بحران بلوغ در نوجوانان

بحران بلوغ

بحران بلوغ

بلوغ یکی از بحرانی ترین دوره های زندگی فرد می باشد که نشانه هایی از قبیل بی قراری، بالا و پایین رفتن هورمون های عصبی و در نتیجه منجر به پرخاشگری های غیر قابل کنترل می شود.

بلوغ مرحله ای از رشد است که برای همه نوجوانان اعم از دختر و پسر اتفاق می افتد.

من دکتر بیژن نوذری هستم مشاور شما در وب سایت yaresevom.com

مادری پرسیده اند که من یک پسر ۱۳ ساله دارم و تصور می کنم که دچار بلوغ زودرس شده است. او چند ماه است که بهانه جو و پرخاشگر و عصبی شده است و خواب و تغذیه اش نیز به هم ریخته است مخصوصاً بعد از ظهر ها دچار بی قراری می شود و ساعت ها به بازی کامپیوتری می پردازد. لطفا من را راهنمایی کنید.

بحران بلوغ

بحران بلوغ

با توجه به علائمی که این مادر اعلام می کنند بله به احتمال بسیار قوی پسرشان دچار بلوغ زودرس شده است.

فرآیند بلوغ با تاثیر گذاشتن روی هورمون ها موجب می شود که سیستم عصبی ما نیز تحت تاثیر قرار بگیرد و یک مجموعه ای از علائم خلقی، روحیه ای و حتی حالت های تکرار ذهنی یا تکرار عملی که به وسواس معروف است ممکن است اتفاق بیفتد. این مرحله ممکن است بحرانی شود به این دلیل که هنوز فرد به یک ثبات در سیستم عصبی-هورمونی اش نرسیده و آن تلاطم ها و بالا و پایین های هورمونی را دارد تجربه می کند. قطعاً با دستور دادن، سرکوب کردن یا فشار آوردن به شیوه های مختلف ما نمی توانیم این وضعیت را کنترل کنیم چون حتی دست خود آن فرزند هم نیست.

نکته ی اول این است که باید دانش خودمان را در این زمینه بالا ببریم.

یعنی کتاب ها و مطالبی را مطالعه کنیم که در مورد بحران بلوغ و بلوغ نوجوانان نوشته شده اند و این گونه می توانیم با نظر افرادی که از زاوویه ی وسیع تری به این قضیه نگاه می کنند به موضوع نگاه کنیم و کمک بگیریم، مشورت با مشاورین هم می تواند خوب و مفید باشد.

بحران بلوغ

بحران بلوغ

اما بردن یک نوجوان به دلیل این مشکلات پیش روانشناس یا مشاور به عنوان یک بیمار ممکن است آسیب زا باشد و تاثیر بدی روی روحیه آن نوجوان داشته باشد.

خصوصاً اگر در پیرامون آن فرهنگ رفتن به نزد مشاور نباشد مثلا مادری که خودش هرگز به مشاور مراجعه نکرده اما به فرزند نوجوان خودش می گوید که برویم به نزد یک مشاور اما اگر آن مادر مدام برای مشورت به مشاور مراجعه کرده باشد در این زمان هم ممکن است که بتواند به راحتی فرزندش را به نزد آن مشاور ببرد. یادتان باشد که اعتماد به نفس نوجوانان بسیار پایین است، یکی از دلایل آن هم همان تغییرات سریع است که دارند تجربه می کنند. آنها این کمبود اعتماد به نفس و عزت نفس را با یک عملکرد تهاجمی پرخاشگرانه ممکن است که جبران کنند.

باید به انواع مختلف به نوجوان کمک کرد تا به ثبات در سیستم عصبی و هورمونی اش دست پیدا کند.

یکی از این روش ها هدایت فرزندتان به سمت فعالیت های ورزشی متعادل است.

سعی نکنید از این بی قراری استفاده کنید و از فرزندتان یک قهرمان ورزشی بسازید یا بدتر از آن روحیه ی رقابت جویی و جاه طلبی نا سالم در آن پرورش دهید. ورزش های هوازی در این زمان بهتر عمل می کنند یک رژیم غذایی متعادل که هم مواد لازم را به بدن برساند و هم مقدار قند سفید و نمک سفیدش کم باشد می تواند مفید باشد. در کنار نوجوانتان بایستید تا بتوانید هدایتش کنید پیش روی او نایستید چون به دلیل عزت نفس پایینش ممکن است هم به خودش و هم به شما صدمه بزند. و یک نکته ی بسیار مهم این است که در زمان بحران بلوغ برخی از بیماری های زمینه ای خلقی و روانی بروز می کنند و حتما با یک مشاور آگاه در مورد علائم فرزندتان صحبت کنید شاید حتی او نیاز به دارو درمانی داشته باشد.

بسیاری از اوقات ما با بیمارانی برخورد می کنیم که می گوییم ای کاش در نوجوانی درمان شده بودند. پس هوشیار باشید و با همدلی در کنار فرزندتان قرار بگیرید تا بتواند از این بحران بلوغ عبور کند.

بحران بلوغ در نوجوانان

بحران بلوغ در نوجوانان

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.