بیماری روان تنی و بروز آن پس از رویدادهای استرس زا

بیماری روان تنی

بیماری روان تنی

بیماری روان تنی یک بیماری است که ریشه ی عصبی دارد و استرس، اضطراب و افسردگی می تواند نقش مهمی در علل این بیمار داشته باشد.

بیماری روان تنی و فشار روحی به طور ناگهانی تاثیر خودش را بر سلامت فرد نشان نمی دهد بلکه با گذشت زمان ممکن است برای فرد مخاطره آمیز باشد.

من دکتر بیژن نوذری هستم مشاور شما در وب سایت yaresevom.com

پرسش امروز در مورد بیماری روان تنی است.

پرسیده اند که دختر من ۲ سال پیش بعد از یک پروسه ی طولانی موفق شد از شوهر معتاد و دچار بیماری روانی خودش طلاق بگیرد. همه ی ما و به خصوص خود او خیلی خوشحال شدیم اما او به تازگی دچار مشکلات روده شده است و پزشکان می گویند که این مشکل او روان تنی است و منشا استرس دارد. آیا ممکن است این مشکل به دلیل استرس هایی باشد که شوهرش به او وارد کرده است؟ و اگر چنین است چرا اینقدر دیر بروز کرده است!؟

بیماری روان تنی

بیماری روان تنی

ما درمورد بیماری های روان تنی به گفتار ها و بحث های مفصلی خواهیم داشت.

اما با توجه به این پرسش و ربط آن به استرسی که این خانم محترم دچار آن شده اند باید نکاتی را برای شما باز کنم.

اینکه خیلی از اوقات استرسی که ما در افراد مشاهدی می کنیم در بیرون بیانگر اندازه ی واقعی استرسی که فرد دچار آن نمی تواند باشد، خیلی از اوقات ما استرس را درو خودمان جمع می کنیم خصوصاً وقتی که بیماری روان تنی میگیریم یکی از معانی آن این است که مدت زیادی استرس را در درون خود ذخیره کرده ایم، به اد داشته باشیم که استرس ها تاثیر تجمعی دارند یعنی به مرور زمان جمع می شوند.

معمولاً از نطر زمان بندی وقتی که بیماری بروز می کند استرس های اصلی بیماری زا بین ۶ ماه تا ۱۸ ماه پیش از ظهور یک بیماری روان تنی اتفاق افتاده اند و یک فرآیندی طی کرده اند تا توانسته اند جسمانی شوند. نکته ای که اینجا وجود  دارد به نظر می آید خلاصی از یک رابطه ی ازدواجی حتی ناسالم می تواند بدون استرس باشد اما با فرایندی که شما وصف کردید حتی وقتی که دختر شما از آن شرایط بیرون آمده است خیلی احتمال دارد آن استرس های قبلی را با خودش آورده باشد خصوصاً که شما اینجوری که اعلام کردید گفتید که آن آقا دچار اعتیاد و بییمار روانی بوده است، زندگی با بیمار روانی خیلی خیلی می تواند استرس زا باشد.

بیماری روان تنی

بیماری روان تنی

نکته اینجاست که اگر ما در استرس هایی که در ما ایجاد شده است و آسیب هایی که دیده ایم بهبود پیدا نکنیم و فرآیند التیام و سلامتی خودمان را پیگیری نکنیم آن استرس ها و تنش ها در ما باقی می مانند.

نباید فکر کنیم وقتی از یک شرایط تنش زا بیرون می آییم دیگر استرس ها تمام شدند، وقتی شرایط تنش زا و آسیب زا بیرون می آییم باید به التیام خودمان هم بپردازیم و روند بهبودی را طی کنیم به یاد داشته باشیم که بعضی شرایط اصلا بیماری زا هستند.

بیماری های روانی به نحوی بعدا بیشتر صحبت خواهیم کرد می توانند سرایت هم بکنند نه به صورت بیماری روانی بلکه به صورت حالت های استرس پذیری و تنش هایی که می توانند خیلی عمیق باشند.

نقطه ی دیگر الگوهایی هستند که بر انتخاب های قبلی ما حاکم بوده اند و همیشه ما این ترس را داریم که نکند انتخاب اشتباهی مثل انتخاب گذشته ام انجام دهم و خود همین استرس زا است علاوه بر اینکه خود یک رابطه ی نامناسب می تواند در ما احساس بی اعتمادی، شک و ظن و خصوصاً احساس کم ارزشی خودمان را ایجاد کند و دنیای نا امن و ترسناک برای ما تنظیم کند. همه ی اینها می توانند بعد از این مدت جمع شده باشند و زمینه ی اختلال روان تنی را تشکیل داده باشند.

بیماری روان تنی

بیماری روان تنی

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.