فردی که دچار عود بیماری سرطان شده است

عود بیماری سرطان

عود بیماری سرطان

عود بیماری سرطان خصوصاً وقتی بعد از مدتی اتفاق بیافتد که فرد در آن زمان احساس سلامتی کرده است و فکر می کند که از بیماری به طور کامل خلاص شده است ممکن است باعث ناامیدی، سرخوردگی و حتی خشم فرد بیمار شود.

عود بیماری سرطان به طور ناگهانی باعث آسیب روحی به فرد می شود در این زمان کمک از گروه های حمایتی یعنی حمایت اجتماعی می تواند به فرد کمک کند.

من دکتر بیژن نوذری هستم مشاور شما در وب سایت yaresevom.com

سوال پرسیده اند که خواهرم ۵۰ سال دارد او حدود ۶ سال پیش مبتلا به سرطان پستان شد و ۲ سال درگیر درمان بود به تازگی پس از ۴ سال در چکاب های پیگیری توده های سرطانی به صورت متاستاز در بدن وی پیدا شده شده است در حالی که خواهرم کاملاً باور کرده بود که حالش خوب شده است و دیگر هرگز مبتلا به سرطان نمی شود. چگونه به او کمک کنم؟

عود بیماری سرطان

عود بیماری سرطان

وقتی که یک فردی به این باور می رسد که دیگر به بیماری سرطان مبتلا نمی شود و سپس علائم عود بیماری یا یک بیماری سرطان جدید در بدنش پیدا می شود بسیار از نظر روحیه آسیب پذیر می شود همیشه به شرایط سختی که پس از امیدواری دچارش می شویم می تواند به ما را تکان دهد و روحیه ی ما را پایین بیاورد.

نظر ما همیشه این است که درمان جسمی سرطان حتماً باید با درمان های عاطفی، روانی، ذهنی، معنوی، خانوادگی، اجتماعی در واقع بهبود زندگی در همه ی سطوح همراه شود و تکمیل شود.

فردی که مبتلا به سرطان شده است یکبار باید خیلی بیشتر مواظب سلامتی اش باشد.

اینجا دیگر واقعا مانند این است که شما دارید روی پله برقی که ودام به پایین می آید بالا می روید و پنل این پله برقی خراب شده است و پله برقی همین طور داره به پایین می آید. زمانی که شما یکبار دچار بیماری سرطان شده باشید گویی این پله برقی با سرعتی بیشتری در حال پایین آمدن است پس شما باید با سرعت بیشتری به بالا بروید و هرگز نباید بایستید چون وقت که می ایستید بعد از یک مدتی می بینید که از نظر سلامتی و مسیر بهبودیتان پایین هستید یعنی در واقع عقب می افتید.

عود بیماری سرطان

عود بیماری سرطان

اگر شما هم در شرایطی قرار گرفتید که حمایت همدلانه از عزیزتان که مبتلا به بیماری سرطان است یا بار اول یا مثل خواهر ایشان بار دوم حتماً از گروه های حمایتی کمک بگیرید افرادی در این گروه ها هستند که حتی دو بار یا حتی سه بار سرطان را در واقع به زانو در آوردن و از آن عبور کردند و توانسته اند بعد از بهبودی شان یک زندگی رضایت بخش داشته باشند.

یکی از خواص این گروه ها که اغلب توسط موسسات خیریه در ایران شکل می گیرند این است که آموزش در گروه به صورت جمعی خیلی اوقات می تواند موثرتر باشد.

افراد همدیگر را با مدل های بهبودی آشنا می کنند، افراد از هم حمایت می کنند. خیلی از کارها هست که حمایت گر انتخابی ممکن است که بهتر بتواند انجام دهد و بسیاری از کارها هست که حمایت گرهای غیر انتخابی مثل فامیل، بستگان و دوستان می توانند بهتر انجام دهند و همیشه این دوتا همدیگر را تکمیل می کنند.

عود بیماری سرطان

عود بیماری سرطان

این را می گویم چون زمانی که فرد بیماری اش عود می کند باید بیشتر روی موضوع امید و احساس توانمندی او برای عبور از بیماری کار شود، شاید بیمار احساس کند که یک بار ر یک جنگی شکست خورده است و آن باعث شود که یکسری امیدش را از دست بدهد اما باور ما این است که ما همیشه توان بهبود یافتن را دارم و منظور ما از بهبود یافتن، بهبود یافتن سبک زندگیمان، بهبود یافتن احساس درونمان و بهبود یافتن وضعیت روانیف ذهنی، عاطفی، معنوی، اجتماعیمان است. پس همراهی و همدلی در این زمان از اهمیت بیشتری برخوردار است.

حتما با یک مشاور آگاه به اقدامات مراقبتی و بهبودی روانی معنوی مشورت کنید و به تقویت سیستم حمایتی این فرد بپردازید هم در خانواده هم به سیستم حمایتی اجتماعی.

عود بیماری سرطان

عود بیماری سرطان

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.