خودکشی یک مادر مراقب

خودکشی یک مادر مراقب

خودکشی یک مادر مراقب

خودکشی یک مادر مراقب ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد، لازم است که بر حال روحی، روانی فرد مراقب نظارت شود و با او با همدلی برخورد شود و نشانه های مشکلات روحی روانی جدی در مراقب پیگیری شود.

خودکشی یک مادر مراقب واقعه ی دردناکی است که به دلایل احتمالی این رویداد پرداخته ایم.

من دکتر بیژن نوذری هستم مشاور شما در وب سایت yaresevom.com

امروز می خواهم به پرسشی پاسخ دهم که در یک جمع از من پرسیده شد، این پرسش به نوبه ی خود پرسش درناکی بود از قرار معلوم خانمی که در همسایگی این عزیزان زندگی می کرد پس از به دنیا آوردن یک فرزند سالم با فاصله ی ۳ سال صاحب یک فرزند دچار معلولیت ذهنی شده بود و ایشون ۲ سال بعد از مراقبت از این فرزند دوم متاسفانه خودکشی کرد و از دنیا رفت. این عزیزان پرسیدند که علت این موضوع چه چیزی می تواند باشد؟

خودکشی یک مادر مراقب

خودکشی یک مادر مراقب

این داستان بسیار تاسف برانگیز است.

پرسش بزرگ من به عنوان یک درمان گر این است که آیا میشد از این رویداد جلوگیری کرد، البته عمر دست خداوند است اما ما هم در حفظ سلامتی خودمان و اطرافیان خود و عزیزانمان سهیم و دخیل هستیم و باید پیشگیری های لازم را از ابتلا به مشکلات و بیماری ها و آسیب دیدگی ها انجام دهیم. با توجه به اینکه این مورد کلی پرسیده شده بود من هم به طور کلی توضیحات مختصری را به شما ارائه می کنم.

اولاً همان طور که گفتیم مراقبت می تواند فرساینده باشد و می تواند زمینه های بیماری های روانی و خلقی را فعال کند در این صورت فرد واقعا نیاز پیدا می کند به درمان و به احتمال قوی به دارو درمانی.

اما وجه فردی یکی از وجوه قضیه است خیلی از اوقات وجوه دیگری هم داریم مثلا دادن احساس خطا و احساس گناهکاری توسط اطرافیان یا نگاه تحقیر آمیز به مادری که یک فرزند معلول ذهنی به دنیا آورده است یا حتی طرد شدن او و فرزندش از خانواده و محیط های خانوادگی که به آنها عشق می ورزیده است. ما انسان ها ممکن است بسیار بیش از آنکه به نظر می آید بی رهم باشیم و به هم بی رهمی کنیم، خیلی از اوقات من دیده ام که همسر فرد در مراقبت از فرزند تنها می گذارد، نبود یک نظارت اجتماعی سازمان یافته بر حال افرادی که چنین به فعالیت مراقبت مشغول هستند خودش یکی دیگر از علل چنین آسیب دیدگی هایی ممکن است باشد.

عدم توجه به آموزش و نظارت تخصصی و عدم پذیرش مداخله ی به موقع توسط متخصصین، مشاورین و مددکاران از سوی فرد مراقبت کننده و خانواده اش هم ممکن است مزیده بر علت علت باشد.

خودکشی یک مادر مراقب

خودکشی یک مادر مراقب

یک نکته ی مهم که حتما لازم است در جریان باشیم این است که فرسودگی در حین مراقبت یک رویداد طبیعی نیست.

ما در مورد فرسودگی در مراقبت بسیار در سایت خود صحبت می کنیم اما شاه کلید درک این فرسودگی همین نکته است، فرسودگی یک رویداد طبیعی نیست و می تواند زیر ساخت سلامت روان را آنقدر تخریب کند که ما نفهمیم کی به سمت آسیب دیدگی روانی حرکت کرده ایم و کی به آن رسیده ایم.

در اخر باید گوشزد و خاطر نشان کنم که یکی از ریشه های مهم خودکشی احساس عدم ارزشمندی است، احساس عدم ارزشمندی این است که تا آن حد پیشرفت کرده که فرد برای حیات خودش ارزش قائل نیست ما باید این احساس عدم ارزشمندی را به عنوان زمینه و زیر ساخت بیماری در نظر بگیریم، نباید آن را طبیعی بدانیم. بیایید با پرورش شناخت و پرورش همدلی از وقوع رویدادهای این چنین  تا حد ممکن پیشگیری کنیم.

خودکشی یک مادر مراقب

خودکشی یک مادر مراقب

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.