بالا بردن دانش در اصل مراقبت

بالا بردن دانش

بالا بردن دانش

بالا بردن دانش در امر مراقبت به ما احساس امنیت و آرامش درونی می دهد، اضطراب های ما را بر طرف می کند و باعث می شود که همیشه ما در مقابل شرایط غیر مترقبه رفتار مناسبی داشته باشیم.

بالا بردن دانش به ما کمک می کند که حد و حدود خودمان و حد و حدو مراقبت شونده را بشناسیم.

من دکتر بیژن نوذری هستم مشاور شما در وب سایت yaresevom.com

امروز می خواهیم در مورد یکی دیگر از اصول و میثاق های مراقبت صحبت کنیم.

این اصل که دانش خودتان را در مورد فرد مراقبت شونده بالا ببرید و با تیم درمان و بهبودی همکاری کنید.

بالا بردن دانش به ما احساس امنیت و آرامش درونی می دهد، اضطراب های ما را برطرف می کند و باعث می شود که ما همیشه آماده باشیم در مقابل شرایط غیر مترقبه رفتار مناسبی داشته باشیم.

بالا بردن دانش به ما کمک می کند که حدود خودمان را و حدود فرد مراقبت شونده را بشناسیم، آسیب پذیری های آن را بدانیم و از سیر بیماری یا شرایط آن مطلع باشیم و بدانیم انتظار چه چیزهایی را ممکن است داشته باشیم یا احتمالاً شرایط فرد چه مسیری را ممکن است که طی کند، چه انتظاراتی را می توانیم کم کم داشته باشیم یا چه انتظاراتی را نمی توانیم کم کم داشته باشیم.

بالا بردن دانش

بالا بردن دانش

یکی از مشکلات ما در دریافت دانش این است که منابع غیر ایمن و غیر مسئولی برای دادن دانش ها وجود دارد.

از جمله یک سری وب سایت هایی را که در اینترنت هستند، فضای مجازی و سخنانی که در فضای مجازی رد و بدل می شود ما می بینیم که مثلا اشعار یک نفر را به نام فرد دیگری منتشر می کنند یا سخنانی را  به بعضی از افراد نسبت می دهند که اساساً آن سخن ها را به زبان نیاورده اند و متاسفانه بخش بزرگی از فضای مجازی خیلی قابل اعتماد نیست و نباید به آن اتکا کرد، باید بیشتر به صورت یک دانش عمومی جمعی یا یک سخنانی که افراد به خاطر مطرح کردن خودشان یا ابراز علایقشان به زبان می آورند یا می نویسند با آن برخورد کرد البته در همین فضای مجازی هم یک سخنان سنجیده و تخصصی قابل یافتن است و باید بگردیم به دنبالشان و آنها را پیدا کنیم در اصل ما باید یک دانش اولیه کسب کنسم که بتوانیم اطلاعاتی که به ما می رسد را بتوانیم تا اندازه ای فیلتر و تصحیح کنیم. طبعا بدون اطلاعات اولیه ما در دریایی از مطالب اینترنتی گم می شویم.

برای اکثر مراقبین در بیشتر حوزه هایی که  مراقبت انجام می دهند کتابچه هایی وجود دارد.

ما سعی می کنیم که این کتابچه ها را اگر به زبان فارسی هستند مستقیماً و اگر به زبان فارسی نیستند پس از ترجمه در وب سایت خود در اختیار شما بگذاریم.

بالا بردن دانش

بالا بردن دانش

در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله در ایران سیاست گذاران و مجریان سیستم سلامت و بهداشت در راستای اطلاع رسانی مکتوب به مراقبین تلاش هایی را انجام داده اند مثلا جزواتی چاپ شده است در مورد نوع برخورد با بیماران مبتلا به آلزایمر یا کتابچه های مکتوبی در مورد برخورد با کودک دچار اوتیسم اما به نظر نمی آید که این مطالب مکتوب به طور اختصاصی برای همه ی موارد نیازمند مراقبت نوشته شده باشد مثلا ما کتابچه ای برای مراقبین بیماران مبتلا به سرطان که صورت اختصاصی برای آنها نوشته شده باشد نداریم بلکه یک دانش کلی داریم.

شرکت در گروه های حمایتی سالم و کار کردن با مشاورین، درمانگران و مددکاران می تواند به شما کمک کند تا یک مجموعه ای از دانش را بدست بیاورید.

همیشه پرسش گری را فراموش نکنید و پرسش هایتان را حتما بپرسید، همانطور که گفتیم یک مشاور آگاه داشته باشیم برای این است که شما تحت نظر ایشان آموزش ببینید و ایشان بتواند به پرسش های شما پاسخ دهد و منابعی را برای افزایش دانش خودتان در اختیار شما بگذارد، منابعی که شما بر حسب شرایط تحصیلی یا نوع تخصصتان می توانید از آن منابع استفاده کنید و اطلاعات کسب کنید، اطلاعاتی که بتوانید درکش کنید و به کار ببندید.

توصیه می کنم صحت مطالبی را که از منابع غیر تخصصی یا مشکوک یا از دوستان و آشنایان یا از شبکه های اجتماعی به دست می آورید با متخصصین و افراد حرفه ای چک کنید.

