جنبه های احساسی و تکنیکی خود ابرازگری سالم

خود ابرازگری سالم

خود ابرازگری سالم

خود ابرازگری سالم شامل جنبه های احساسی و تکنیکی می باشد که بخش احساسی آن بر می گردد به صداقت با خود، توان شناسایی احساسات و درجه بندی احساسات خود.

خود ابرازگری سالم به این معناست که در قدم اول فرد احساسات خودش را بشناسد و بتواند به درستی آن ها را بیان کند.

من دکتر بیژن نوذری هستم مشاور شما در وب سایت yaresevom.com

امروز پیرو مبحث قبلی در مورد شناخت احساسات خود، می خواهم با شما در مورد خود ابراز گری سالم صحبت کنم.

بسیاری از افراد تصور می کنند آن چیزی را که احساس می کنند به هر زبانی که بیان و ابراز می کنند باید شنیده و فهمیده شود، بسیاری از اوقات ما این دلیل دچار سو تفاهم با اطرافیان خود می شویم یا گاهی واقعا فکر می کنیم که صریح و رک هستیم و دیگران به ما ابراز می کنند که بیش از اندازه زننده هستیم یا موجب رنجش آنها می شویم.

یکی از اتفاق های بدی هم ممکن است بی افتد این است که ما به طور کلی از این که دیگران ما را بفهمند نا امید شویم و مسیر سکوت کردن و سخن نگفتن و ابراز نکردن خودمان در پیش بگیریم در حالی که همه ی اینها نشان می دهد که ما مهارت ابراز کردن سالم خودمان را نداریم این مهارتی است که باید یاد بگیریم.

خود ابرازگری سالم

خود ابرازگری سالم

در گفتار قبلی گفتم که این مهارت دو بخش احساسی و تکنیکی دارد.

بخش احساسی آن بیشتر بر می گردد به مباحثی که قبلا در مورد آنها صحبت کردیم مثل صداقت با خود و توان شناسایی، نام گذاری و درجه بندی احساسات خود، همچنین بحث احساسی به نوعی به تعادل ما بر می گردد اینکه چگونه ما احساس خودمان را مدیریت می کنیم اگر به به یاد بیاورید گفتیم موضوع احساس که به ما دست می دهد نیست بلکه اصل قضیه این است که ما بعد از دست دادن آن احساس چه می کنیم؟ آیا تعادل خود را حفظ می کنیم؟ آیا انعطاف پذیری خودمان را حفظ می کنیم؟ آیا پذیرنگی و بی قضاوتی بودن خودمان را می توانیم حفظ کنیم؟ یا اینکه از کوره در می رویم و واکنش هایی را نشان می دهیم که در نهایت به فهمیده شدن ما منجر نمی شوند بلکه به این منجر می شوند که دیگران یک احساس شدید بزگ نمایی شده را ممکن است که از سوی ما دریافت کنند در واقع خیلی از اوقات ما سخن همدیگر را به این دلیل نمی شنویم که موج احساسی اجازه ی شنیده شدن آن سخن را نمی دهد.

مهارت زیادی می خواهد که زمانی که یک فردی دارد از درد فریاد می کشد و این فریاد داره گوش شما را آزرده می کند شما آرزدگی را در خودتان مدیریت کنید و به علت فریاد رسیدگی کنید.

خود ابرازگری سالم

خود ابرازگری سالم

ما به عنوان درمان گران حرفه ای باید این مهارت را داشته باشیم اما نمی شود داشتن این مهارت را از همه انتظار داشت خصوصاً کسانی که به نحوی سهیم یا دخیل در احساسات ما هستند.

ممکن است که احساسات ما در آنها احساس ناخوشایندی را برانگیخته کند مانند احساس خطا و احساس گناه کاری یا رنجش، درماندگی و امثال اینها که ما این می گوییم سوگیری ها یا پیش داوری های احساسی که اغلب افرادی که کنار هم زندگی می کنند یا در روابط بستگی یا وابستگی یا خانوادگی با هم هستند چنین احساس هایی را نسبت به هم دارند، سوگیری و پیش داوری احساسی را اغلب می توانیم در ارتباط افرادی که پیوند دراز مدت دارند ببینیم شاید به همین دلیل هم ما درمان گران حرفه ای خیلی از اوقات از یاری کردن عزیزان خودمان که سال ها است که آنها را می شناسیم منع می شویم.

