آشنايی با خطرات زمين خوردگی در سالمندان و راه های پيشگيری از آن

خطرات زمین خوردگی

خطرات زمین خوردگی

خطرات زمین خوردگی در سالمندان با افزایش سن، کاهش توان عضلانی و کاهش بینایی آنها آغاز می شود که این امر باعث از دست دادن تعادل و زمین خوردگی در سالمندان می شود.

خطرات زمین خوردگی ممکن است حتی در خانه اتفاق بی افتد بنابراین بهترین راه این است که موارد احتمالی زمین خوردگی را برطرف کنیم.

آمارها نشان می دهند زمين خوردگی برای سالمندان تمام نقاط دنيا، كم كم دارد درد سرساز می شود. متخصصان اعتقاد دارند گرچه این روزها  با كنترل بيماری های مزمن مانند بيماری های قلبی، متوسط طول عمر در ميان سالمندان افزایش چشمگيری پيدا كرده، ولی سقوط و زمين خوردگی بلای تازه ای است كه جان سالمندان را تهدید می كند. آمار زمين خوردگی سالمندان از سال ١٩٩٠ میلادی به این طرف به شكل بی سابقه ای افزایش یافته است. دكتر جنيفر استيونس كه یك اپيدميولوژیست امریكایی است و به تحقيق و مطالعه درباره كنترل بيماری ها و پيشگيری از آنھا می پردازد، معتقد است، این روز ها دیگر مردم از بيماری های قلبی یا سرطان نمی ميرند بلكه یك زمين خوردگی ساده می تواند سبب از دنيا رفتن سالمندان شود. در حال حاضر، زمين خوردگی چهارمین علت مرگ سالمندان سراسر دنيا ست.

خطرات زمین خوردگی

خطرات زمین خوردگی

 

پوكی استخوان رنگ می بازد.

 با این حال خبر های خوشی هم  از گوشه و كنار به گوش می رسد و آن اینكه خانم ها در سال های اخير كمتر دچار شكستگی لگن شده اند، به احتمال قوی به این دليل كه بيماری استئوپروز (پوكی استخوان) با تFش ھای بين المللی و افزایش آگاهی بانوان درباره روش های پيشگيری و كنترل این بيماری، در ميان زنان سالمند رو به كاهش گذاشته و كمتر دیده می شود. بنا بر آمار، شكستگی لگن از سال ١٩٩۶ به این طرف كاهش چشمگيری را نشان می دهد.

استئوپروز یا پوكی استخوان یكی از بيماری های اسكلت بدن است كه در آن، تراكم استخوان های بدن كاهش  می یابد. در این بيماری خاص كه با بالا رفتن سن بيشتر دیده می شود، كاهش مواد معدنی استخوان را دخيل می دانند. به دنبال ضعيف شدن استخوان ها، با یك ضربه خفيف مانند عطسه كردن یا نشستن ناگهانی، ممكن است استخوان هاترك بردارند. كمبود مصرف مواد معدنی ماند كلسيم و نيز كاهش هورمون های جنسی مانند استروژن پس از یائسگی نيز در این باره دخيل می دانند.

خطرات زمین خوردگی

خطرات زمین خوردگی

ناامنی از چشم تا گوش

فكر می كنيد چرا سالمندان زیاد زمين می خورند؟ متخصصان اعتقاد دارند زمين خوردن سالمندان دلیل دیگری به جز بی احتياطی دارد چرا كه بيشتر سالمندان هنگام راه رفتن بيش از افراد جوان دقت می كنند. در این ميان عواملی دیگر نقش اساسی را بر عهده دارند. با افزایش سن، قدرت بينایی كاهش می یابد و همین موضوع باعث می شود سالمندان هنگام راه رفتن، موانع موجود در محيط مثل جمع شدگی فرش یا موكت، پله و یا حتی اسباب بازی های پخش شده كف اتاق را نبينند و با برخوردشان به این وسایل، به سادگی زمين بخورند. تحليل ساختمان های گوش داخلی نيز كه در كنترل تعادل بدن نقش دارد.

یكی دیگر از عواملی است كه موجب می شود سالمندان هنگام راه رفتن تعادل خود را از دست بدهند كاهش نيرو و توان عضلانی نيز در این موضوع نقش دارد.

متخصصان اعتقاد دارند كه سالمندان هنگام دستشویی رفتن باید بسيار مراقب باشند، چرا كه كف این محيط معمولا از كاشی و سراميك و در عين حال لغزنده است. بنابراین حفظ تعادل در این محيط برای سالمندان بسيار مهم است. بسياری از سالمندان، هنکام بلند شدن از دستشویی، دچار سقوط، زمين خوردگی و شكستگی لگن و استخوان می شوند. آمارهای CDC نشان می دهد، فقط در سال ٢٠٠٣ ، ١٣هزار و ٧٠٠ سالمند به دليل زمين خوردگی جان خود را از دست داده اند.

