آیا داشتن روحیه مانع از بازگشت بیماری سرطان می شود؟

داشتن روحیه در سرطان

داشتن روحیه در سرطان

داشتن روحیه در سرطان یکی از ارکان مهم در درمان می باشد اما به این معنا نیست که این روش حتماً باعث پیشگیری یا درمان سرطان می شود زیرا سرطان یک بیماری مولتی فاکتوریال یا چند عاملی می باشد.

داشتن روحیه در سرطان باعث ارتقای سلامت روانی و معنوی بیمار مبتلا می شود.

من دکتر بیژن نوذری هستم مشاور شما در وب سایت yaresevom.com

امروز می خواهم به پرسشی پاسخ بدهم که در یک جمع از من پرسیده شد. عزیزی در آن جمع حضور داشت که دچار عود بیماری سرطان شده بود دوستانش از من پرسیدند ایشون که خیلی با روحیه بودند چرا دوباره دچار بیماری سرطان شدند؟ مگر شما نمی گویید که بالا بودن روحیه از عوامل پیشگیری کننده ی عود بیماری سرطان است؟

داشتن روحیه در سرطان

داشتن روحیه در سرطان

باید به عنوان یک پزشک با این نکته آغاز کنم که بیماری سرطان یک بیماری مولتی فاکتوریال یا چند عاملی است.

بسیاری از این عوامل در حال حاظر شناخته شده نیستند عواملی که شناخته شده هستند در واقع عوامل سرطان زا محسوب می شوند که یا به افزایش تولید سلول های سرطانی در بدن مربوط می شوند یا به ضعف سیستم ایمنی که قرار است از ما در مقابل بیماری سرطان محافظت کند مثلا عوامل ژنتیک، تشعشعات، سموم جزء دسته ی اول هستند و عواملی مانند استرس، بالا رفتن سن و… جزء دسته ی دوم هستند.

دانش پزشکی در حال حاضر نمی تواند دقیقاً مدعی شود که چه کسی ممکن است دچار عود بیماری شود یا چه کسی ممکن نیست دچار عود بیماری شود اما به طور کلی توافق بر این است که داشتن یک سبک زندگی سالم که عوامل سرطان زا را در زندگی ما تضعیف بکند می تواند از ایجاد و عود بیماری سرطان جلوگیری کند البته بیماری سرطان فقط جنبه ی جسمانی ندارد همان طور که همیشه در مورد این بیماری صحبت می کنیم بیماری سرطان یک بیماری سیستمیک است و جنبه های بسیار متنوعی دارد از جنبه های روانی، ذهنی، معنوی، عاطفی، خانوادگی و حتی اجتماعی.

ما مدعی نیستیم که با درمان و با اقدامات حمایتی و توانبخشی روانی معنوی پس از پسرفت بیماری از حوزه ی بدن از عود مجدد جلوگیری می شود یا حتی  طول عمر فرد بسیار افزایش پیدا می کند ما در مورد کیفیت زندگی می توانیم نظر بدهیم و بگوییم اگر ما ذهنیت خودمان را عوض کنیم اگر ما با توده ی بیماری سرطان که شامل عوامل مختلف هست برخورد سلامتی بخش یا شفا گر داشته باشیم و راه های بهبودی جنبه های مختلف بیماری سرطان را در زندگی خود پیدا و اجرایی کنیم آن وقت می توانیم یک کیفیت خوب زندگی را تجربه کنیم.

داشتن روحیه در سرطان

داشتن روحیه در سرطان

همیشه گفته ام که عمر دست خداوند است اما کیفیت زندگی کردمان دست خودمان است.

پیش از بیماری، چه در زمان بیماری، چه پس از پسرفت بیماری و چه در زمان عود مجدد کیفیت زندگی کردن ما دست خودمان است. بالا بردن روحیه لازم است اما کافی نیست.

ما باید واقعاً حقیقتاً به سبک زندگی سالم در عرصه ی روان، ذهن، بدن، زندگی خانوادگی، شغلی و اجتماعی رو بیاوریم تازه آن وقت هم  تضمینی درباره ی عود نکردن بیماری نیست بلکه تضمین روی کیفیت زیست ما است یادتان باشد که این حالت مثل بالارفتن از پله برقی است که سیستم کنترل آن خراب شده و مدام به سمت پایین می آید و شما باید همیشه به بالا بروید و هیچوقت نباید متوقف شوید، نکته ی مهم این است اگر متوقف بشوید نمی ایستید بلکه پایین می آیید این است که من  همه ی بیماران را به نگاه کردن به مسیر بهبودی به عنوان یک سفر دعوت می کنم، سفری که همواره در آن باشیم و حرکت کنیم.

با آرزوی سلامتی برای همه ی بیماران.

داشتن روحیه در سرطان

داشتن روحیه در سرطان

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.