من که پزشک هستم اگر دختر خودم دچار گلو درد شود نخستین احساسی که در من ایجاد می شود اضطراب و شاید احساس خطاکاری از این باشد که مثلا پنجره را باز گذاشتم و به او باد خورده است اما اگر بیماری به نزد من بیاید بدون این سوگیری های احساسی او را می بینم و می توانم به آن کمک کنم در موضوع خود ابراز گری حتما باید متوجه این سوگیری ها و پیش داوری ها در طرف مقابل باشیم در عین حال که واقف به احساس خودمان هستیم و احساسات و سوگیری ها و پیش داوری های خودمان را هم مشاهده می کنیم باید متوجه باشیم که دیگران هم قرار است ما را درک کنند خالی نیستند.

خود ابرازگری سالم

خود ابرازگری سالم

در بخش احساسی خود ابرازگری ما باید واقف به احساسات خودمان، پیش داوری و سوگیری های خودمان و واقف به احساسات و پیش داوری ها و سوگیری های فرد مقابل باشیم.

در عین حال بتوانیم جریان احساسی که در آن ایجاد می کنیم تشخیص بدهیم یعنی بتوانیم بازخورد ابراز احساسات خودمان را در آن مشاهده کنیم وآن را دریافت کنیم و علاوه بر اینها تعادل در هدفمندی ابراز احساساتمان را حفظ کنیم اما در بخش تکنیکال ما از یک سری ابزارهای تکنیکی برای ارتباط استفاده می کنیم یکی از آن ابزارهای تکنیکی این است که ما احساسات خودمان را به مبدا خودمان بیان می کنیم، اجازه دهید یک مثال بزنم مثلا فردی کاری کرده و موجب رنجش ما شده است یک شیوه این است که ما به هو بگوییم که ما فلان کار را کردیم و من از تو رنجیده ام شیوه ی دوم این است که ابتدا شروع کنیم احساس خودمان را بیان کنیم مثلا بگوییم من احساس خوبی ندارم واقعا نمی دانم که شما این کار را انجام داده اید برای اینکه چیزی را به من اعلام کنی نمیدانم که شما متوجه احساسی که در من ایجاد شد شدید یا نه؟ اینجا می رسیم به یک تکنیک دیگرجست و جو کردن از نیات فرد مقابل است.

خود ابرازگری سالم

خود ابرازگری سالم

بخش دیگر تکنیکی استفاده از کلمات مناسب است.

مثلا وقتی ما از افراد با کلمه ی چرا سوال می کنیم اغلب آنها به سمت توجیه رو می آورند اما اگر ما از آنها راجب فکری که کردند زمانی که آن رفتار را انجام دادند که در ما یک احساسی را ایجاد کرده بپرسیم در آن صورت داریم آنها را هدایت می کنیم به سمت اینکه از جنبه های عمیق تر احساس و تفکرشان با ما صحبت کنند یادمان باشد هدف ما از ابراز احساسات فهمیده شدن و درک شدن است اما اگر ما به کسی فهم و درک را ابراز نکیم عملاً نمی توانیم از او انتظار فهم و درک داشته باشیم، اینجاست که مقدمه ی بهترین نوع ابراز احساسات این است که هم از نظر احساسی و هم از نظر تکنیکی ما در موضع فهمیدن ودرک کردن قرار بگیریم و در نتیجه آن فرد مقابل نیز به طور خودکار و ناخود آگاهانه در موضع فهمیدن و درک کردن قرار می گیرد، کلید ابزار های تکنیکی ما هم همین است ما به فرد اعلام می کنیم که من تصمیم دارم تو را درک کنم و بفهمم تا دریچه های فهم و درک او را به روی خودمان باز کنیم. ممکن است بپرسیم با افرادی که تصمیم می گیرند ما را نفهمند، درک نکنند چه کار کنیم؟ خب آدمی که خواب است می توانیم بیدارش کنیم اما آدمی که خودش را به خواب می زند نمی توانید بیدارش کنید.

خود ابرازگری سالم

خود ابرازگری سالم

بهترین شیوه در ارتباط با چنین افرادی این است که شما یک نا امیدی یا قطع امید واقعی سالم داشته باشد و خودتان را در حین داشتن این احساس متعادل کنید.

یعنی از کسی که واقعا می خواهد شما را بفهمد انتظار فهمیدن تان را نداشته باشید و مدام برای او دلیل نیاورید و وقت خودتان را تلف نکنید بلکه از زوایای دیگری که می توانید با او مکالمه کنید حرکت کنید، آن زاویه ممکن است نوعی تبادل منافع اد و ستد یا چیزی از این قبیل باشد اما تبادل احساس نیست.

یادتان باشد همان طور که قبلا هم گفتم گاهی نا امیدی سالم بهترین شیوه برای حفظ آرامش خودمان است.

خود ابرازگری سالم

خود ابرازگری سالم

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.