• صفحه خانگی
  • >
  • صوت
  • >
  • مراقبت یک مادر از نوزاد بیمارش در شرایط استرس زا و اضطراب آور به مدت طولانی

مراقبت یک مادر از نوزاد بیمارش در شرایط استرس زا و اضطراب آور به مدت طولانی

حالت وسواس گونه

حالت وسواس گونه

حالت وسواس گونه ی ابتلا به بیماری در فرد نتیجه ی همان اضطراب دراز مدت است که فکر می کند خودش و اطرافیانش مدام در معرض بیماری های مختلف قرار دارند در این حالت فرد باید تحت روان درمانی و دارو درمانی قرار گیرد.

حالت وسواس گونه ی ابتلا به بیماری مشکل فکری است که این ذهنیت منفی با آزمایش های مختلف هم از ذهن فرد پاک نمی شود.

من دکتر بیژن نوذری هستم مشاور شما در وب سایت yaresevom.com

سوال پرسیده اند که فرزند ما ۶ ماه است که به دنیا آمده است و از ابتدای تولد مدام دچار بیماری می شود، همسرم با مراقبت از او استرس زیادی را تحمل کرد و اکنون که حال فرزندمان بهتر شده است همسرم به نوعی دچار وسواس بیماری شده است حتی در مورد من، فرزند دیگرمان و خودش. لطفاً بفرمائید من چه کاری باید انجام دهم؟

حالت وسواس گونه

حالت وسواس گونه

می شود گفت مراقبت از یک نوزاد بیمار خصوصاً در زمانی که مادر درنتیجه ی حاملگی و زایمان دچار تلاطم های هورمونی است می تواند خیلی استرس زا باشد.

استرس مضاعفی را به مادر تحمیل می کند، خصوصاً که مادر مجبور است به فرزندش شیر هم بدهد شاید ناگزیر باشد که شاید رژیم های غذایی را رعایت کند و این کار را سخت تر خواهد کرد.

زمانی که ما مدت طولانی تحت استرس و اضطراب قرار می گیریم حالت های درونی ما متناسب با آن استرس و اضطراب تغییر می کنند و ما به دلیل اینکه می خواهیم خودمان را از این استرس و اضطراب رها کنیم ممکن است به واکنش های وسواس گونه رو بیاوریم.

در واقع به نظر من می آید که شرایط فعلی این خانم و اضطراب آن بیماری که دچارش هستند به نوعی نشان دهنده ی شرایط اضطرابی طول کشیده است.

خیلی اوقات در چنین مواردی ما دارو درمانی را توصیه می کنیم البته همیشه در یک خانمی که دارد به فرزندش شیر می دهد ما باید متوجه ارتباط آن دارو با دوران شیر دهی باشیم و این را حتما باید در خواص دارو چک و بررسی کنیم. یک نکته ی مهم که در ارتباط این حالت های اضطرابی که به نوعی وسواس تبدیل می شوند هست این است که استدلال پذیر نیستند یعنی واقعا نمی توانیم با استدلال گفتن اینکه تو بیمار نیستی یا حتی بردن به آزمایش یا پیش پزشک عملاً به فرد یک آرامش خوب و دراز مدت بدهیم برای اینکه اصلا موضوع احساس بیمار بودن نیست موضوع یک حالت وسواس گونه است که فرد برای اینکه از اضطراب هایش بگریزد دچار آن حالت شده است از طرف دیگر نباید این حالت ها را هم طبیعی قلمداد کرد و باید درک کرد که این فرد نیازمند درمان است.

حالت وسواس گونه

حالت وسواس گونه

یک نکته ی دیگر این که یک وقت هایی هم افسردگی پس از زایمان با حالت های اضطرابی می تواند که همراه شود.

خصوصاً که این فرزند دچار یک سری بیماری ها بودند در دوره ی نوزادی و در واقع فرصت افسردگی به مادر داده نشده است منظور من این نیست که حتما ایشان دچار افسردگی پس از زایمان بوده اند اما اگر زمینه هایش هم وجود داشته باشد این احتمال هست که در شرایطی که وصف شد با اضطراب بیشتر مخلوط و همراه شود.

یک نکته ی جالب این است که ما وقتی اضطراب ابتلا به یک بیماری را داریم و خصوصاً در حال حاضر که یک عالمه اطلاعات را ما می توانیم راجب هر بیماری از منابع مختلف از اینترنت و جای مختلف دریافت بکنیم ممکن است که حتی علائم آن بیماری را در خودمان تقلید کنیم اما در بررسی های جدی تر و عمیق تر عملاً چیزی دستگیر پزشکان نمی شود به دلیل اینکه واقعاً پیزی وجود ندارد پس لطفا در کنار رفتن پیش پزشکانی که شرایط جسمی این خانم رابررسی می کنم توصیه می کنم که سری هم به مشاور و روانپزشک بزنید تا بتوانند این چرخه ی معیوب را بشکنند و شما را از رفتن به نزد پزشکان بسیار معاف کنند.

حالت وسواس گونه

حالت وسواس گونه

جهت مشاوره ، هماهنگی کلاس و برگزاری سمینار با شماره تلفن 02144023001 در ارتباط باشید.   
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.