دلایل احتمالی سالمند آزاری

سالمند آزاری

سالمند آزاری

سالمند آزاری توسط مراقبین ممکن است علل متفاوتی داشته باشد یکی از این دلایلی که باعث می شود آن اشتیاق اولیه برای مراقبت از بین برود دریافت نکردن تکریم، پاداش و بازخورد مناسب می باشد.

سالمند آزاری اکثراً توسط مراقبین انجام می شود که این مراقبین ممکن است در مراکز نگهداری مشغول مراقبت باشند یا مراقبین خانگی باشند.

من دکتر بیژن نوذری هستم مشاور شما در وب سایت yaresevom.com

چندی پیش خبری خواندم در مورد موضوع سالمندآزاری که عمدتاً توسط اطرافیان و مراقبین اتفاق می افتد می خواهم به پرسشی پاسخ دهم در این مورد که زمینه ها و دلایل سالمند آزاری چه می توانند باشند؟

سالمند آزاری

سالمند آزاری

این اقدام متاسفانه اکثراً توسط مراقبین انجام می شود که گاهی مراقبین از بستگان فرد هم هستند.

البته با کمال تاسف بسیاری از کشورهای دنیا ما شاهد برخوردهای ناجور و نا شایست مراقبین نیمه حرفه ای یا حتی حرفه ای در مراکز مراقبت با سالمندان و نیز با افراد دیگر تحت مراقبت هستیم گذشته از اینکه سالمند آزاری ممکن است زمینه های اختلال شخصیت یا رگه های اختلال شخصیت را داشته باشد عوامل دیگری هم هستند که یک مراقب را بدون رگه های اختلال شخصیتی است از یک فرد مشتاق مراقبت به یک فرد سالمند آزار تبدیل می کنند.

در مبحث فرسودگی از مراقبت برای شما این مشکلات را مفصلناً شرح خواهم داد.

نکته ای  که امروز مشخصاً می خواهم به آن اشاره کنم این است که زمانی که ما کاری انجام می دهیم حتی اگر اعلام کنیم که نیاز به بازخورد یا پاداش نداریم فارغ از این نیاز نیستیم، پاداش و بازخورد ما را زنده می کند، ما را احیاء می کند، انگیزه های ما را بازسازی می کند و موجب می شود که احساس خوبی داشته باشیم.

شاید یکی از دلایلی که در مراکز نگه داری از سالمندان برای سالمند آزاری وجود دارد به نحوی انتقام جویی از سالمندان به دلیل احساس اجهاف است، اجهافی که با احساس بی عدالتی از برخوردهای مالی یا برخوردهای مدیریتی همراه است. متاسفانه اکثر ما انسانها ضعیف کش هستیم و به آن فردی که ضعیف تر است حمله می کنیم زمانی که نمی توانیم یقه ی کسی را بگیریم که از ما قوی تر است می رویم سراغ یک فرد ضعیف تر و دق و دلی خودمان را روی او خالی می کنیم.

سالمند آزاری

سالمند آزاری

در مراقبت های خانگی هم همین هست، متاسفانه بعضی از اوقات لطف مکرر شود حق مسلم؛

یعنی اگر یک فردی مدام دارد رسیدگی می کند به یک فرد سالمند نیازمند مراقبت مدام به او سر می زند و مدام از آن مراقبت می کند خیلی از اوقات بقیه ی افراد پس از مدتی با احساس بی مسئولیتی برخورد می کنند و کم کم جوری برخورد  می کنند انگار که آن فرد وظیفه اش است و حتی فکر می کنند که حتماً دارد برای کسب منافع این کار را می کند شاید هم اینطور نباشد، شاید آن فرد برحسب یک احساس وظیفه یا اشتیاق برای خدمت یا مراقبت این کار را انجام می دهد اما سخن من این است که افرادی را که به مراقبت مشغول هستند فارغ از نیاز به پاداش و بازخورد نبینیم و از آنها حمایت کنیم، یک وقت ها ما موجب خستگی آنها می شویم و آن فرد ممکن است فشار کند و آن فشار را به ضعیف ترین منطقه یعنی فرد مراقبت شونده وارد کند.

امیدوار هستم با پرورش فرهنگ تکریم مراقبین در کنار آموزش دادن و نظارت بر آنها مشکل آزارنده و بسیار دردناک سالمند آزاری نیز برطرف شود.

دلایل احتمالی سالمند آزاری

دلایل احتمالی سالمند آزاری

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.