• صفحه خانگی
  • >
  • صوت
  • >
  • برخورد با تنبلی در فردی که باید مسئولیت هایی را بر عهده بگیرد

برخورد با تنبلی در فردی که باید مسئولیت هایی را بر عهده بگیرد

تقسیم کار در خانواده

تقسیم کار در خانواده

تقسیم کار در خانواده نقش مهمی در مسئولیت پذیری اعضای آن دارد و با توجه به تقسیم کاری که صورت گرفته هر کسی باید به وظایف و مسئولیت های خودش پایبند باشد و دیگران را هم به مسئولیت پذیری ترغیب کند.

تقسیم کار در خانواده باید عادلانه باشد و بر اساس توانایی افراد تنظیم شده باشد.

من دکتر بیژن نوذری هستم مشاور شما در وب سایت yaresevom.com

خانمی پرسیده اند که آقای دکتر با شوهر تنبل چه کار می شود کرد؟ پسر ۴ ساله ی من ۳ ماه است که مبتلا به مشکل ریوی شده است چند بار او را در بیمارستان بستری کرده ایم، شوهرم در نگه داری او مراقبت از او هیچ کمکی به من نمی کند و کماکان مانند گذشته مدت زیادی را جلوی تلویزیون صرف تماشای تلویزیون می کند من نمی دانم با او چه برخوردی کنم؟ لطفاً من را راهنمایی کنید.

تقسیم کار در خانواده

تقسیم کار در خانواده

باید به یاد داشت که هر مشکلی در خانواده اتفاق می افتد زمانی که ما خانواده داریم مشکل ما هم است در واقع هر مشکلی در خانواده مشکل همه است، هیچ کدام از اعضای خانواده از آن برکنار نیستند این درکی است که باید یک سرپرست خانواده یا یک جزو خانواده شکل بگیرد در شرایط سخت فقط یک فرزند و یک مادر با سختی روبه رو نیست بلکه پدر نیز با شرایط سخت روبه رو است و باید همه در کنار هم از سختی ها عبور کنیم.

نحوه ی برخورد با کسی که این قاعده را نمی شناسد یا از آن شانه خالی می کند چیست؟

در چنین مواردی ما باید خواسته ی مشخص داشته باشیم، خواسته ی مشخص در اینجا می تواند تقسیم کار باشد ولی نه اینکه ما می خواهیم با هم تقسیم کار خوب داشته باشیم، نه! بلکه یک تقسیم کار که مشخص باشد، وظایف هر کسی حتی نوشته شده باشد که از این خانم می خواهم که این کار را انجام دهم و وظایف را بنویسم و به همسرشان بگویند که من از تو انتظار دارم که این وظایف را انجام بدهی و بعد نظر آن را بپرسند که آیا می تواند؟ می خواهد؟ یا نمی تواند؟ نمی خواهد؟ که هر کدام از آن وظایف انجام دهد و در این مورد باید مذاکره کنند چون من اگر که نپذیرم که این وظایف من است شما به هیچ قیمتی نمی توانید آن را به من تحمیل کنید.

یادتان باشد هرگز به هیچ کس نمی شود چیزی را پذیرفته تر تحمیل کرد.

پس این خواسته ها باید منطقی باشند، عادلانه بباشند، سالم باشند و بر اساس توانایی افراد تنظیم شده باشند تا بتوانند به یک تعهد مشترک تبدیل شوند و بعد ما این تعهد را بخواهیم که برایش زمان تعیین کنیم، کمیت و کیفیتش را مشخص کنیم. طبعاً تغییر به صورت ناگهانی وآنی نمی تواند اتفاق بی افتد خصوصاً وقتی که فرد به نوعی برخورد و روش دیگر عادت کرده باشد.

تقسیم کار در خانواده

تقسیم کار در خانواده

پس برای اجرای خواسته ی ما زمان تعیین می کنیم اما زمان تعیین کردن کافی نیست ما باید عواقب رعایت نکردن زمان را هم مشخص کنیم یعنی یک حد نهایی زمان تعیین کنیم و اعلام کنیم که اگر از آن حد بگذرد چه عواقبی اتفاق خواهد افتاد؟ وای به حال ما اگر در اینجا چانه پذیر باشیم، در واقع افراد از آن حد زمانی رد می شوند بعد یا با ما چانه می زنند یا می بینند که هیچ اتفاقی نیفتاد و از دوباره بر می گردنند به روش قبلی خودشان و این وسط فقط وقت و انرژی ما تلف شده.

به یاد داشته باشید ما در چنین مواردی همیشه یکسری درهایی را می بندیم و یکسری درهایی را باز می گذاریم.

درهایی را به روی بی مسئولیتی می بندیم و درهایی را به سوی پذیرش مسئولیت باز می گذاریم که آن فرد بر حسب خواسته ها، نیاز ها و ابعاد درونی خودش یکی از درها را به سمت مسئولیت انتخاب کنید اما در عین حال خودتان را هم آماده کنید که در چنین مواردی مشکلات خفته و تعارض های پنهانی بروز کنند و شما و رابطه تان را به چالش بکشند، مذاکره روشن، صریح، مستقیم و صادقانه در همه حال چاره و شیوه ی کار است.

تقسیم کار در خانواده

تقسیم کار در خانواده

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

2 دیدگاه ها

  1. خیلی سخته
    خودم تنبل بشم راحت تره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.