راه های درمان HIV و ایدز

بیماری HIV و ایدز

بیماری HIV و ایدز

بیماری HIV و ایدز، بیماری خطرناکی است که درمان این بیماری تا به امروز علاج ناپذیر بوده و همچنین این بیماری در سراسر دنیا در حال گشترش می باشد.

بیماری HIV و ایدز و راه درمان این بیماری موضوعی است که در این مقاله به پاسخ آن پرداخته ایم.

آيا ابتلا به اچ آی وی هميشه كشنده است؟

خیر. ابتلا به اچ آی وی لزوما كشنده نيست. امروزه، درمان هايي وجود دارد كه سرعت پيشرفت آلودگي به اچ آی وی را به ميزان زيادي كاهش داده و به فرد اجازه مي دهد سال ها به زندگي خود ادامه دهد. به خاطر داشته باشیم که افراد مبتلا به اچ آی وی میتوانند با اقدامات درمانی و حمایتی مناسب و درپیش گرفتن شیوه زندگی سالم، طول عمری تقریبا مشابه با متوسط طول عمر جامعه خود داشته باشند. اما در صورت فقدان درمان مناسب، به ايدز منجر مي شود كه می تواند عفونت اچ آی وی معمولاًدر اغلب موارد مرگ زودرس فرد را در پي داشته باشد.

بیماری HIV و ایدز

بیماری HIV و ایدز

درمان ضد رتروويروسي چيست؟

چند نوع دارو براي درمان عفونت به اچ آی وی وجود دارد. اين داروها به مراحل مختلف تكثير ويروس حمله مي كنند. از آنجا كه اچ آی وی در برابر هر دارويي كه به تنهايي استفاده شود به سرعت تغيير شكل يافته و نسبت به آن مقاوم ميگردد لازم است بيماران براي دستيابي به نتيجه بهتر، به طور همزمان از چند دارو استفاده كنند.

به اين كار، يعني استفاده همزمان از داروهاي گوناگون، درمان ضد رتروويروسي يا ARV گفته می شود.

داروهاي ضد رتروويروسي براي درمان كودكان و بزرگسالان مبتلا به اچ آی وی، پیشگیری از انتقال اچ آی وی از مادر به كودك و همچنين درمان پيشگيرانه در افرادي كه در معرض اچ آی وی قرار گرفته اند استفاده می شوند آغاز درمان ضد رتروويروسي در مراحل اوليه ابتلا به اچ آی وی در نوزادان و كودكان نيز نتايج مثبت قابل توجهي در پي داشته و باعث افزايش احتمال بقاي آنان گرديده است.

 درمان ضد رتروويروسي سير طبيعي ابتلا به اچ آی وی را تغيير داده و فاصله زماني بين ابتلای اوليه و ظهور علائم را به طور قابل توجهي افزايش مي دهد، براي حصول اين نتيجه لازم است تشخيص ابتلا به اچ آی وی پيش از ظهور علائم ايدز صورت گرفته و درمان در موثرترين زمان، يعني پيش از نابودی سيستم ايمني بدن آغاز شود با اين وجود، حتي بيماراني كه درمان خود را پس از رسيدن به مرحله ايدز شروع مي كنند نيز در اغلب موارد از مزاياي درازمدت درمان بهره مند مي شوند.

بیماری HIV و ایدز

بیماری HIV و ایدز

اگرچه درمان ضد رتروويروسي جهت كند كردن روند پيشرفت بيماري موثر بوده و مي تواند عمر شخص را تا ميزان عمر طبيعي افزايش دهد، اما معالجه قطعي بيماري نبوده و هنوز هم اين احتمال وجود دارد كه فرد روزي به مرحله ايدز برسد.

درمان ضد رتروويرسي را نبايد نيمه كاره رها كرد، بلكه بايد تا آخر عمر ادامه داد.

هرگونه استثناء در اين مورد بايد با مشاوره با پزشك متخصص و با توجه شرايط خاص هر بيمار مورد بررسي قرار گيرد. علاوه بر درمانهايي كه ابتلا به اچ آی وی را هدف قرار مي دهد، درمانهايي نيز وجود دارد كه به منظور پیشگیری و يا درمان عفونت هاي فرصت طلب مرتبط با اچ آی وی مورد استفاده قرار مي گيرد. در کلینیک مثلثی زندان نیز ارائه همین انواع درمان، برای افرادی که شرایط ورود به درمان را دارند، انجام می شود. داروها بر اساس نظریه متخصص عفونی از طریق مراکز بهداشتی و درمانی دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور تأمین می گردد.

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.