ياري رساني به افراد مبتلا به اختلال رواني

 یاری رسانی به فرد

 یاری رسانی به فرد

یاری رسانی به فرد اختلال روانی کار دشواری است زیرا ممکن است روند بهبودی به کندی پیش برود و نیاز یه صرف زمان بیشتری برای بهبودی  باشد.

یاری رسانی به فرد دچار اختلال روانی شده از اهمیت ویژه ای برخوردار است و اولین اقدامی که می شود برای این افراد انجام داد آرامشی و احساس اطمینان دادن به بیمار می باشد.

تاكنون به شما گفته شد كه چگونه فردي را كه دچار اختلال رواني است شناسایی کرده با او و خانواده اش برخورد کنید، چگونه از انواع مختلف ناتواني هايي كه تجربه مي كند ارزیابی به عمل آوريد.

 یاری رسانی به فرد

یاری رسانی به فرد

گام بعدي آن است كه بدانيد چگونه مي توان به چنين فردي كمك كرد:

۱) به خاطر داشته باشيد، چنین فردی دچار ناتوانی می باشد و ممکن است بهبودی به کندی حاصل شود. انتظار نتايج سريع و چشمگیر را نداشته باشيد

۲) اگر بهبودي فرد كند است ، مأيوس نشويد، برخي افراد در مقایسه با دیگران نياز به صرف زمان بيشتري برای بهبودي دارند.

۳) هدف ها و روش نیل به آن ها را واقع بینانه تعیین کنید. به عنوان مثال، در صورتی که به بیمار کمک می کنید که فعالیت های کشاورزی و دامپروری را از سر بگیرد، می توانید به او پیشنهاد کنید که برای مدتی از چند رأس گاو یا گوسفند نگهداری کند، به این ترتیب در انتخاب هدف واقع بینانه عمل کرده اید.

 یاری رسانی به فرد

یاری رسانی به فرد

تکالیفی را انتخاب كنيد كه ساده و مورد علاقه فرد باشند.

يك تکلیف را به گونه اي كه براي فرد قابل فهم باشد به مراحل ساده تر تقسيم كنيد. براي مثال اگر فرد مي خواهد براي خريد به بيرون برود از او بخواهيد فقط يك نوع كالا بخرد

۴) در ابتدا بر فعاليت ها نظارت كنيد. به تدريج نظارت را كم كنيد، و سپس اجازه دهيد تا فرد بدون كمك و نظارت فعاليت ها را انجام دهد

۵) به تدريج هدف بزرگتري تعيين كنيد تا جايي كه به حد دلخواه و مطلوب برسيد، به عنوان مثال، فرد به عنوان يك چوپان مستقل كار كند.

هر بار كه فرد برخي فعاليت ها را خوب انجام مي دهد از او تعريف و تمجيد كنيد زيرا باعث تشويق و دلگرمي او خواهد شد كه براي تداوم كار يك ضرورت است

سعي كنيد از اعضاي خانواده براي كمك كردن به فرد كمك بگيريد، همه كارها را به تنهايي انجام ندهيد. اعضاي خانواده بايد بياموزند چگونه در اداره كردن و توانبخشي فرد كمك كنند. زماني كه با يك بيمار رواني کار می کنید صرف نظر از زمينه ناتواني يا شدت ناتواني آن ها، برای همه آنان اقدامات زیر را انجام دهيد:

تماستان را با فرد به طور منظم حفظ کنید.

حتما فرد را به طور منظم ملاقات كنيد، حتي اگر حرف خاصي براي گفتن نداريد هفته اي يك بار او را ببينيد. اگر قول مي دهيد كه فرد را مالاقات كنيد حتما به قولتان عمل کنید. اگر به دلایلی نمي توانيد سر قرار فرد را ببينيد حتما قبلاً به او اطلاع دهيد. اگر فرد با شما صحبت مي كند، به دقت به سخنان او گوش دهيد. اگراو صحبت نمي كند با وي در مورد وضعیت سلامتي اش و موضوعات كلي حرف بزنيد. حتي اگر علاقه اي نشان نمي دهد.

