دیابت چیست؟ علائم و درمان آن چیست؟

دیابت چیست

دیابت چیست

دیابت یک بیماری مزمن است و زمانی رخ می دهد که لوزالمعده انسولین کافی تولید نمی کند یا بدن به طور موثر از انسولین تولید شده نمی تواند استفاده کند.

دیابت دو نوع اصلی دارد. نوع اول این بیماری ممکن است ژنتیکی و آلوده شدن به ویروس های خاص باشد نوع دوم این بیماری ممکن است به علت بی تحرکی، اضافه وزن باشد.

انسولین هورمونی است که قند خون را تنظیم می کند. هایپرگلیسمی یا افزایش قند خون، شایع ترین علامت این بیماری کنترل نشده است و در طول زمان منجر به آسیب های جدی به بسیاری از دستگاه های بدن، به ویژه اعصاب و عروق خونی می شود

در سراسر جهان در سال ۲۰۱۴، حدود ۹ درصد از افراد ۱۸ سال و بالاتر مبتلا به این بیماری بودند.

در سال ۲۰۱۲ این بیماری علت مستقیم ۵/۱ میلیون مرگ بود. بیش از ۸ درصد از مرگ ها به دلیل ابتلا به این بیماری در کشورهای با درآمد کم و متوسط رخ می دهد.

دیابت چیست

دیابت چیست

انواع دیابت

دیابت نوع ۱ (وابسته به انسولین یا دیابت دوران کودکی) با تولید انسولین ناکافی در بدن مشخص می شود و کنترل آن با تزریق روزانه انسولین امکان پذیر است. علت دیابت نوع ۱ شناخته شده نیست و در حال حاضر نمی توان از آن پیشگیری کرد.

علائم این بیماری شامل دفع بیش از حد ادرار (پرادراری)، تشنگی (پرنوشی)، گرسنگی دائمی(پرخوری)، کاهش وزن، تغییرات بینایی و خستگی است. این علائم ممکن است به طور ناگهانی رخ دهد.

دیابت نوع ۲ (غیر وابسته به انسولین یا دیابت بزرگسال) حاصل از استفاده غیر موثر بدن از انسولین است. دیابت نوع ۲ شامل ۹۰ درصد از مبتلایان به دیابت در سراسر جهان می شود و تا حد زیادی نتیجه اضافه وزن و چاقی و عدم فعالیت بدنی است.

علائم شبیه دیابت نوع ۱ است، اما اغلب خفیف تر و کم رنگ ترند. در نتیجه، این بیماری ممکن است چند سال پس از شروع تشخیص داده شود، زمانی که عوارض بوجود آمده است.

تا همین اواخر، این نوع از بیماری تنها در بزرگسالان دیده می شد اما در حال حاضر نیز در کودکان اتفاق می افتد.

دیابت بارداری

دیابت بارداری

دیابت بارداری

دیابت حاملگی، هایپرگلیسمی است با مقدار قند خون بالاتر از حد نرمال اما پایین تر از مقدار تشخیص این بیماری و در دوران بارداری اتفاق می افتد. زنان مبتلا به دیابت حاملگی در معرض خطر عوارض در دوران بارداری و زایمان می باشد. زنان مبتلا به این بیماری  در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در سال های بعد هستند.

تشخیص این بیماری در حاملگی معمولا از طریق غربالگری دوران بارداری امکان پذیر است.

عواقب شایع این بیماری چه هستند؟

با گذشت زمان، این بیماری می تواند به قلب، عروق خونی، چشم، کلیه و اعصاب آسیب برساند.

  • این بیماری خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهد. در یک مطالعه چند ملیتی، مشخص شد ۵۰ درصد از افراد مبتلا به این بیماری به علت بیماری های قلبی عروقی می میرند ( در درجه اول بیماری قلبی و سکته ای )
  • همراه با کاهش جریان خون و آسیب های عصبی در پا، احتمال زخم های پای فرد مبتلا به این بیماری، عفونت و نیاز احتمالی برلپای قطع اندام افزایش می دهد.
  • یکی از عوارض این بیماری می تواند کوری باشد که به دلیل آسیب طولانی مدت به عروق خونی کوچک در شبکیه چشم رخ میدهد. یک درصد از کوری جهانی را می توان به این بیماری نسبت داد.
  • این بیماری از علل اصلی نارسایی کلیه است.
  • خطر کلی مرگ در میان افراد مبتلا به این بیماری حداقل دو برابر خطر ابتلا به همسالان خود بدون دیابت است.
  • تغذیه

    تغذیه

چگونه می توانید بار بیماری را کاهش دهید؟

پیشگیری ثابت شده است که تغییرات ساده در سبک زندگی در جلوگیری یا به تأخیر انداختن شروع دیابت نوع ۲ موثر است. برای کمک به جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع ۲ و عوارض آن ، مردم باید موارد زیر را رعایت کنند

  • دستیابی به وزن نرمال بدن و حفظ آن
  • افزایش میزان فعالیت بدنی

بدین منظور حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط به طور منظم حداقل پنج روز در هفته باید انجام پذیرد(به عبارت دیگر ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط در هفته). فعالیت بدنی بیشتر برای کنترل وزن لازم است.

قند و چربی های اشباع

  • اجتناب از مصرف دخانیات. سیگار کشیدن خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهد.

تشخیص و درمان

تشخیص زود هنگام می تواند از طریق آزمایش خون، که نسبتا ارزان است، انجام شود. درمان این بیماری شامل پایین آوردن قند خون و کنترل عوامل خطر شناخته شده است که به عروق خونی آسیب می رسانند. ترک مصرف دخانیات برای جلوگیری از عوارض نیز مهم است.

عوامل  مداخلات امکان پذیری که باعث صرفه جویی در هزینه های افراد مبتلا به این بیماری می شود عبارت اند از:

  • کنترل قند خون
  • کنترل فشار خون
  • مراقبت از پا
  • کنترل چربی خون (برای تنظیم سطح کلسترول)
  • غربالگری برای نشانه های اولیه بیماری های کلیوی مرتبط با این بیماری.

این اقدامات باید توسط یک رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی منظم، حفظ وزن طبیعی بدن و اجتناب از مصرف دخانیات پشتیبانی و حمایت شود.

 

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.