اختلال اضطراب چیست؟( انواع، علائم و درمان این اختلال)

اختلال اضطراب

اختلال اضطراب

اضطراب احساسی طبیعی در انسان هاست، که هرکسی در شرایط مختلفی از زندگی آن را تجربه می کند، این اختلال طرز رفتار و احساسات ما را تحت تاثیر قرار می دهد.

اضطراب را زمانی انسان تجربه می کند که با یک چالش مهم برخود می کند. این اختلال شامل انواع مختلفی می باشد که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد.

 خیلی از افراد زمانی که در کار دچار مشکل شده، قبل از امتحان دادن و یا قبل از گرفتن تصمیم های حساس عصبی و مضطرب می شوند.

اختلال اضطراب

اختلال اضطراب

با این حال افراد مبتلا به اختالات اضطراب ترس غیرمنطقی و نگرانی بیش از حد نسبت به شرایط روزمره دارند.

این احساسات باعث اختلال در زندگی روزمره شده، به سختی کنترل می شوند و برای مدت طولانی باقی می مانند. این اختلال ممکن است از کودکی در افراد ظاهر شده و تا بزرگسالی آنها ادامه یابد.

انواع مختلفی از اختالالت اضطراب وجود داشته که بعضی از آنها اختلال هراس و ترس، اختلال وسواس جبری، اختلال تنشزای پس از رویداد، اختلال اضطراب اجتماعی، فوبیا و اختلال اضطراب فراگیر یا منتشر می باشند.

درمان اضطراب شامل نوعی روان درمانی که به شما یاد می دهد به چطر موقعیت های چالش برانگیز را نوعی دیگر دیده و به آن پاسخ دهید، تغییرات سبک زندگی و اگر لازم بود درمان دارویی می شود. بعضی اوقات اضطراب ناشی از بیماری دیگری بوده و برای درمان اضطراب باید آن بیماری را درمان کرد. بدون توجه به اینکه شما مبتلا به کدام نوع اضطراب هستید، بدانید که درمان به شما کمک می کند.

انواع اختلال اضطراب

چندین نوع شناخته شده اختلال اضطراب وجود دارند، که بعضی از آنها شامل:

 اختلال هراس : ( disorder Panic )

  این افراد دچار حملات اضطرابی ناگهانی می شوند که معمولاً چند دقیقه یا گاهی بیشتر به طول می انجامد. این حملات بسیار اتفاقی بوده و طوری رخ می دهند که عامل تحریک کننده اصلی مشخص نیست. افراد مبتلا به این نوع اضطراب اغلب جوان هستند. احساس تنگی و فشردگی در قفسه سینه، تپش شدید قلب، عرق کردن، لرزش، گیجی، احساس از دست دادن تعادل، …از علائم آن هستند، ولی این علائم آنقدر گسترده هستند که افراد فکر میکنند دچار سکته قلبی شدهاند و میترسند که بمیرند.

  • اختلال وسواس جبری : ( OCD )

در این حالت فرد افکار یا اعمالی را برخالف میل خود تکرار میکند.

این بیماری می تواند به صورت وسواس فکری یا وسواس عملی یا هر دو در فرد ظاهر شود. در وسواس فکری، فرد قادر نیست فکر، احساس یا عقیدهای تکراری و مزاحم را از ذهن خود بیرون کند. افکار وسواسی می توانند بسیار ناراحت کننده، وحشت آور یا وحشیانه باشد. افکار وسواسی می توانند باعث شوند که فرد به سمت عادات وسواسی گرایش پیدا کند، یعنی عمل یا اعمالی را به طور مکرر انجام دهد( وسواس عملی) مانند شستن مکرر دستها، بالا کشیدن بینی، …اعمال وسواسی هیچ گونه توجیه منطقی ندارند.

اختلال وسواس

اختلال وسواس

  • اختلال تنش زای پس از رویداد : (PTSD )

اختلال تنش زای پس از رویداد را به نام سندرم موج انفجار نیز می شناسند. این حالت مربوط می شود به حادثه ای( از قبیل جنگ، تصادفات شدید، سوانح طبیعی،… )  که با استرس شدید هیجانی همراه است و شدت آن می تواند به هر کسی آسیب برساند. یک دوم افرادی که دچار چنین استرس شدیدی می شوند علائم مربوط به آن را ( مانند خواب های تکراری، خاطراتی مبهم ولی فراگیرنده، از دست رفتن تعادل و پرخاشگری شدید،… ) پس از گذشت حدود سه ماه از دست می دهند. هرچه اقدام های لازم برای درمان زودتر انجام گیرد، احتمال ابتلا به اختلال استرس پس از سانحه کمتر می شود. در صورتی که این حالت بیش از چند ماه طول بکشد، احتمال این که تا آخر عمر با فرد باقی بماند بسیار زیاد می شود.

