آلزايمر درکمين سالمندان چاق

شیوع آلزایمر در سالمندان

شیوع آلزایمر در سالمندان

شیوع آلزایمر در سالمندان با پیشرفت علم پزشکی، مراقبت های بهداشتی، افزایش طول عمر انسان و امید به زندگی بیشتر می شود زیرا تعداد سالمندان رو به افزایش می رود و خطر ابتلا به آلزایمر نیز بیشتر می شود.

شیوع آلزایمر در سالمندان به عواملی همچون پیری، چاقی در سالمندان، تغذیه ی نامناسب، ورزش ناکافی در طول روز یا هفته و همچنین فشار خون بالا بستگی دارد.

محققان پيش بينی می كنند به دليل افزایش شيوع چاقی درجهان، به زودی شاهد شيوع آلزایمر در سالمندان خواهیم بود. وقتی آلبوم عكس های خانوادگی را در برابرش می گشایيد، خاطرات ریز و درشت گذشته را به روشنی برایتان تعریف می كند ولی درست در همان لحظاتی كه حسابی سر شوق آمده اید تا بيشتر بدانيد و تصور می كنيد حالش رو به بهبود است، در همین لحظه برای چندمين بار از شما نامتان را می پرسد او آلزایمر دارد.

شیوع آلزایمر در سالمندان

شیوع آلزایمر در سالمندان

آلزایمر یكی از بيماری هایی است كه برخی از سالمندان را گرفتار خود می كند.

خیلی ها وقتی سالمندی را كه به آلزایمر دچار است می بينند، به فاصله  نگران می شوند و با خودشان می گویند نكند من هم  در آینده به این بيماری مبتلا شوم؟ این یك نگرانی است و دانشمندان تلاش كرده اند به این سوال پاسخ دهند كه چه كسانی باید در آینده از بابت ابتلا به  آلزایمر نگران باشند. محققان انگليسی در مطالعه ای جدید كشف كرده اند در افراد چاق احتمال ابتلا آلزایمر نسبت به دیگران بيشتر است. این محققان می گویند كه افزایش تعداد افراد چاق در جوامع، تعداد افراد مبتلا به آلزایمر را در آینده افزایش خواهد داد. انجمن آلزایمر انگلستان پيش بينی می كند كه در طول ۵٠ سال آینده، ٢/۵ ميليون نفر در این كشور در اثر چاقی به آلزایمر مبتلا خواهند شد.

 آلزایمر جهان را می گيرد

محققان معتقدند افراد چاق می توانند با رعایت رژیم غذایی مناسب، ورزش كردن و كاهش فشار خون شان خطر ابتلا آلزایمر را در خود کاهش دهند. در حال حاضر فقط در كشور انگلستان ٧٠٠هزار نفر از بيماری زوال عقل رنج می برند.

جالب است بدانيد که مهم ترین عاملی كه خطر ابتلا به  آلزایمر را در یك فرد افزایش می دهد، پيری است یعنی از ميان تمام عواملی كه فرد را مستعد ابتلا به زوال عقل می كنند، بالا رفتن سن بيش از عوامل دیگر، فرد را در خطر ابتلا به آلزایمر قرار خواهد  داد.

از سوی دیگر با پيشرفت علم پزشكی و مراقبت های بهداشتی طول عمر انسان ها و اميد به زندگی در بيشتر كشورهای دنيا افزایش پيدا كرده است و از آنجایی كه تعداد سالمندان این كشورها رو به افزایش است، تعداد افراد مبتلا آلزایمر نيز در تمام دنيا رو به افزایش گذاشته است.

شیوع آلزایمر در سالمندان

شیوع آلزایمر در سالمندان

 

كارشناسان پيش بينی می كنند تعداد افراد مبتلا به  آلزایمر در طول ٢٠ سال آینده به یك ميليون و در طول ۵٠ سال آینده به ٢/۵ ميليون نفر فقط در كشور انگلستان برسد.

محققان می گویند روش زندگی افراد نقش مهمی در پيشگيری از ابتلای آنها به آلزایمر دارد.

چاقی، سيگار كشيدن، فشارخون بالا و كلسترول خون احتمال ابتلا به  آلزایمر را افزایش می دهند. شاید بخواهید بدانيد كه این عوامل چگونه احتمال ابتلا به  آلزایمر را در افراد افزایش میدهند. این فاكتورها موجب آسيب عروق مغزی می شوند. آسيب عروق مغزی و خون رسانی ناكافی به سلول های مغزی درنهایت موجب مرگ سلول های مغزی و ابتلا به آلزایمر می شود.

شیوع آلزایمر در سالمندان

شیوع آلزایمر در سالمندان

 بيماری های قلبی و زوال عقل

 پرفسور کلایو بالارد، مدیر گروه تحقيقات انجمن آلزایمر انگلستان می گوید: افرادی كه در سن ۶٠ سالگی چاق هستند، در سن ٧۵ سالگی دو برابر بيش از دیگران در خطر ابتلا به آلزایمر قرار دارند. بنابراین اگر انجمن های مسئول سلامت در جوامع به فكر نباشند و هشدارهای لازم به میانسالان را ندهند، در آینده ای نه چندان دور شاھد افزایش آمار مبتلایان خواھيم بود.

