معیارهای انتخاب مشاور روانشناسی

معیارهای انتخاب مشاور روانشناسی

معیارهای انتخاب مشاور روانشناسی

معیارهای انتخاب مشاور روانشناسی باید به گونه ای باشد که مراجعه کننده بتواند به راحتی همه ی احساسات و نظرات خودش را به راحتی و آزادانه بیان و مطرح کند.

معیارهای انتخاب مشاور روانشناسی نباید بر اساس معروفیت و یا دریافت هزینه ی زیاد آن مشاور باشد بلکه معیار باید طوری انتخاب شود که آن فرد نیازهی شما را درک کند و به شما کمک کند.

من دکتر بیژن نوذری هستم مشاور شما در وب سایت yaresevom.com

در ادامه ی مباحث اصول مراقبت سالم امروز می خواهیم در مورد یافتن، انتخاب کردن و کار کردن با یک مشاور آگاه با شما صحبت کنیم.

معیارهای انتخاب مشاور

معیارهای انتخاب مشاور روانشناسی

یک مراقب حتما نیاز دارد که یک مشاور را حتما در کنار خودش داشته باشد.

مسائلی در زمان مراقبت پیش می آید که طبعاً خود شما قادر به حل آن نیستید، موضوعاتی ناخود آگاهانه در شما برانگیخته می شود یا درگیر آنها می شوید که خودتان خیلی اوقات به آنها آگاه نیستید ما ممکن است متوجه برخی تاثیرات نا محسوس نشویم اما این تاثیرات نا محسوس خصوصاً وقتی در یک زمان طولانی اتفاق می افتند می توانند روی ما تاثیرات عمیقی بگذارند.

یکی از مهم ترین این تاثیرات فرسودگی خاصی است که مراقبین دچار آن می شوند و ما اصطلاحاً به آن می گوییم فرسودگی از یاری گری این نوع خاصی از فرسودگی شغلی است که بدنه ی علمی پژوهشی خاص خودش را هم دارد و در مورد آن به طور مفصل در این وب سایت صحبت خواهیم کرد. مبباحث علمی مرتبط با ان را مطرح می کنیم و نشانه ها و علائم و روش های پیشگیری و برطرف کردن و درمان آن را با شما در میان می گذاریم.

اما برگردیم به انتخاب یک مشاور؛ معیارهای ما برای انتخاب یک مشاور چه چیزهایی می توانند باشند؟

بسیاری از ما بر اساس معروفیت مشاورین به نزد آنها می رویم گاهی این کار جواب می دهد اما متوجه باشید مشاوره دادن به فردی که درگیر موضوع مراقبت است نیاز به دانش خاصی هم دارد البته منظور این نیست که افراد باید این دانش خاص را حتما با شرکت در یکسری جلسات و یکسری کلاس ها آموزش ببینند بلکه ممکن است حتی خود مشاور زمانی درگیر موضوع مراقبت بوده باشد و دارای تجربه ی شخصی باشد یا به نحوی آگاهی خودش را در این حوزه بالا برده باشد.

معیارهای انتخاب مشاور

معیارهای انتخاب مشاور روانشناسی

کم تر مشاوری است که واقعاً بتواند همه ی طیف های مراجعین را به صورتی تخصصی پوشش دهد و بتواند به همه ی آنها کمک تخصصی ارائه کند.

اجازه دهید که در این مورد معروفیت یا میزان دریافت هزینه، معیار اصلی شما نباشد بلکه به نزد مشاوری بروید که بتواند شما را درک کند.

استاد بزرگ حوزه ی اقدامات مراقبتی آقای کارل سیمونتون توصیه می کنند به مشاوری مراجعه کنید که در مورد راه حل ها با شما صحبت می کند و نه مشاوری که مدت های مدیدی را برای کشف مسائل شما صرف می کند ما برای کشف مسائل خود پیش یک مشاور نمی رویم ما می رویم که مسائل ما کشف شوند تا نهایتاً به راه حل ها دست پیدا کنیم.

بهتر است پیش از اینکه به یک مشاور مراجع کنید درکی از پرسش های خودتان و هدفتان از مراجعه به مشاور داشته باشید تا جلساتتان هدفمند و مفید و دارای نتیجه برگزار شود، در جلسه ی اول که جلسه ی آشنایی و ایجاد ارتباط است سعی کنید دنیای مشاور خودتان را بشناسید، نقطه نظرهایش را بدانید و از او بپرسید که شما را به کدام طرف می خواهد هدایت کند.