گاهی اوقات برای خود من هم پیش می آید که به یک مطالبی برخورد می کنم و می روم پیگیری می کنم و مقالاتی در موردش پیدا می کنم و متوجه می شوم که از صحت برخوردار است و  بسیار جدید است گاهی هم با مطالبی برخورد میکنیم که بیشتر یکسری پروپاگانداهایی هستند که اصلا قابل اعتنا نیستند و برای گمراه کردن اذهان عمومی حتی گفته می شود.

بالا بردن دانش

بالا بردن دانش

در دنیای تجارت و دارو فروشی حتی ممکن است که شرکت های دارویی با پخش کردن شایعاتی در فضاهای مجازی به ارزش داشتن کاذب برخی از مواد غذایی یا گیاهی یا دارویی دامن بزنند ولی ما پزشکان سخنانی را قبول می کنیم که تعیین شده و پژوهش شده و به اصطلاح ما مبتنی بر شواهد باشند، زمانی که شما اطلاعات کسب می کنید سعی کنید علاوه بر اینکه بار اطلاعاتی خودتان را افزایش می دهید در اجرا هم از آن اطلاعات استفاده کنید این مطلب را به این دلیل ذکر می کنم که بسیاری از افراد را می بینم که کلاس های مختلف می روند یا دانش های زیادی کسب می کنند اما به اجرا کردن آن فکر نمی کنند و باز دنبال دانش بیشتری می روند نکته ی بعد که می خواهم ذکر کنم این است که لطفا هر چه قدر هم اطلاعات کسب کردید خودتان را در حد یک حرفه ای نبینید و با درمانگران و با افرادی که با بیمارتان کار می کنند همکاری کنید.

یک نکته ی مهم که خیلی اهمیت زیادی دارد این است که شما درمانگر فردی که از آن مراقبت می کنید در نزد مراقبتان هرگز کوچک نکنید بلکه برای او ارزش قائل شوید.

شما آسیب این قضیه را زمانی خواهید خورد که فرد مراقبت شونده از کار با درمانگرش سر باز می زند مثلا یک فردی که دارد به سمت ناتوانی می رود یا ناتوانی دارد فرض کنید که از کار با فیزیوتراپیست خود به دلیل اینکه شما از فیزیوتراپیست او بد گویی کرده اید خودداری کند، خب شما مجبور می شوید که یک فیزیوتراپیست دیگری را انتخاب کنید که حتی شاید کار فیزوتراپیست اول دچار مشکل نبوده و شما نیازی نداشته اید که فیزیوتراپیست بیمار خودتان را عوض کنید، منظورم این نیست که تحقیق نکنید و درمانگرای بهتری را پیدا نکنید بهتر است که اگر این تحقیق را هم می خواهید کنید بدون اطلاع فرد مراقبت شونده انجام شود و ایشان احساس نکند که به نحوی آن درمانگرش بی اعتبار است.

بالا بردن دانش

بالا بردن دانش

برای کودکان هم این قضیه خیلی اثر گذار است که شما درمانگرش را در نزد کودک تائید کنید، به حرف درمانگران و کارهای کسانی که با بیمارتان یا فرد مراقبت شونده توسط شما کار می کنند گوش دهید و به آنها عمل کنید.

من تایید می کنم که از دستورالعمل ها اطاعت کورکورانه نکنید اما اگر دستورالعمل ها برای شما مورد سوال بودند عوض انجام ندادن آنها راجب علت آنها سوال کنید و بپرسید و اگر پاسخ های قانع کننده نگرفتید می توانید از افراد دیگر یا منابعی مثل کتاب ها و دانشی که می توان در دسترستان قرار بگیرد استفاده کنید و نکته ی آخر اینکه با تیم درمان همدلی داشته باشید گاهی اوقات درمانگران خسته می شوند از تضاد عاطفی یا فکری که با مراقب پیدا می کنند اگر با آنها همدلی کنید آنها هم با انرژی بیشتری با فرد مراقبت شونده کار می کنند و این گونه است که واقعا یک کار تیمی مراقبتی و درمانی برای عزیز شما انجام می شود.

بالا بردن دانش

بالا بردن دانش

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

1 دیدگاه

  1. سلام
    من سه خواهرم را که بیماری سرطان داشته اند از دست داده ام.یکی از خواهرهایم هم در حال بهبودی است.برای دونفر از آنها ناظر و برای دونفر دیگر تقریبا مراقب بودم.در مورد این مطلب که فرموده بودید نباید درمانگر را در نظر بیمار بد جلوه داد تجربه ای دارم.
    یکی از خواهرهایم که ما از بیماری او اطلاع نداشتیم و فقط به ما گفته بود یک توده در سینه اش است و توده با درمان دکتر همیوپاتیک دارد کوجیک میشو د.موقعی که روزهای آخر را میگدراند ما متوجه شدیم که مسیر کار این دکتر چقدر اشتباه بوده و چند بار روی تخت بیمارستان که بود ما از دکترش بد می گفتیم. با حال بی رمقش با ما دعوا میکرد. وقتی دکتر به ملاقاتش آمد به ما هشدار داد خرفی نزنیم .(خواهرم برای ناراحت نکردن ما به دلیل آسیب هایی که خورده بودیم خیلی دروع گفت .)به طور غیر مناظری بعد از حدود ۹ روز که ما متوجه وخامت موضوع شدیم تنهایمان گداشت.واقعا اگر زودتر میدانستیم همه برخورد قاطعی میکردیم.
    نظر شما چیست؟
    ممنونم دکتر مهربان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.