بیماری اختلال دو قطبی

بیماری اختلال دو قطبی

بیماری اختلال دو قطبی

اختلال دوقطبی نوعی اختلال خلقی است، ویژگی اصلی آن دوره هایی از بی ثباتی در عملکردهای هیجانی و خلق است که در فاصله این دوره ها نوسان هیجانی ندارد.

 اختلال دو قطبی یک بیماری ژنتیکی می باشد و روی عملکرد مغز تاثیر می گذارد.

 تفاوت وضعیت خلقی افراد مبتلا به اختلال دوقطبی با افرادی که خلق طبیعی دارند این است که خلق و خو، روحیه و انرژی آنها دچار نوسان های شدید می شود یعنی بیش از حد شاد، تحریک پذیر و پرخاشگر یا بیش از حد غمگین و خسته و بی حوصله می شوند و این حالتها را در مدت طولانی تری تجربه می کنند. حالت اول را که همراه با شادی یا پرخاشگری شدید است، مانیا (شیدایی) و حالت دوم را که با غمگینی همراه است، افسردگی می گویند.

از هر ۱۰۰ نفر جمعیت عمومی دو تا سه نفر به اختلال دوقطبی مبتلا می شوند. که این آمار با تعداد مبتلایان به دیابت برابر است.

 اختلال دو قطبی

اختلال دو قطبی

علائم خلق بالا

شادی زیاد، عصبانیت زیاد، پرخاشگری، پر حرفی، کاهش نیاز به خواب، ولخرجی، افزایش انرژی به طوری که ساعت ها فعالیت می کنندبدون اینکه نیاز به استراحت داشته باشند، افزایش اعتماد به نفس بیمارگونه ( مانند: من از دیگران زیباتر هستم، من قدرت زیادی دارم)، اشکال در قضاوت و تصمیم گیری و نشانه های روان پریشی مثل هذیان و توهم.

علایم خلق پایین:

غمگینی و اندوه، از دست دادن علاقه به فعالیت های معمول روزانه، اشکال در خواب (اشکال در به خواب رفتن در هنگام شب و احساس خستگی پس از بیدار شدن از خواب، پرخوابی یا خواب آلودگی در طول روز)، عدم رسیدگی به بهداشت شخصی، زود خسته شدن، احساس گناه، انزوا و گوشه گیری و کاهش ارتباطات اجتماعی، احساس پوچی و بی ارزشی، تغییر اشتها

کاهش یا افزایش فکر کردن درباره مرگ و خودکشی و یا اقدام به خودکشی

نکته مهم درباره این بیماری، ماهیت عود کننده و تکرار شونده آن است.

مهم است بدانیم که عود مکرر بیماری می تواند اثرات همیشگی بر مغز بگذارد و به همین دلیل پیشگیری از عود بسیار اهمیت دارد.

همه ی افرادی که به اختلال دو قطبی مبتلا می شوند همه علامت های فاز مانیا و افسردگی  را تجربه نمی کنند، هر کس ترکیب متفاوتی از این علامت ها را تجربه می کند.

 اختلال دو قطبی

اختلال دو قطبی

دو عامل اساسی در ابتلا به اختلال دوقطبی مانند بسیاری دیگر از بیماری های طبی نقش دارند

  • آسیب پذیری عبارت است از داشتن استعداد برای ابتلا به اختلال دوقطبی، یعنی برخی از افراد بیش از سایر افراد آمادگی ابتلا به این بیماری را دارند.
  • استرس عبارت است از هر موقعیت جدیدی که در زندگی ما رخ می دهد. استرس ها می توانند منفی (مرگ عزیزان) یا مثبت (ازدواج) باشند. واکنش همه افراد به انواع استرس ها یکسان نیست.

آسیب پذیری فرد را مستعد بیماری می کند و استرس ها نیز شروع بیماری را تسهیل می نمایند.

درمان اختلال دو قطبی شامل درمان دارویی و مداخلات غیر دارویی است.

درمان مناسب با نظر روانپزشک انتخاب می شود. به دلیل ماهیت برگشت پذیر و عود کننده این اختلال معمولا درمان آن طولانی و دارای مراحلی است. کامل نمودن دوره درمانی، احتمال عود بعدی اختلال را به حداقل می رساند.

درمان دارویی

درمان اصلی درمان دارویی می باشد. برای تثبیت وضعیت خلقی بیمار از داروهای تثبیت کننده خلق نظیر لیتیم کربنات، والبورات سدیم، کار با مازپین استفاده میشود. داروها علاوه بر مزایای درمانی ممکن است عوارضی هم داشته باشد که این عوارض همیشه و در تمامی افراد ظاهر نمی شوند و اگر هم بروز پیدا کنند همیشه خطرناک و جدی نیستند.

روانپزشک زمانی داروها را  تجویز می کند که منافع آنها بسیار بیشتر از عوارضشان باشد.

چنانچه با عوارض دارو مواجه شدید در اولین فرصت با روانپزشک خود مشورت کنید. بسیاری از عوارض دارویی قابل درمان هستند و نیازی به قطع دارو نیست.

 اختلال دو قطبی

اختلال دو قطبی

درمان غیردارویی

درمان های غیر دارویی به بیمار و خانواده کمک می کنند که راههایی برای جلوگیری از عود بیماری خود پیدا کنند. این نوع از درمان ها به تنهایی و بدون دارو درمانی اثربخش نیست بلکه باید همزمان با مصرف داروها برای بهبود عملکرد و سازگاری بیمار و خانواده با بیماری به کار رود. از جمله این درمان ها می توان به مشاوره، روان درمانی فردی، آموزش خانواده و آموزش بیمار اشاره کرد.

سیر درمان

اختلال دو قطبی یک اختلال عود کننده و همراه با دوره های بهبودی است. برخی بیماران به سرعت و با مداخلات درمانی خفیف بهبود می یابند. برخی دیگر ممکن است به درمان های جدی تر و حمایت بیشتری نیاز داشته باشند. معمولا با مصرف دارو علائم بیماری به سرعت کاهش می یابد و در صورت کامل شدن دوره درمان، احتمال عود بعدی کاهش می یابد و در صورت عود، شدت علائم خفیف تر خواهد بود.

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.