اصل مشاوره نوعی هم فکری، نوعی همراهی و رشد همراه با همدیگر است.

بله درست متوجه شده اید مشاور هم، همراه با شما رشد می کند طبعاً باید این گونه باشد چون زندگی از ما راه حل های بدیع و هر دم تازه ای را طلب می کند داشتن این همراهی مستلزم نوعی نگاه مشترک ه به دنیا است، نوعی هم فرهنگی.

معیارهای انتخاب مشاور

معیارهای انتخاب مشاور روانشناسی

مثلا کسی که یک خواستگاه کاملا سنتی دارد به سختی می تواند با مشاوری کار کند که دیدگاهش ضد سنت، غیر سنتی یا مدرن است و برعکس، سعی کنید زود با برخورد روشن و اعلام روشن نقطه نظرهایتان به نتیجه برسید ما گاهی نوعی خستگی را در مراجعین دریافت می کنیم که آنها به ما می گویند خسته شده ام بس که مسائلم را برای یک تعداد زیادی مشاور مطرح کردم و آنها نتوانستند من را درک کنند و به من کمک کنند اگر ما با برخوردی روشن زود به این نتیجه برسیم که آیا می توانیم با یک مشاور کار کنیم؟ آیا می پسندیم فضای کاری آن را و آن هدایتی که می خواهد برای ما انجام دهد به احتمال قوی از این خستگی ما کاسته می شود.

اگر احساس می کنید نوع ارتباط با مشاورتان به هر دلیلی جلوی خود ابرازگری شما را می گیرد و نمی توانید آن چه که درون شماست و نظریات خودتان را آزادانه بیان و مطرح کنید احتمالا آن مشاور، مشاور مناس شما نیست حتی اگر خیلی معروف باشد و تا به حال توانسته باشد به افراد بسیاری کمک کرده باشد یادتان باشد که این موضوع کاملا شخصی است.

انسان ها باید با همدیگر به نوعی هم ارتعاشی و هم انرژی بودن برسند تا بتوانند در یک رابطه ی خوب و مناسب و مفید و نتیجه بخش مشاور- مراجع مشارکت کنند.

طبعاً علاوه بر خصلت های خود مشاور آن فضایی هم که در آن مشاوره انجام می شود حالا هر فضایی که است مانند مطب یا مرکز مشاوره دارای اهمیت زیادی است شما باید از آن فضا خوشتان بیاید به این دلیل که باید رغبت پیدا کنید که به آنجا بروید، زمان هایی پیش خواهد آمد که مقاومت هایی در درونتان شکل خواهد گرفت در آن زمان ها احساس های ناخوشایندی که شما نسبت به آن محل مشاوره دارید بزرگ نمایی می شوند

این موضوعی است که خیلی از مراکز تخصصی خدمات مشاوره ای به آن توجه می کند و در یک مرکز موفق شما این را می شنوید که افراد برای آرامش گرفتن در فضای آن مرکز حتی به آنجا مراجعه می کنند.

معیارهای انتخاب مشاور

معیارهای انتخاب مشاور روانشناسی

مشاوری را انتخاب کنید که دارای اسلوب مشخص باشد و بتواند به پرسش های شما در مورد مسیری که دست شما را گرفته و دارد شما را هدایت می کند پاسخ دهد.

خیلی اوقات شما به ما مراجعه می کنید و از ما قضاوت یا راه حل هایی را می خواهید که دادن آنها در صلاحیت یک مشاور نیست یک مشاور آگاه از قضاوت کردن یا راهنمایی کردن هایی که فراتر از حدود مشاوره است خودداری می کند. به احساس خودتان در زمانی که برخورد اول را با یک مشاور دارید توجه کنید اما این را نیز به یاد داشته باشید که گاهی مقاومت های درونی شما از ابراز کردن خودتان یا کمک گرفتن یا ارزش گذاری منفی که روی کار مشاوره انجام شده در فرهنگ ما موجب رویکرد و احساس منفی ما در برخورد اول با یک مشاور می شود پس علاوه بر توجه به احساستان یک نگاه عقلانی و خردمندانه هم به انتخاب یک مشاور داشته باشید.

امیدوارم اصولی که در اینجا مطرح کردم به شما در برگزیدن یک مشاور مناسب کمک کند.

معیارهای انتخاب مشاور روانشناسی

معیارهای انتخاب مشاور روانشناسی

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.