اختلال اضطراب اجتماعی :

این نوع ترس در اواخر کودکی یا اوایل نوجوانی شروع می شود و ترس و شرمساری از اشتباه کردن، صحبت کردن در جمع، غذا خوردن، سرخ شدن یا لرزش صدا و …در برابر جمع است و و با خجالت ساده تفاوت دارد. این حالت اضطراب مانع شناخت افراد جدید می شود و فرد را به انزوا و گوشه گیری می کشاند.

علائم ابتلا به اضطراب

علائم و نشانه های ابتلا به اختالات اضطرابی بسته به نوع اختلال متفاوت است، بااین حال عموما شامل برخی از موارد زیر می شود:

  1. احساس هراس، ترس و تشویش
  2. افکار وسواسی غیرقابل کنترل
  3. به یادآوری مکرر تجربیات ناراحت کننده
  4. کابوس های شبانه
  5. احساس ناتوانی
  6. رفتارهای تشریفاتی، مانند شستن مکرر دست
  7. دست های( پاها )سرد و یا عرق کرده
  8. تنگی نفس
  9. تپش قلب
  10. بی حسی و یا سوزن سوزن شدن دست ها و یا پاها
  11. تهوع
  12. تنش عضلانی
  13. سرگیجه
  14. تنفس عمیق و سریع
  15. احساس خستگی یا ضعف

 شما باید زمانیکه احساس می کنید زیادی نگرانید، احساس افسردگی می کنید، فکر می کنید اضطرابتان با بیماری مرتبط است و یا به خودکشی فکر می کنید، به پزشک مراجعه نمایید.

دلایل ابتلا به اختلال اضطراب

دلیل اصلی اختلالات اضطرابی هنوز معلوم نیست.

با این حال اختلالات  همانند سایر بیماری های ذهنی حاصل ضعف شخصی، نقص شخصیت و یا تربیت نامناسب فرد نمی باشد. هرچه دانشمندان بیشتر بر روی بیماری های ذهنی تحقیق می کنند، واضح تر می شود که خیلی از اختلالات ذهنی و روانی ناشی ازترکیب عواملی همچون تغییر در فشار و استرس مغز و محیط است.  مانند سایر بیماری های مغزی، این اختلال نیز ممکن است به دلیل مشکلات عملکرد مغز در زمینه های ترس و احساسات باشد. استرس زیاد و عوامل دیگر می تواند باعث ابتلای افراد به اضطراب گردد.

روانشناس

روانشناس

درمان اضطراب

دو درمان اصلی برای اختلالات اضطراب رفتار درمانی( روان درمانی )و درمان دارویی بوده و معمولاً بیشترین تاثیر را ترکیب هردو این درمان ها در پی دارد. برای یافتن بهترین شیوه درمان برای شما ممکن است پزشک مجبور به آزمایش چندین شیوه درمانی برروی شما گردد.

  • روان درمانی

این نوع درمان که به رفتار درمانی، گفتار درمانی و یا مشاوره روانی معروف است شامل صحبت با یک روانشناس و یا روانپزشک برای کمک به شما در کاهش اضطراب تان، می شود. درمان رفتار شناختی یکی از موثرترین شکل های روان درمانی برای درمان این اختلالات  می باشد. درطی این درمان شما می توانید فعالیت هایی به دلیل اضطراب رها کرده اید را دوباره شروع کرده و کم کم اضطراب شما شروع به بهبود نماید.

  • درمان دارویی

پزشکان از داروهای ضد افسردگی و کاهش دهنده اضطراب برای درمان این مشکل استفاده می نمایند.

 

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

2 دیدگاه ها

  1. سپاس آقای دکتر نوذری ..
    دقیق و روشن …
    بیشتر ه علایم رو من تجربه کردم.
    که با دارو درمان شدم.ولی بعد از مدتی مجددا مبتلا میشوم..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.