پرفسور بالارد می گوید: این پژوهشگر اعتقاد دارد كه می توان با این روش ها، بروز آلزایمر را پنج سال یا بيشتر به تعویق انداخت.

آلزایمر بيماری است كه تمام توانایی های عملكردی را از سالمند می گيرد و تمام اعضای خانواده وی را گرفتار خواهد ساخت.

تاكنون درمان قطعی برای آلزایمر در علم پزشكی وجود ندارد ولی پزشكان می گویند با اصلاح روش زندگی و روی آوردن به زندگی سالم می توان خطر ابتلا به آلزایمر را تا حدود زیادی كاهش داد. پروفسور جرمی پيرسون، ریيس انجمن قلب انگلستان می گوید: این پژوهشگر اعتقاد دارد كه اگر بيماران از عواملی كه آن ها را مستعد ابتلا به بيماری قلبی می كنند دوری كنند، می توانند هم از بيماری قلبی عروقی و هم از زوال عقل در سنين سالمندی در امان بمانند.

شیوع آلزایمر در سالمندان

شیوع آلزایمر در سالمندان

 توصيه های انجمن آلزایمر انگلستان

 شاید بخواهید روش زندگی سالم را كه این همه بر آن تاكيد می شود، بدانيد. شما به عنوان یك فرد ميانسال یا سالمند باید از چه عواملی دوری كنيد و چه كارهایی را در زندگی تان انجام دهید تا از آلزایمر در امان بمانيد؟ انجمن آلزایمر انگلستان پيشگيری از آلزایمر را با داشتن یك روش زندگی سالم در چند دستور كوتاه خلاصه كرده است:

  • سيگار نكشيد
  •  غذاھای چرب و پرنمك كمتری بخورید و به جای آن سبزی ها و ميوه های بيشتری مصرف كنيد
  •  مرتب و طبق برنامه ورزشی منظم ورزش كنيد و فعاليت بدنی را از قلم نيندازید
  •  روابط اجتماعی فعال و پویا داشته باشيد و با دیگران در ارتباط بوده و گفتگو و مراوده داشته باشيد
  •   از پزشك تان بخواهید فشارخون و كلسترول خون شما را پيوسته كنترل كند.

آلزایمر؛ باسواد و بی سواد

 نتایج مطالعات دانشمندان ایرانی نشان می دهد كه بيماری آلزایمر افراد بی سواد را بيش از افراد تحصيل كرده تهدید می كند.

بنابراین به نظر می رسد باز هم بهبود روش زندگی و قرار گرفتن در شرایط بهتر زندگی، افراد را از آلزایمر دورتر می كند. به گفته دكتر مریم نوروزیان، نتایج این پژوهش نشان می دهد افرادی كه كمتر از هشت سال تحصیلات دارند، بيش از سایرین در معرض خطر ابتلا آلزایمر قرار دارند. برای بهبود عملكرد مغز باید از آن استفاده كرد، آموختن مداوم به افزایش توان مغز منجر می شود و بنابراین مغز دیرتر در برابر آلزایمر تسليم خواهد شد.

افرادی كه به مشاغل بسيار ساده اشتغال دارند و فعاليت آنان ارتباط چندانی با به كارگيری خلاقیت آنان نداشته و فرد از روی عادت روزانه اموری را انجام دهد، بيشتر در معرض خطر ابتلا به آلزایمر قرار دارند. هر چه شغل نيازمند تفكر بيشتری باشد، این امر یك عامل محافظتی در برابر زوال مغز محسوب می شود.

شیوع آلزایمر در سالمندان

شیوع آلزایمر در سالمندان

شيوه گذراندن اوقات فراغت نيز در ابتلای افراد به آلزایمر موثر است.

تحقيقات نشان می دهد افرادی كه ساعات متوالی به شكل منفعل در كنار تلویزیون اوقات فراغت را می گذارنند، نسبت به سالمندانی كه اوقات فراغت خود را به فعاليت های فكری مانند مطالعه و بازی هایی چون شطرنج و فعاليت های هنری اختصاص می دهند، بيشتر به آلزایمر مبتلا می شوند. از سوی دیگر، نتایج یك مطالعه دیگر نشان می دهد كه بيماری آلزایمر در افرادی كه تحصيلات بالاتری دارند، سریع تر پيشرفت می كند. به گزارش بی بی سی، مطالعه ای كه روی ٣١٢ بيمار مبتلا به آلزایمر انجام شده است، نشان می دهد هنگامی كه بيماری در افراد تحصيل كرده به سطح بحرانی می رسد، كاهش فعاليت مغز سریع تر می شود. طبق این مطالعه، محققان معتقدند آلزایمر تحصيل كرده ها سریع تر پيشرفت خواهد كرد.

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.