خطرات زمین خوردگی

خطرات زمین خوردگی

در سال های اخير، آمار زمين خوردگی و مرگ در اثر سقوط در ميان سالمندان افزایش یافته است. بسياری از زمين خوردگی ها در سالمندان با انجام تغييراتی ساده در منزل یا محل زندگی سالمندان قابل پيشگيری است. به علاوه شما اگر پا از ۶۵ سالگی فراتر گذاشته اید و سالمند به شمار می روید، باید بيش از پيش مراقب خودتان باشيد. توصيه های جدید CDC برای پيشگيری از زمين خوردگی شما در این سنين، بسيار جالب است:

 برنامه ورزشی منظم:

ورزش كردن یكی از مواردی است كه با انجام آن، احتمال زمين خوردن را به ميزان قابل ملاحظه ای كاهش  می دهید. ورزش كردن به شما كمك می كند قوی تر شوید و زندگی و احساس بهتری داشته باشيد. به علاوه به حفظ تعادل شما كمك شایانی می كند. فراموش نكنيد اگر در این دوران ورزش كردن را جزو برنامه تان قرار ندهید به مرور ضعيف و ناتوان می شوید و امكان زمين خوردگی افزایش می یابد. از پزشك بخواهید، مناسب ترین ورزش را به شما معرفی كند. داروهایتان  را كنترل كنيد بهتر است دارو هایی را كه مصرف می كنيد، با پزشك چك كنيد. با بالا رفتن سن، مكانيسم اثر داروها در بدن تغيير می كند. بنابراین، ممكن است یك دارو یا تركيبات دارویی، سبب گيجی یا خواب آلودگی شما شده و موجب زمين خوردگی شما شود.

خطرات زمین خوردگی

خطرات زمین خوردگی

هوای  چشمتان را داشته باشيد حداقل سالی یك بار برای معاینه چشم، به چشم پزشك مراجعه كنيد. ممكن است عينك شما نامناسب باشد و یا مبتلا به برخی بيماری های چشمی مثل آب مروارید یا آب سياه باشيد كه موجب كاهش قدرت بينایی شما می شوند: كاهش قدرت بينایی، از دلایل  اصلی زمين خوردگی سالمندان است

 امنيت در خانه:

تقریبا نيمی از زمين خوردگی ها در منزل اتفاق می افتد. بنابراین برطرف كردن مواردی كه در منزل ممكن است سبب زمين خوردگی شما شوند، بسيار كمك كننده است.

وسایلی كه ممكن است از آنها  در طول روز استفاده كنيد، مانند كتاب، روزنامه، لباس ها و كفش ها را پس از استفاده در جای مخصوص قرار دهید و آن ها را از كف اتاق جمع كنيد.

قاليچه های كوچك را از كف اتاق جمع كنيد و موكت ها را به كف اتاق بچسبانيد تا هنگام راه رفتن زیر پای شما نلغزند.

در آشپزخانه وسایل مورد نظرتان را در طبقات پایين جای دهید تا لازم نباشد از پله، نردبان یا صندلی برای برداشتن و گذاشتن اشيا بالا بروید. در صورت امكان، ميله هایی را كنار دستشویی یا حمام یا كنار دوش آب نصب كنيد تا بتوانيد دست تان را به آنها بگيرید و به این ترتيب، در این محيط های لغزنده ليز نخورید. از پادری ھای غير لغزنده مقابل در حمام و دستشویی استفاده كنيد.

روشنایی منزل خود را تنظيم كنيد، چون در سنين بالا نياز به نور بيشتری برای دیدن اشيا خواهید داشت. در راه پله های منزل نرده و لامپ هایی با روشنایی كافی نصب كنيد.

درون و بيرون از منزل كفش بپوشيد.

هیچ وقت پابرهنه یا با دمپایی راه نروید، چون امكان لغزش و زمين خوردن شما افزایش می یابد. وسایل منزل را به گونه ای بچينيد که لازم نباشد آنھا را دور بزنيد؛ چرا كه وقتی نيمه شب از خواب بيدار می شوید، ممكن است به دليل خواب آلودگی جای وسایل را فراموش كنيد و با برخورد با آنها زمين بخورید.

خطرات زمین خوردگی

خطرات زمین خوردگی

از یكی از اعضای خانواده بخواهید مسير رفت و آمد شما را در منزل مستقيم كند و مبل ها و ميزها و وسایل اضافی را از این مسير، بردارد. باز بودن مسير رفت و آمد شما باعث می شود احتمال زمين خوردنتان كاهش یابد. شماره تلفن های ضروری، مانند شماره افرادی از اعضای را خانواده كه می توانند در این شرایط و در صورت زمين خوردگی به كمك شما بشتابند، روی كاغذ با حروف بزرگ طوری كه به راحتی قابل خواندن باشد بنویسيد و روی دیوار مجاور تلفن نصب كنيد. به علاوه درباره زندگی كه می تواند همراه شما باشد و در صورتی كه به زمين خورده و نتوانستيد دوباره بلند شوید، بتوانيد آن را به صدا درآورید، فكر كنيد. در این صورت، دیگران می توانند به موقع به كمك شما بشتابند. با همه این تدابير فكر می كنيد باز هم دچار زمين خوردگی شوید؟

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

2 دیدگاه ها

  1. بسیار عالی بود آقای دکتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.