 یاری رسانی به فرد

یاری رسانی به فرد

زمانی را با خانواده بگذرانید.

به خاطر داشته باشيد اعضاي خانواده ممكن است درباره بیماری روانی پیش آمده خیلی ناراحت و پریشان باشند. بنابراين سعي كنيد زماني را با آن ها بگذرانيد و در مورد ويژگي هاي مثبت فرد و هم چنين ساير موضوعات معمولي با آن ها صحبت نماييد. خانواده بايد شما را به عنوان يك دوست مورد اعتماد و كسي كه در موقع نياز سعي مي كند به آن ها كمك كند، به رسمیت بشناسند. گاهی فقط صحبت كردن در مورد احساسات مي تواند براي خانواده مفيد باشد.

از ملاقات منظم فرد با پزشک مطمئن شوید.

  • از پزشك يا اعضاي خانواده در مورد نوع و ميزان داروهاي تجويز شده اطلاع كسب كنيد.
  • به طور واضح به فرد و ساير اعضاي خانواده در اين باره توضيح دهيد.
  • دقت كنيد در هر بار ملاقات با پزشك چه مقدار از دارو باقی مانده است.

از اين طريق متوجه خواهيد شد كه آيا دارو ها صرف شده اند يا خير.

اگر داروها اثرات جانبي دارند، هم به فرد هم به خانواده اطمينان دهيد كه اگر چه اين مسئله ناراحت كننده است، اما جدي و زيان بخش نيست. حتما از طريق پزشك اطلاع كسب كنيد كه چگونه عوارض جانبي دارو ها را مي توان قبل از بروز كنترل نمود. ارتباط موضوع استفاده از دارو ها را با بهبودي از علائم بيماري برای افراد و خانواده بازگو كنيد.

 یاری رسانی به فرد

یاری رسانی به فرد

بر نياز به مصرف منظم دارو ها تأكيد نماييد، زيرا در غير اين صورت ممكن است باعث عود بيماري گردد. به خانواده كمك كنيد تا نسبت به شناخت علائم عود بيماري هوشيار باشند. محکم و استوار باشيد و نسبت به فرد با احترام رفتار كنيد، اما مطمئن شويد كه داروهايش را قطع ننموده است. اگر مصرف دارو را متوقف نموده، به او اصرار كنيد در اين مورد با پزشك مشورت كند. در این مواقع درباره احتمال مصرف تزریقی و ماهیانه دارو تأمل و بررسی نمایید.

اطمینان حاصل کنید هیچ کس فرد بیمار را آزار ندهد و دست نیندازد

همان طوركه شما مي دانيد، برخي اشخاص به دليل واكنش شان نسبت به بيماري رواني، ممكن است فردي را كه دچار اختلالات رواني شده مسخره كنند و يا او را اذيت نمايند. سعي كنيد وقوع چنین اتفاقاتی را متوجه شويد. در این موارد، اين افراد را در خصوص اختلالات رواني آموزش دهيد.

خانواده را آموزش دهيد تا به سايرين براي درك اختلالان رواني كمك كنند.

اگر بچه ها فرد بیمار را اذيت مي كنند، با آن ها صحبت كنيد، از آن ها درخواست كمك كنيد؛ با والدين و اولياي مدرسه در این باره صحبت كنيد. والدين ممكن است سوال كنند كه چرا شما فرد بیمار را در منزل نگهداري مي كنيد؟ فرد را در جشن ها و مراسم مختلف مشارکت دهید و به بچه ها در این مراسم خوراکی های شیرین و مورد علاقه بدهید. این کار شايد براي بچه ها خوشايند و پاداش خوبی برای خوب رفتار کردن با بیمار باشد. از اين كه فرد طوري لباس بپوشد كه جلب توجه كند اجتناب نماييد. سعي كنيد از رفتارهاي غير قابل قبول فرد ممانعت به عمل آورید.

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.