اهمیت به سلامت روان افراد دارای معلولیت

سلامت روان افراد معلول

سلامت روان افراد معلول

سلامت روان افراد معلول امری مهم در ادامه ی زندگی آنها است و روانشناسان می کوشند تا این افراد را نسبت به قابلیت ها، محدودیت ها و نقش آنها در جامعه آشنا کنند.

سلامت روان افراد معلول و چگونگی همدلی با این افراد پرسشی است که به پاسخ آن در این سایت می پردازیم.

من دکتر بیژن نوذری هستم مشاور شما در سایت yaresevom.com

سوال کرده اند که شوهر من ۲ سال پیش در تصادف موتور سیکلت یک پایش را از زیر زانو از دست داد و در حال حاضر از پروتز استفاده می کند او که قبلا بسیار معاشرتی و اهل بگو و بخند بود از این حادثه بسیار گوشه گیر شده و حتی در جمع های خانوادگی نیز به خوبی شرکت نمی کند لطفا من را راهنمایی کنید که چه کاری انجام دهم؟

از دست دادن یک عضو مطمئناً موضوعی به شدت ناراحت کننده است، فرد را به حالت سوگواری می برد.

این افراد باید کم کم باید با این سوگواری کنار بیاید و بپذیرد که زندگی اش را در عین داشتن این مشکل ادامه دهد البته خیلی از افراد این توانایی را دارند که از مشکلاتشان، فرصت هایی بسازند در واقع تهدید را به فرصت تبدیل کنند اما نکته ی مهمی که در روحیه ی افرادی که تهدید ها را به فرصت می توانند تبدیل کنند این است که این افراد دارای احساس شایستگی و خود ارزشمندی هستند.

سلامت روان افراد معلول

سلامت روان افراد معلول

اگر برگردیم به مشکل این دوست عزیز خود، این آقا ممکن است که دچار تشدید یک حالت روحی روانی مانند افسردگی شده باشند و حتی نیاز به دارو درمانی داشته باشند اما حتی در صورت نیاز به دارو درمانی هم باز دارو همه ی کار را انجام نمی دهد و ما باید نگرش خودمان را تغییر دهیم.

درکی که ما به عنوان یک آدم ناتوان و آسیب دیده از خودمان داریم باید تغییر کند و خودمان را در مسیر شکوفایی استعدادهای دیگر خودمان ببینیم.

حقیقت وجودی ما این است که ما فقط بدن نیستیم اصل ما، ماهیت خلقتی ما، روح است که بر بدن به عنوان وسیله نقلیه سوار است و از بدن ما استفاده می کند تا بتواند عملکردش را در این دنیا به ظهور برساند توان و ظرفیت های روحی ما بی پایان است و قطعا فقط به یک زندگی جسمانی محدود نمی شود.

سهیم شدن در تجربه ی انسان هایی که دارای مشکلات خیلی جدی جسمانی بوده اند و توانستند به الگوها و اسطوره ها و نمونه هایی از نامحدود بودن توان بشری تبدیل شوند ما را به درک این نکته هدایت می کند، طبعا اگر ما بر  نقطه ی ناتوانی خود تمرکز کنیم دچار احساس ضعف و شکست می شویم البته برای احساس ضعف و شکست حتماً نیاز نیست که دچار یک معلولیت شده باشیم حتی اشکال ظاهری در یکی از اعضای بدن خود می تواند برای ما یک نقطه ضعفی شود که با تمرکز بر آن مدام احساس ناکامی را تجربه کنیم مثلا قوزی که در بینی ما است یا فرم فک و دندان هایمان یا سفید شدن یا ریختن زود هنگام موهایمان؛ هر چیزی را بدن خود می توانیم بزرگ کنیم و آن را نقض بدانیم از سوی دیگر می توانیم به توانمندی هایی که هنوز داریم توجه کنیم و با پرورش آنها احساس توفیق و رشد داشته باشیم.

سلامت روان افراد معلول

سلامت روان افراد معلول

من به این خانم توصیه می کنم در کنار برخورد همدلانه با همسر خود ایشان را برای درمان احتمالی مشکلی مانند افسردگی یا برای کار کردن روی عزت نفس خود به نزد مشاوری ببرند که کار با معلولان عزیز آشنا است، روحیات آنها را می شناسد و می تواند مربی شکوفایی و پرورش عزت نفس آنها باشد در هر حال کلید حل این مشکل پرورش احساس ارزشمندی است.

سلامت روان افراد معلول

سلامت روان افراد معلول

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.