ ساله ی ما است که از وقتی به اینجا آمده ایم بسیار پرخاشگر شده است پسر ما سر هر موضوع کوچکی جیغ می کشد و دعوا می کند واقعا درمانده شده ایم چه باید کنیم؟

پرخاشگری ناشی از اضطراب در کودکان

پرخاشگری ناشی از اضطراب در کودکان

تغییر محل سکونت خصوصا برای کودکان می تواند خیلی اضطراب آور باشد آنها دوستانی دارند و روابطی در محل زندگی قبلی برقرار کرده اند که جدایی از آن روابط ممکن است ناراحت کننده باشد نکته ی دیگر خود علت این مهاجرت است اگر علت این مهاجرت به نوعی اجبار باشد که خانواده را تحت فشار قرار داده است و آنها را ناچار به تغییر محل زندگی کرده است خود آن فشار هم توسط کودک درک و دریافت می شود، کودکان ما بسیار بیشتر از آنچه که ما تصور می کنیم متوجه اوضاع می شوند حتی اگر واکنش خاص و مشخص نشان ندهند نباید این را به این معنی تعبیر کنیم که متوجه نیستند.

دور شدن کودک از محیط و از روابط و از فضا و حتی اتاقی که به آن علاقه مند است می تواند اضطراب آور باشد.

 یکی از منابع مهم دیگر اضطراب، اضطراب خود والدین است مادر و پدری که به اجبار محل زندگی خودشان را ترک کرده اند خودشان ممکن است که سرچشمه ی ایجاد اضطراب برای فرزندشان باشند اینجاست که بزرگ ترین توصیه من به این مادر و همسرشان این است که در درجه ی اول اضطراب ها و غصه های خودشان را مدیریت کنند و برای رفع آنها تلاش کنند.

یک مادر مضطرب طبعاً نمی تواند نقش مناسبی در کاهش اضطراب فرزندش داشته باشد مادری که خودش ار دور شدن از محلی که دوست داشت در آن زندگی کند ناراحت و ناراضی باشد نمی تواند غم فرزندش را برای از دست دادن شرایط قبلی تسکین دهد یا برطرف کند.

کلا به یاد داشته باشید زمانی که ما با یک فرزندی دچار درد غربت یا اضطراب یا غم روبه رو هستیم که این دچار این حالت ها ممکن است باشیم بررسی و درمان کنیم اگر نمی توانیم خودمان به خودمان کمک کنیم حتما باید به مشاور آگاه مراجعه کنیم و منظور من در اینجا از مشاور آگاه مشاورینی است که به طور حرفه ای و علمی کار مشاوره را انجام می دهند البته مشورت کردن با بزرگ ترها و عزیزانی که می توانند ما را راهنمایی کنند هم ممکن است مفید باشد اما هرگز نقش کمک تخصصی را دست کم نگیرید.

پرخاشگری ناشی از اضطراب در کودکان

پرخاشگری ناشی از اضطراب در کودکان

نکته ی بعد اینکه برطرف کردن شرایط اضطراب آور فقط کار یک نفر و دو نفر در خانواده نیست باید سیستم خانواده به سوی آرامش حرکن کند و در اینجا نیاز به تعیین نقش و تقسیم کار داریم همان طور که در هر فعالیت خانوادگی نیاز به تعیین نقش و تقسیم کار وجود دارد.

در ساده ترین شکل آن دادن اطمینان مالی به خانواده کار پدر و دادن اطمینان عاطفی به خانواده کار مادر است.

اما موضوعات همیشه اینقدر معین مشخص نیستند و اینطوری پیش نمی آیند این است که تقسیم نقش و تقسیم کار باید به صورتی انعطاف پذیر اتفاق بی افتد و در آخر باید توصیه کنم که سعی کنیم جو و فضای گفت و گو و ابراز احساسات را در خانواده حفظ کنیم، ابراز احساسات را اگر برایتان خوشایند نباشد سرکوب نکنید و بالاخره اگر نتوانستید موضوع را برطرف کنید حتما فرزندتان را به نزد یک مشاور کودکان و نوجوان ببرید و از آنها کمک تخصصی بگیرید.

پرخاشگری ناشی از اضطراب در کودکان

پرخاشگری ناشی از اضطراب در کودکان

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

2 دیدگاه ها

  1. سلام ضمن عرض تبریک ازراه اندازی اولین سایت با موضوع مراقبت از بیمار و آرزوی توفیق برای شما ،انتخاب موضوعات بسیار جالب و کاربردی است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.