• صفحه خانگی
  • >
  • صوت
  • >
  • زوج سالمندی که یکی از آنها دچار زوال عقل سالمندی شده است

زوج سالمندی که یکی از آنها دچار زوال عقل سالمندی شده است

زوال عقل در سالمندی

زوال عقل در سالمندی

زوال عقل در سالمندی مشکلاتی را نیز به همراه دارد زیرا کارایی این افراد کاهش پیدا می کند و فعالیت هایی که قبلا انجام می دادند اکنون دیگر قادر به انجام آنها نیستند و این اختلالات باعث ایجاد اضطراب و ترس در زوج سالمند می شود.

زوال عقل در سالمندی یک بیماری شایعی است و به این معناست که فرد سالمند توانایی تفکرش را تا حدودی  از دست می دهد.

من دکتر بیژن نوذری هستم مشاور شما در وب سایت yaresevom.com

سوال کرده اند که مادر من ۷۰ ساله است و پدرم ۷۵ سال سن دارند. از چند ماه پیش پدرم فراموش کار شده است و مدام وسایلش را گم می کند او در روز چند ساعت را صرف پیدا کردن وسایلش می کند و مشکل ما این است که مادرم تحمل این  کار پدرم را ندارد و مدام با او درگیر می شود و حتی این کار به مشاجره و دعوا نیز می رسد، لطفا ما را راهنمایی کنید.

زوال عقل در سالمندی

زوال عقل در سالمندی

اولاً که بهتر است پدر را به نزد یک متخصص اعصاب ببرید تا بررسی هایی برایشان انجام شود تا علت این حواس پرتی را مشخص کند که احتمالاً وابسته به سن است.

اما علل دیگر حواس پرتی که قابل برطرف کردن و تصحیح کردن هستند مثل علل متابولیک و علل دیگری که به عنوان نشانه مشکلاتی هستند که قابل رفع هستند باید بررسی شوند و نباید خیلی سریع ما بگوییم که این حواس پرتی به دلیل زوال عقلی یا آلزایمر است.

بررسی هایی که توسط یک پزشک متخصص انجام شود می تواند شما را به این مسیر راهنمایی کند و متوجه شوید که علت احتمالی این حواس پرتی ها از جنبه ی پزشکی چه چیزی می تواند باشد، اما گفتید که مشکل عصبانی شدن مادر است بله زمانی که چنین اتفاقی می افتد معمولاً شریک زندگی آن فرد دچار اضطراب می شود، بیشتر در اصل اضطراب است که باعث آن رفتارهای نسبتاً خشونت برانگیز مادر می شود.

شرایط حواس پرتی همسر اضطراب آور است و احتمالاً آن مادر شما را دچار نگرانی برای آینده و ادامه ی زندگی کرده است.

رسیدگی پزشکی شما به پدر خودش می تواند به رفع این اضطراب ها کمک کند، زمانی که کارایی پدر کاهش پیدا می کند یک جاهای خالی آن فعالیت که او قبلا انجام می داده پیدا می شود که آن جاهای خالی هم برای مادر اضطراب آور است و اطرافیان از حمایتشان از پدر و مادرشان باید متوجه آن جاهای خالی شوند و آن جاهای خالی را پر کنند.

مثلا پدر ممکن است که دیگر نتواند رانندگی کند و در نتیجه مادر نیاز به خدمات بیشتری برای حمل و نقلشان داشته باشند تا احساس ناکامی و احساس کمبود و احساس رنج نکنند.

زوال عقل در سالمندی

زوال عقل در سالمندی

در کنار اضطراب غم نیز می تواند یکی از عوامل آن حالت های خشمگینانه باشد.

غمی که مادر احتمالا از رنج پدر دچارش می شوند چون حتی اگر که این مشکل به نوعی زوال عقل سالمندی باشد پدر در اوایل این قضیه بسیار رنج می برند از اینکه خیلی باید دنبال وسایلشان بگردند یا مدام فراموش می کنند باید سازو کارهای جدیدی که اضطراب و غم را برطرف کند وارد زندگی این عزیزان شود و آن هم توسط مراقبین، فرزندان و اطرافیان قابل انجام است.

توصیه می  کنم که در این مورد پیگیری های پزشکی را برای پدر انجام دهید و دانش خودتان را حتما با مشاوره بالا ببرید تا بتوانید به مادر کمک کنید و این سیستم را در حدی نزدیک به تعادل نگه دارید، یادتان باشد که به هم خوردن تعادل زندگی زمانی که یکی از زوجین دچار مشکل می شود می تواند حتی آسیب های جسمانی به فرد مقابل وارد کند پیش از اینکه به نزد یک مشاور بروید حتما صورت مسئله ها و شرایط واقعی را که الان با آن روبه رو هستید ارزیابی کنید تا او بتواند به شما به خوبی کمک کند.

زوال عقل در سالمندی

زوال عقل در سالمندی

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.